Toon posts:

Linux Backup Functie

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het maken van een backup functie voor mijn redhat9.0 server. Ik wou via een cron job dagelijks de /home dir tarren, en uploaden via ftp naar een andere server.
Het tarren is geen probleem: tar -czpf /backups/backup.tar.gz /home.
Maar hoe ik het upload zou ik totaal niet weten.

Vraag2: weet iemand hoe er een script word gemaakt dat alle opdrachten achtereen uitvoerd, zodat ik maar 1 cronjob hoef te maken?
Vraag3: is het mogelijk om als filename(backup.tar.gz) de datum te nemen? (dus: 1-3-2003.tar.gz)

Alvast bedankt :)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:38

Super_ik

haklust!

ftp is toch ook command line te besturen?
k d8 zelfs dat de meeste ftp clients een file als input kunne hebben waarin staat welke commandos zo moeten uitvoeren :)

man ftp ;)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Super_ik schreef op 01 maart 2004 @ 20:26:
ftp is toch ook command line te besturen?
k d8 zelfs dat de meeste ftp clients een file als input kunne hebben waarin staat welke commandos zo moeten uitvoeren :)

man ftp ;)
inderdaad, de functie "ftp" bestaat in linux, weet alleen niet hoe die aan te sturen is. ken de cmds e/d niet. verder; hoe maak je een file waar hij de input uithaalt?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kijk even in de handleiding - op te vragen via 'man ftp' :)
Verder - als je de datum in een filename wil hebben kan je zoiets gebruiken in een bash sript:

code:
1
tar -c --bzip -fbckup_srv_`date +%d-%h-%y`.tar.bz2 $TMPDIR/*

oh, en nog ff een move :P

Software Algemeen >> Non-Windows Operating Systems

[ Voor 13% gewijzigd door elevator op 01-03-2004 20:45 ]

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
mm, ik zou gewoon ncftpput gebruiken dat vind ik persoonlijk het makkelijkst.. afhankelijk van je systeem moet je even kijken hoe je dat installeert. Daarmee kan je in 1 regel user/pass en locaties opgeven.
Verder, als je alle commando's in 1 bestandje onder elkaar zet, en deze excutable maakt, kan je die toch gewoon uitvoeren? Dan wordt alles gewoon achter elkaar uitgevoerd.

• NH298
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10-2021
zoiets voor het ftp-en

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/sh

ftp -n <<_IETS
open 'ftp server'
user 'user' 'password'
bin
put 'filename'
bye
IETS

voor meer opties zie: man ftp

[ Voor 27% gewijzigd door NH298 op 01-03-2004 20:50 ]

System specs

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hallo ChAtEr welkom op GoT.

Hier op GoT verwachten we dat je eerst zelf even zoekt voordat je een topic opent.

Ik neem aan dat je aan de hand van de tips die hier nu genoemd staan en met de man pages van het commando ftp (man ftp inrammelen op de cli doet wonderen) wel een oplossing voor je probleem kan vinden.

Verder lijkt het me handig dat je voordat je een volgende keer een topic opent even de Nos Policy en de Nos F.A.Q. doorneemt.
Deze gaat dicht omdat je dit zelf kan terugvinden met wat zoekwerk.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.