Ik heb vorige week op de HCC een 2500+ aangeschaft voor in mijn 2e gamebak.
De aankoop was niet echt voor overklokken bedoeld (GF Ti4200 - A7V400-MX - 512 PC2100), maar omdat ik bij AmericasArmy op de Hospital map net geen 25 fps haalde in de open ruimte, werd het toch noodzaak om de proc wat verder op te schroeven.
Probleem is dat de gamebak straks minimaal gekoeld gaat worden (vooral veel passief dmv heatpipes) dus ik was wel erg benieuwd naar de warmte ontwikkeling. Veel erger als mijn Palomino 1800+ kon het iig niet worden.
Op originele settings liep de 2500 stabiel met een flinke koperen koelblok erop waar een klein briesje op stond van een papst fan - erg positief - ik heb de temp zo niet gemeten maar schat het in de buurt van de <40 graden.
Nu had ik deze 2500+ gecombineerd met een A7V400-MX (microATX) moederbord, dit is een el-cheapo bordje wat zich dus NIET voor OC'en leent. Echt kut.
Er is maar 1 set jumpers op het bordje aanwezig, en voor mij restte slechts de keuze tussen een FSB van 166 en 200. 200 werkt niet dus qua jumpers houdt het verhaal op. Ook het BIOS liet zich niet instellen, en ook was er geen gehackte überBIOS versie aanwezig.
Eerst heb ik dus maar naar clockgen gezocht voor dit bordje, maar dat was dus niet mogelijk aangezien het niet ondersteunt wordt. Daarna CPUFSB welke de FSB instelt via het aansturen van je PLL chip (regeling klokfreq), maar het type op mijn bordje ging dus niet werken.
Laatste optie was het hardwarematig unlocken van de CPU, hier had ik eigenlijk ook vrij weinig trek in. Totdat ik
deze pinmod site tegenkwam. Door gewoon de pinnen onder de CPU met elkaar te verbinden kan je de muliplier instellen zónder ook maar een enkele Lx brug te modden op de CPU zelf. Het verbinden van de pootjes vond ik wat lastig, dus heb ik U-vormige stukjes ijzerdraad in de socket gelegd.
Nu heb ik een pinmod toegepast voor een multiplier van 14, hiermee heb ik 2324 MHz gehaald, oftewel een 3200+ / 3300+. Dit dus zonder voltmod - de temp blijft binnen de perken - maar mijn Papst fan moet wel op 12 volt draaien om de proc stabiel te houden na een uur gamen. AmericasArmy draait nu op Hospital netjes >30 fps

.
Al met al toch wel een van de meest makkelijk OC bare procs die ik ben tegengekomen (mijn AMD64 3200+ geeft maar krap 10%). Maar zo mooi als mijn oude Duron zal het wel nooit meer worden

(van 1.6 naar 2.3)
[
Voor 4% gewijzigd door
TRG op 19-11-2004 10:41
]
Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.