[Linux] Pentium Pro & Linux?

Pagina: 1
Acties:

• Locutes
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-03-2023

Locutes

Serve the Borg Collective

Topicstarter
hoi gasten
Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen. Ik heb hiero een Pentium Pro machine staan die ik als Linux server wil installeren zodat deze PPro machine volledig gebruikt wordt door Linux. Maar nu ik hoor van sommige mensen dat Linux, RedHat 7.0 in mijn geval, deze Pentium niet volledig ondersteund cq hij ziet 'm als een "doodnormale" pentium. Mij lijkt dit volledig onzin aangezien de P4 er nu al aankomt en er toch ooit weleens een of andere linux man/vrouw deze op een PPro machine heeft geinstalleerd. Mijn vraag is nu is dit waar? of lullen die gasten maar wat uit hun nek.

We are the Borg,
The existence as you know it is over,
We will add your biological and technological distinctiveness to our own

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07-2025
Erm, een vriend van mijn heeft redhat 5.2 (Hedwig) draaien op een ppro en die ondersteund em wel, dus het zou geen probleem moeten/kunnen zijn...

(erm correct me if i'm wrong: het is de P7... een 80786 (pentium IV))

By each crime and every kindness, we birth our future

• DJSmiley
  • Laatst online: 20-08 16:19
Ik had hier Redhat 6.2 op een Pro 200 draaien, ging prima, tot ik besloot om de pro te bombarderen tot NT server en linux verhuisde naar een P133 :)

• shadax
  • Niet online
Standaard rpms zijn optimized voor i386, soms i586. Als je alles voor je pentium pro (i686) wilt optimized dan moet je zelf compileren.

/edit
typo

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:57

Valium

- rustig maar -

Een Pentium Pro is qua aansturing hetzelfde als een pentium 2 (i686). Programma's die voor een Pentium2 zijn geschreven werken net zo goed op een PPro. Programma's die zijn geschreven voor een andere architectuur (586 / 486 / 386) zullen niet optimaal werken. Maar een pentium 2 zal die programma's niet beter doen.

Het enige verschil tussen Pro en 2 wat betreft de proc intern is dat de pentium2 16bits cache heeft (dus voor 16bits commando's, die in Linux toch niet gebruikt gaan worden omdat linux 32 bits is.). Verder heeft de 2 natuurlijk extern zijn L2 cache, maar dat weten we allemaal wel.

• Bigs
  • Niet online
De Pentium Pro cache is toch ook een beetje extern? (2 losse blokken in 1 behuizing)
Verder werkt ie gewoon met elke Linux, lijkt mij.

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Werkt prima, gister een Pentium Pro 200 systeem gekregen (mijn dank hiervoor aan mijn stagebegeleider) en meteen voorzien van Debian 2.2 met kernel 2.2.18 gecompileerd voor PPro architectuur. Draait als een T I E T! :9

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Hij wordt gewoon aangestuurd, maar voor max. performance kan je o.a. je kernel compilen voor ppro en verder de rest ook!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Pagina: 1