Toon posts:

A64 of toch XP? - argh

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu al bijna 2 weken elke avond en elk vrij uurtje aan het steken in het bijwerken van mijn HW kennis. Het is tijd geworden mijn zeer trouwe P2-350 / 192MB gedag te zeggen en een beest(je) neer te zetten. Ik heb gelezen over OC, CAS, single/dual channel geheugen, chipsets, 32/64bit en wat al niet meer en ik heb me zelfs een beetje eigen gemaakt in de werking van een processor. Van elk mogelijke HW combo heb ik tenminste 1 maar meestal meerdere reviews gelezen en ook over geheugen heb ik 10-tallen artikelen doorgenomen. Ook heb ik veel tijd hier doorgebracht.

Maar nu raak ik toch echt een beetje frusti, want ik ben echt compleet de weg kwijt en weet niet wat te doen. Information overload, zogezegd. Weet niet meer wat ik waar gelezen heb (en waarom).

Het systeem gaat naast werk (virtuele pc's) ook een spel functie krijgen. Voor het eerste komt er 1GB PC3200 geheugen in, da's helder. Maar over het platform kan ik maar geen keuze maken. AMD wordt het, maar de A64 3000 of de AXP 2800 (vind het zonde om het extra geld uit te geven voor een 3200, steek het dan liever in een videokaart, zal toch wel een beetje een sluitpost worden). De verschillen tussen beide platformen qua prijs is slechts 100 euro in het nadeel voor de A64, maar da's overkomelijk.

Ik vind value for money erg belangrijk, aan de andere kant ben ik niet bang om een beetje met OC'en te gaan spelen (mild). Ik ben bang dat ik met de A64/754 een aflopend platform aanschaf. Bij de XP weet je dat tenminste zeker. Het systeem moet (kan niet in de toekomst kijken) toch wel 3 a 4 jaar mee.

Dus als iemand mij kan sturen. Kom aub niet met lange artikelen om te lezen, want dat trek ik bijna niet meer. Gemotiveerde redenen om wel/niet voor het ene of andere platform worden zééér op prijs gesteld. Misschien is het geselecteerde voor mij wel overkill, dat hoor ik dan ook graag (heb ook aan budget XP 2500 zitten denken, heb ook nog andere hobbies). Ben niet echt een tweaker, maar ken geen andere plek waar zoveel kennis bij elkaar komt.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Ik zou persoonlijk een A64 kopen, ik ben persoonlijk erg geïnterreseerd in nieuwe 64 processors, maar of dit bij jou ook hetzelfde is weet ik niet.

de A64 is dacht ik wel sneller dan de AXP maar of dit in jouw geval wat uitmaakt is een tweede.

De softwareondersteuining begint nu wel op te komen en een 64bits versie van Windows XP staat ook bijna voor de deur.

A64 zou ik zeggen :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De XP staat op een dood spoor. Al het mogelijke is uit de K7 core geperst. Maar de K8 heeft nog een lange toekomst te gaan. Je kan een A64 in de toekomst eventueel nog upgraden door slechts een CPU-wissel. Je kan een OS-upgrade doen van 32-bits naar 64-bits. Reken er maar op dat je op den duur steeds meer en meer voordeel uit 64-bit zal halen. Overkill is slechts relatief. Zes jaar geleden was een P2-350 overkill. Go figure ;)

Verwijderd

ik zou voor de A64 gaan als je het geld er voor hebt, wil je iets minder uitgeven of liever een iets mindere proc maar zeer goede videokaart dan zou ik voor een 2500+ gaan.

Deze proc kost nog geen 90 euro en kan standaard in zo'n 80% van de proc's al op de snelheid van 3200+ draaien zonder vcore verhoging. Dan hou je weer een berg geld over voor een betere videokaart.

edit:

natuurlijk doe je met een A64 een zeer goede aankoop, maar aangezien je nu een p2 bezit neem ik aan dat je niet van de hele zware programma's draait en zou je dus met een oudere proc goed uit de voeten kunnen.

Wil je echter één van de snelste systemen die er nu zijn en een pc hebben die weer vele jaren mee kan dan zou je de A64 moeten kiezen. Zeker straks met de 64bit versie van xp kan dat erg mooie prestaties opleveren.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 21:20 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:33

Remy

I usually get 100% accuracy

Even wachten op socket 939 eind deze maand, dan hebben alle Athlon 64'ers dual channel. Daarbovenop ook nog eens de 1000MHz HyperTransport bus voor de nieuwe procs, de 3700+ en 4000+. Socket 939 zal minstens 2 jaar, of zelfs wel 4 a 6 jaar mee gaan, omdat PCI Express en dergelijke nieuwe HW prima erop te integreren is :)

LinkedIn
Instagram

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
of kies voor de derde weg.
intel p4 2,8 - 3,0ghz misschien iets?

geloof dat een 3ghz p4 ongeveer even duur is als een a64 3000

Verwijderd

wat maakt 100 Euro uit op een pc die 3 a 4 jaar mee moet gaan?
A64 is per echte MHz ca 30% sneller als de AthlonXP op echte snelheid.
ik weet van beide de echte snelheid niet (ergens in de 2Ghz), maar zou gaan voor de A64.

voor virtuele pc's (Vmware?) is de hoeveelheid geheugen erg belangrijk. Ook het aantal processors is belangrijk, maar een dual-processor pc is ietwat duur voor je (echter valt daar te denken aan Pentium4 met Hyperthreading). Kloksnelheid is minder belangrijk, zoals je zelf ook al aangeeft.

wat maakt het uit om tussen een "zeker aflopend platform" versus "waarschijnlijk aflopend platform" te kiezen? van beide zijn de centrale onderdelen na jouw bedoelde levensduur antiek en niet langer bruikbaar.

64bit *kan* nog een extra performance hierbovenop krijgen door 64bit software (onder andere besturingssysteem) te gebruiken.
niet gegarandeerd echter

Verwijderd

ReemF schreef op 01 maart 2004 @ 21:18:
Even wachten op socket 939 eind deze maand, dan hebben alle Athlon 64'ers dual channel. Daarbovenop ook nog eens de 1000MHz HyperTransport bus voor de nieuwe procs, de 3700+ en 4000+. Socket 939 zal minstens 2 jaar, of zelfs wel 4 a 6 jaar mee gaan, omdat PCI Express en dergelijke nieuwe HW prima erop te integreren is :)
komt die eind deze maand al? dacht pas april/mei. Nau ja, mij niet gelaten, ik wou hier toch op wachten.

Welke MB staan hiervoor op het programma?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

sharkzor schreef op 01 maart 2004 @ 21:20:
of kies voor de derde weg.
intel p4 2,8 - 3,0ghz misschien iets?

geloof dat een 3ghz p4 ongeveer even duur is als een a64 3000
Ik denk het niet hé ;)
Dus laat het maar bij een XP vs A64 overweging.

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-07 09:51

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Ik zou zeggen ga voor de A64 maar dan wel socket 939 een kameraad van me heeft em ook net binnen en dat ding is zow geil :), hij loopt als een zonnetje alleen zijn er nog geen drivers voor de videokaart zodat hij geen 64 bit besturingssysteem kan runnen :/

alternativ

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 21:21:
komt die eind deze maand al? dacht pas april/mei. Nau ja, mij niet gelaten, ik wou hier toch op wachten.

Welke MB staan hiervoor op het programma?
Hou de frontpage in de gaten. ReemF heeft hier trouwens ook een topic over geschreven: Intel's kunstgrepen en AMD's beloftes :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 21:21:
wat maakt het uit om tussen een "zeker aflopend platform" versus "waarschijnlijk aflopend platform" te kiezen? van beide zijn de centrale onderdelen na jouw bedoelde levensduur antiek en niet langer bruikbaar.
zoals ReemF al aangeeft heb je straks dual support wat een leuke prestatie winst geeft. En je hebt later de mogelijkheid om een snellere proc aan te schaffen als je dat wilt.

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Aangezien je toch al zo lang wacht, zou ik nog twee maanden wachten tot de Socket939 versie van de Athlon64 beschikbaar is.
Dan zou ik gelijk een PCI Express + S-ATA moederbord nemen. DDR1 is voorlopig toch sneller dan DDR2 en heeft een veel betere prijs/prestatie verhouding. Nadeel is dat Socket939 vrij prijzig zal zijn (verwacht ik) in het begin.
Je kunt daarom ook kiezen voor AthlonXP 2600+ met eenvoudig moederbord en dan over 2 jaar upgraden (je bespaart nu geld dat je dan weer kunt uitgeven).

Andere optie: nog even wachten op het nieuwe socket775 voor de Pentium4 Prescott, maar ik zou liever op socket939 gokken.

* T.T. is ook aan het wachten op Socket939. Ik plan een nieuw systeem eind dit jaar :)

[ Voor 28% gewijzigd door T.T. op 01-03-2004 21:29 ]

• Cansu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 13:52

Cansu

Cirus the Virus

Ikzelf zit ook te azen op een AMD64 bit. Heb nu een 2200+ maar wil dus over. Heb al de beta versie gedowned van 64 bits XP.
Alleen de mobo en proc nog. Maar of ik nu moet wachten op die nieuwe chipset?
Welke voordelen bied een 939 chipset ipv 754 chipset? Is het de moeite waard om te wachten?

Viva la Netherlands!

Verwijderd

ik vind toch dat je eens moet kijken naar wat je nodig hebt en dan beslissen waar je liefst meer geld aan uitgeeft

mijn inziens word een processer nog steeds te veel benadrukt in een systeem

ik heb namelijk liever een systeem waar de processer de bottleneck is dan een systeem waar de rest het probleem vormt:

mijn raad is dan ook steeds: altijd achter lopen maar wel niet te ver

wat ik dus doe is: een 2000+ draaien op 2600+ met de rest berekend op groei; over een jaartje upgraden naar de snelst mogelijke processer 3000+ bevoorbeeld; en pas als de fabrikanten beginnen smijten met features naar het nieuwere platform gaan.
de ervaring leert dat je voor de prijs van het huidige goedkoperesysteem plus het latere systeem dat je koopt als je het echt nodig hebt, toch nog altijd goedkoper uitkomt dan als je direct het duurdere platform kiest

(op mij toegepast: ik voel mijn eigen processer enkel knellen als ik dvds aant rippen ben: dat stoort echter niet omdat ik dat toch niet continue doe)

(als je gaag patst kan je natuulijk wel het nieuwste willen en ook als je veel processer nodig hebt natuurlijk)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 21:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 21:36:
ik vind toch dat je eens moet kijken naar wat je nodig hebt en dan beslissen waar je liefst meer geld aan uitgeeft

mijn inziens word een processer nog steeds te veel benadrukt in een systeem

ik heb namelijk liever een systeem waar de processer de bottleneck is dan een systeem waar de rest het probleem vormt:

mijn raad is dan ook steeds: altijd achter lopen maar wel niet te ver

wat ik dus doe is: een 2000+ draaien op 2600+ met de rest berekend op groei; over een jaartje upgraden naar de snelst mogelijke processer 3000+ bevoorbeeld; en pas als de fabrikanten beginnen smijten met features naar het nieuwere platform gaan.
de ervaring leert dat je voor de prijs van het huidige goedkoperesysteem en dan later als je het echt nodig hebt kopen wat je moet hebben toch nog altijd goedkoper uitkomt dan als je direct het duurdere platform kiest

(op mij toegepast: ik voel mijn eigen processer enkel knellen als ik dvds aant rippen ben: dat stoort echter niet omdat ik dat toch niet continue doe)

(als je gaag patst kan je natuulijk wel het nieuwste willen en ook als je veel processer nodig hebt natuurlijk)
natuurlijk heb je hier gelijk in, voor iemand die niet de snelste pc hoeft te hebben heeft het veel meer nut om net een stapje achter te blijven dit scheelt veel geld. Maar aan de andere kant als je nu een tragere systeem koopt doe je er minder lang mee.

Zelf blijf ik ook liefst met de top mee gaan, helaas ben ik nog een student dus gaat dat financieel nou eenmaal niet. Maar als je de mogelijkheid hebt zou ik liever voor een snellere systeem gaan dan weer een oudere te nemen. Daar komt bij dat een A64 systeem helemaal niet zo heel gek duur is, en zeker betaalbaar is voor de meeste mensen.

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
precies, als je toch van plan bent lang met je systeempje te doen (3 a 4 jaar) zou ik gewoon iets meer uitgeven (dus de A64) -> het wachten op een nieuwe socket 939 is dan ook niet nodig lijkt me

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Misschien loont het de moeite even te wachten op het nieuwe Lidl-systeem wat eind Maart/begin April in Duitsland in de markt wordt gezet. De prijs daarvan is o.v.b. € 1099,=. Voor specificatie zie: http://gathering.tweakers...message/20134912#20134912

ARME AOW’er

• TheRealXistence
  • Laatst online: 10-08 18:13
Tja ik zou voor de a64 gaan kun je ook altijd nog je 3d kaart upgraden wat ik ook wil gaan doen. Een mooi snel systeem. Maar of het nou wel zo handig is om te w8ten op 939 socket. Ik weet het niet je kunt naar je eigen smaak wel je proc upgradebaarheid checken maar uiteindelijk zal het moederbord ook een bottleneck vormen en dus lijkt het mij niet zo handig, koop gewoon een systeem zodra de Socket 939 uit komt want dan zakken de prijzen van de andere processors en dat bespaart weer geld.

Je kunt natuurlijk een Xp pakken dat is als je een goede 3d kaart wilt.

Mijn eigen conclusie is A64 (als je 64 bit wilt hebben)

Edit: w8 overigens anders wel op PCI-Express dit kan handig zijn als je een nieuwe 3dkaart wilt

[ Voor 8% gewijzigd door TheRealXistence op 01-03-2004 21:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wow, had niet snel verwacht zoveel reacties te krijgen. Wat feedback:

Ja, ik wacht al heel lang met een upgrade, maar aangezien ik net van baan ben verander en ook zéér nodig mijn software kennis moet bijspijkeren is nieuwe hardware op korte termijn, zijnde binnen 3-4 weken, een must. Met VMware kan ik dan diverse platforms/software en situaties nabootsen waar ik met mijn werk mee te maken heb. Dit staat in geen verhouding tot het neerzetten van tig 1GHz restsysteempjes van mijn werk. Daar heb ik nog de ruimte nog de stroomcapaciteit voor in huis.

Ik neig toch het meeste naar het A64 platform, maar de moederborden zijn vrij nieuw (en niet altijd storingsvrij?). Daarnaast heb ik ergens geruchten gehoord dat niet alle software (en dan met name VMware) draait op het 64-bits platform in 32-bit modus. Dit gerucht heb ik graag ontkracht. *edit*

Dat ik nu geen zware programma's draai wil niet zeggen dat ik die niet of nooit gebruik. De laptop van kantoor is een P4-2GHz. Deze mist alleen geheugen en HD capaciteit en is niet echt een beul. Niet echt in staat om te gaan doen wat ik allemaal wil. Ik test altijd veel software, nu meestal alleen tot het punt dat ik erachter kom dat het niet meer werkt, maar vroeger was dat anders.

Die 100 euro komt niet zo nauw. Maar de bankrekening vind het leuker om het niet uit te geven. Dat het op 4 jaar niks uit maakt ben ik het helemaal mee eens. De 939 socket daarintegen zal voorlopig wel wat hoger geprijst worden, waardoor ik de aanschaf langer moet uitstellen dan me lief is. De aanschaf is deels ook een investering in mijn carriere. En die meet ik vooral in (proef)tijd.

Methal heeft een goed betoog. Tenminste dat is de andere gedachte die ik had. Tis niet zo dat ik geld te veel heb. Alleen na al die jaren geen geld uitgeven sta ik open voor een mooi systeem.

• TheRealXistence
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 21:49:
Wow, had niet snel verwacht zoveel reacties te krijgen. Wat feedback:

Ja, ik wacht al heel lang met een upgrade, maar aangezien ik net van baan ben verander en ook zéér nodig mijn software kennis moet bijspijkeren is nieuwe hardware op korte termijn, zijnde binnen 3-4 weken, een must. Met VMware kan ik dan diverse platforms/software en situaties nabootsen waar ik met mijn werk mee te maken heb. Dit staat in geen verhouding tot het neerzetten van tig 1GHz restsysteempjes van mijn werk. Daar heb ik nog de ruimte nog de stroomcapaciteit voor in huis.

Ik neig toch het meeste naar het A64 platform, maar de moederborden zijn vrij nieuw (en niet altijd storingsvrij?). Daarnaast heb ik ergens geruchten gehoord dat niet alle software (en dan met name VMware) draait op het 64-bits platform. Dit gerucht heb ik graag ontkracht.

Dat ik nu geen zware programma's draai wil niet zeggen dat ik die niet of nooit gebruik. De laptop van kantoor is een P4-2GHz. Deze mist alleen geheugen en HD capaciteit en is niet echt een beul. Niet echt in staat om te gaan doen wat ik allemaal wil. Ik test altijd veel software, nu meestal alleen tot het punt dat ik erachter kom dat het niet meer werkt, maar vroeger was dat anders.

Die 100 euro komt niet zo nauw. Maar de bankrekening vind het leuker om het niet uit te geven. Dat het op 4 jaar niks uit maakt ben ik het helemaal mee eens. De 939 socket daarintegen zal voorlopig wel wat hoger geprijst worden, waardoor ik de aanschaf langer moet uitstellen dan me lief is. De aanschaf is deels ook een investering in mijn carriere. En die meet ik vooral in (proef)tijd.

Methal heeft een goed betoog. Tenminste dat is de andere gedachte die ik had. Tis niet zo dat ik geld te veel heb. Alleen na al die jaren geen geld uitgeven sta ik open voor een mooi systeem.
precies ik zit in dezelfde situatie ik zit nu ook al jaren te sparen (zit ook op brak systeem) en ik kan het ongeveer na 6 weken gaan kopen :D gelukkig. Want ik w8 ondertussen lang genoeg en wil ook eens iets moderners gaan doen en spellen spelen :)

Verwijderd

Als je binnen 3 a 4 weken een systempje wilt samenstellen en niet al teveel wilt uitgeven kan je als proc het beste een AMD 64 newcastle 3000+ kopen, en als videokaart een ati 9800 pro voor 220 ongeveer,dat zou ik iig doen als ik jou was.

• TheRealXistence
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 22:00:
Als je binnen 3 a 4 weken een systempje wilt samenstellen en niet al teveel wilt uitgeven kan je als proc het beste een AMD 64 newcastle 3000+ kopen, en als videokaart een ati 9800 pro voor 220 ongeveer,dat zou ik iig doen als ik jou was.
ff mijn prob dan de winkel waar ik hem koop daar kost hij te veel en tja me budget is maar 1070 euro

maar dat is ja mijn prob :P

Je kunt die doen maar als je ook krap zit zou ik toch voor de 9600 xt gaan

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 22:00:
Yep, dat zou ik ook doen als je binnen een paar weken een computer wilt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
 Product Prijs Subtotaal   

1024MB PC3200 DDR SDRAM € 140,-    

AMD Athlon 64 3000+ (2,0GHz, 512KB, Boxed) € 225,-    

ATi Radeon 9800 Pro 128MB € 219,-    

Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB, SATA) € 97,-    

MSI K8T Neo-FIS2R, K8T800 (Sound 5.1, G-Lan, Sata-Raid, 1394) € 124,-    

Western Digital 36GB (Raptor WD360GD, 10.000rpm, 8MB, SATA) € 115,-    

Totaal € 920,-

en dan natuurlijk nog overige onderdelen die wat minder invloed hebben op prestaties.

Als je nog niet genoeg gelezen hebt, hier nog een leuk artikel ;)
Sneak Preview: Intel's Alderwood/Grantsdale Chipsets Reviewed
Intel's Vision Of Future And What The Alderwood/Grantsdale Launch Is All About

[ Voor 19% gewijzigd door T.T. op 01-03-2004 22:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een (zinnige?) toevoeging (ook voor degene met dezelfde overweging): ik koop niet alles in 1 keer. Kast, Mobo, proc en geheugen nu. Video, dvd(brander) en andere mogelijke zaken volgen later in het jaar of nog later. Sommige dingen zoals een snelle HD (in december nog een Maxtor 120G/133 7200rpm 8MB gekocht) en een goed scherm (Iiyama 17" CRT) heb ik al. Hierdoor blijft het budget redelijk te doen en kan ik met het belangrijkste beginnen: VMware! Als ik gelijk al mooie spelletjes kan spelen weet ik wel wat er gebeurt.

Een overzicht van de sprongen die ik qua HW maak:
van een 286 naar een P1-166/32 en een gekregen P2-350/192 ineens naar ...

Verwijderd

Je kunt alles natuurlijk ook online bestellen, meestal stukken goedkoper dan in de winkel om de hoek.

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-07 12:29

gakkethijs

niks

mja moet je wel ff opletten op de verzendkosten en als het kan bij 1 winkel in verbandt met garanties. Als je voor amd 64 gaat kan je beter voor een 939 mobo w8en. zitten veel meer functies op bv pci express dual channel enz enz. ik mag in mei ofzo ook weer een nieuwe computer uit zoeken zit nu dus ook al rond te neuzen. mobo 939 socket, 2 x 512 ddr , amd 64 , pci express vidkaart is nu mijn waarschijnlijke systeem keuze. bespaar niet op het moederbord dat is toch uit eindelijk de basis van het systeem als je die vervangt moet je vaak ook andere dingen vervangen dus een systeem die lang mee moet gaan is dat nie handig.

• DanceTrend
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 14:34

DanceTrend

w0ei

Ik weet niet of je er al uit bent, maar ik denk dat, ALS je het kan, je ff moet wachten op de nieuwe socket (ik weet hoe irri het is als je eenmaal hebt besloten een nieuw systeem aan te schaffen om dan nog te wachten met het kopen :+).

Met die nieuwe socket kun je zeker nog wel een aantal jaartjes door, en, wat ook al gezegd is, je kunt altijd nog (enkel) je CPU upgraden.

Nog ff wachten dus :)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als je nu een nieuwe pc wilt, moet je het ook gewoon nu doen. Je kan natuurlijk altijd wel wachten op de nieuwere versie's, maar dan kan je wachten tot je een ons weegt.

De 64-bit systemen zijn denk ik toch het beste voor jou, omdat je pc lang mee moet gaan. Over een paar jaar verwacht ik toch dat een heleboel mensen op 64-bit zitten en de 32-bit langzaam gaat uitsterven. Als jij dan nog wat wilt met je 32-bit systeem ben je nergens (denk ik dan).

Verder zou ik geen Twinmos geheugen kopen (als je 64-bit gaat), dit omdat er een heleboel problemen mee zijn.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Pagina: 1