[C++] Casten, wanneer moet het?

Pagina: 1
Acties:

• JeRa
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 12:51
Ik ben redelijk bekend met de datatypen en de bijbehorende limieten in C++, maar ik betrap mezelf er keer op keer op dat ik eigenlijk niet weet waarom ik cast.

Neem het volgende stukje code uit een audiomixer die ik pas geleden heb geschreven:

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
typedef signed short int16;
typedef unsigned char uint8;
...
uint8 _vol_l;
int16 *_buffer;
...
function mix(int16 *ptr) {
...
ptr[i] += (_buffer[i] * (_vol_l / 255));
...

Ik vermenigvuldig dus de waarde _buffer[i], een int16, met de fractionele waarde _vol_l / 255, welke dus een float of een double moet zijn? Uiteindelijk blijkt de volgende code te werken:

C++:
1
ptr[i] += (int16)(_buffer[i] * ((float)_vol_l / 255));

Maar ik vind het nogal triviaal en weet niet waarom bv. _buffer[i] geen cast vereist. Wie kan me uitleggen hoe C++ omgaat met casts en berekeningen of me naar een pagina doorverwijzen waar het goed beschreven staat?

edit:
...en nog iets, waarom zijn (int8 *) en (char *) niet hetzelfde, als ik int8 als volgt gedefinieerd heb?
C++:
1
typedef signed char int8;

Ik gebruik gcc.

[ Voor 9% gewijzigd door JeRa op 01-03-2004 18:34 . Reden: nog 'n vraag :-) ]

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 09:28

Macros

I'm watching...

Laatste vraag: char is standaard unsigned.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

vol_l_ / 255 is 0 als vol_l_ < 255. Vandaar dat je naar float cast, zodat je een fractionele waarde kan krijgen. Aangezien die uitkomst nu al float is, hoef je de buffer niet meer te casten. Aan het einde cast je weer naar int, in feite is dat afronden.
Overigens cast je in C++ op deze manier: static_cast<float>(vol_l_)

[ Voor 53% gewijzigd door Zoijar op 01-03-2004 18:51 ]

• JeRa
Macros schreef op 01 maart 2004 @ 18:41:
:X :D
Ok, ik heb de dagelijkse n00b-fout weer gemaakt 8)
Zoijar schreef op 01 maart 2004 @ 18:49:
vol_l_ / 255 is 0 als vol_l_ < 255. Vandaar dat je naar float cast, zodat je een fractionele waarde kan krijgen. Aangezien die uitkomst nu al float is, hoef je de buffer niet meer te casten. Aan het einde cast je weer naar int, in feite is dat afronden.
Overigens cast je in C++ op deze manier: static_cast<float>(vol_l_)
Bedankt, heldere uitleg :)
Overigens is die C++-stijl cast wel erg omslachtig, waarom is dat zo gedaan en niet bv. float(_vol_l)?

[ Voor 4% gewijzigd door JeRa op 01-03-2004 19:36 ]

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 14:59
wat jij gebruikt zijn nog oude C casts

in C++ heb je een alternatief voor deze typische C cast namelijk een static_cast<type>(e)

verder zijn er nog enkele andere cast ook mogelijk:
http://www.uwyn.com/resou...coding_standard/x629.html

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11-2025

PommeFritz

...geen friet

JeRa schreef op 01 maart 2004 @ 19:35:
Overigens is die C++-stijl cast wel erg omslachtig, waarom is dat zo gedaan en niet bv. float(_vol_l)?
Omdat dat laatste geen cast is maar een runtime conversie. Er wordt dus een nieuw object aangemaakt (een float).
De cast is compile time.

FireFox - neem het web in eigen hand

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

JeRa schreef op 01 maart 2004 @ 19:35:
Bedankt, heldere uitleg :)
Omdat er in C++ duidelijk onderscheid is gemaakt tussen de verschillende soorten casts. (en hun veiligheid)

static_cast<> is de statische cast, ie. deze types kunnen compile time in elkaar omgezet worden. Bv van in naar float etc.

dynamic_cast<> is de dynamische cast, en kan gebruikt worden om downcasts te doen. Dus runtime van base naar derived class. Deze cast kan een exception veroorzaken, als base != derived.

const_cast<> kan je tussen const en non-const tpyes casten. Dus bv 'const char*' naar 'char*'

reinterpret_cast<> kan je haast compleet "vrij" mee casten, en is dus erg gevaarlijk. Dit is handig bij oa het lezen van files, waar je dan bv van 'char*' naar 'mydatatype*' cast.

Ook wordt deze nog soms zelf geimplementeerd:

C++:
1
2
3
4
5
6
template <class To, class From>
To free_cast(From f) {
   union {To t, From f} x;
   x.f = f;
   return x.t;
}

(dit is geen standaard C++, en is extreem gevaarlijk, maar je kan er bv. 'integers' naar 'member function pointers' mee casten.

[ Voor 40% gewijzigd door Zoijar op 01-03-2004 19:56 ]

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Is compiler specific.

He who knows only his own side of the case knows little of that.

• JeRa
RickN schreef op 01 maart 2004 @ 20:33:
[...]

Is compiler specific.
Sterker nog, hij weigert bij zowel een unsigned als een signed char. Toch, als ik mijn eigen gedefinieerde types int8 of uint8 door char vervang compileert hij netjes. De functie die ik aanroep heeft dan wel een (char *) nodig, maar dan is (uint8 *) toch hetzelfde?

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Ja idd:

3.9.1.1:
"In any particular implementation, a plain char object can take on either the same values as a signed char or an unsigned char; which one is implementation defined."

• RickN
JeRa schreef op 01 maart 2004 @ 20:44:
[...]

Sterker nog, hij weigert bij zowel een unsigned als een signed char. Toch, als ik mijn eigen gedefinieerde types int8 of uint8 door char vervang compileert hij netjes. De functie die ik aanroep heeft dan wel een (char *) nodig, maar dan is (uint8 *) toch hetzelfde?
Een char is niet hetzelfde als een unsigned/signed char, simple weg omdat van de ene het teken gedefineert is en van de ander niet.

Verder gaat het er niet om of het waarde bereik "hetzelfde" is (wat ik dan even losjes defineer als: hetzelfde bitpatroon), maar of het type hetzelfde is of niet.

Een rekeningnummer is niet hetzelfde als een telefoonnummer, ook niet als ik er toevallig voor kies om ze beide in een integer op te slaan. (even ervan afgezien of dat een verstandige keuze zou zijn of niet :) ).

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
Ohoh char weer. Er zijn 3 char types, en die zijn verschillend, maar de range van char is een van de andere ranges. Net zoals long en int dezelfde 32 bit range kunnen hebben maar toch verchillende types zijn, of wchar_t en short op een fatsoenlijke compiler

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• MSalters
JeRa schreef op 01 maart 2004 @ 18:12:
Ik ben redelijk bekend met de datatypen en de bijbehorende limieten in C++, maar ik betrap mezelf er keer op keer op dat ik eigenlijk niet weet waarom ik cast.

Neem het volgende stukje code uit een audiomixer die ik pas geleden heb geschreven:

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
typedef signed short int16;
typedef unsigned char uint8;
...
uint8 _vol_l;
int16 *_buffer;
...
function mix(int16 *ptr) {
...
ptr[i] += (_buffer[i] * (_vol_l / 255));
...

Ik vermenigvuldig dus de waarde _buffer[i], een int16, met de fractionele waarde _vol_l / 255, welke dus een float of een double moet zijn? Uiteindelijk blijkt de volgende code te werken:

C++:
1
ptr[i] += (int16)(_buffer[i] * ((float)_vol_l / 255));
Die cast moet ook niet, sterker, die is fout. Het probleem is je evaluatie volgorde, waardoor je een factor < 1 nodig hebt. Dit is sneller en beter:
C++:
1
2

ptr[i] += (_buffer[i] * _vol_l ) / 255;
Maar ik vind het nogal triviaal en weet niet waarom bv. _buffer[i] geen cast vereist.
Wie kan me uitleggen hoe C++ omgaat met casts en berekeningen of me naar een pagina doorverwijzen waar het goed beschreven staat?
Casts heb je nodig als je een typeconversie wil afdwingen. Jij wilde dat omdat je int/int een float wilde laten opleveren, terwijl het resultaattype een int is. Door er float/int van te maken krijg je wel een float. Andere dingen cast de compiler voor je omdat dat dat enige mogelijke interpretatie is. Meestal zijn casts slecht, helemaal de C stijl (Type)expr

[ Voor 6% gewijzigd door MSalters op 01-03-2004 22:10 . Reden: overquoted ]

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:03
MSalters schreef op 01 maart 2004 @ 22:09:
Die cast moet ook niet, sterker, die is fout. Het probleem is je evaluatie volgorde, waardoor je een factor < 1 nodig hebt. Dit is sneller en beter:
C++:
1
2

Krijg je dan geen problemen wanneer het resultaat van de vermenigvuldiging niet meer in 16 bits past? Of is het resultaat van de vermenigvuldiging van een 16-bits integer met een 8-bits character een integer van tenminste 24 bits?

• Reptile209
  • Laatst online: 23:53

Reptile209

- gers -

Soultaker schreef op 01 maart 2004 @ 23:13:
[...]

Krijg je dan geen problemen wanneer het resultaat van de vermenigvuldiging niet meer in 16 bits past? Of is het resultaat van de vermenigvuldiging van een 16-bits integer met een 8-bits character een integer van tenminste 24 bits?
Er staat me iets bij dat het grootste type dat al in de expressie zit als resultaat wordt gebruikt, met een eventuele cast naar het eindtype. Dus als er niet al een 16-bits variabele in je vermenigvuldiging zit, zou je een overflow kunnen (moeten?) krijgen. En er zijn vast momenten waarop dat "handig" is... :)

Zo scherp als een voetbal!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

Ga daar maar niet van uit, de ANSI standaard zegt daar niks over, en het verschilt per compiler.

• JeRa
MSalters schreef op 01 maart 2004 @ 22:09:
C++:
1
2

Bedankt voor je heldere uitleg, maar nu weet ik nog niet hoe bovenstaand werkt. Zorgt de compiler ervoor dat die berekening altijd geldt, dus als bv. _buffer[i] * _vol_l buiten het bereik van een int16 komt er dan extra ruimte wordt gereserveerd? Kan ik dus aannemen dat het geen enkele cast vereist? Een erg mooie oplossing is het iig wel :)

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Wat betreft arithmetic conversions: klikkerdeklik.

En verder als algemene regel over alle casts: nooit doen tenzij je heel zeker weet dat het nodig is. Als je het teveel doet breng je de toekomstbestendigheid van je code enorm in gevaar (stel dat je het originele datatype wijzigt waardoor je ineens downcast ipv upcast...) en bovendien geeft de compiler je ofwel met een error op je falie als je het te weinig doet (unrelated types etc.) oftewel een warning (potential overflow, possible truncation).

Professionele website nodig?

• Soultaker
Het voorbeeld gaat dus goed omdat alle operands tenminste naar ints worden geconverteerd. In het algemeen heb je niet zo veel geluk, ben ik bang. Ik krijg voor code als:
code:
1
2
3
4
int foo(int a, int b)
{
        return (a*b)/65536;
}

geen enkele waarschuwing, terwijl er wel degelijk 'potential overflow' optreedt (als a*b niet meer in een int past).

[ Voor 5% gewijzigd door Soultaker op 02-03-2004 14:07 ]

• curry684

curry684

Soultaker schreef op 02 maart 2004 @ 14:04:
geen enkele waarschuwing, terwijl er wel degelijk 'potential overflow' optreedt (als a*b niet meer in een int past).
Klopt, die warning zou ook wel verdomd vaak vallen (iedere multiply met 2 ints :X ) Maar in zeldzamere situaties (die ik zo snel niet meer weet :P ) heb ik wel eens die potential overflow warning gezien.

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 14:28

koli-man

Bartender!!!!

curry684 schreef op 02 maart 2004 @ 12:48:
Wat betreft arithmetic conversions: klikkerdeklik.

En verder als algemene regel over alle casts: nooit doen tenzij je heel zeker weet dat het nodig is. Als je het teveel doet breng je de toekomstbestendigheid van je code enorm in gevaar (stel dat je het originele datatype wijzigt waardoor je ineens downcast ipv upcast...) en bovendien geeft de compiler je ofwel met een error op je falie als je het te weinig doet (unrelated types etc.) oftewel een warning (potential overflow, possible truncation).
Volgens mij kun je ook direct controleren of een cast correct gebeurt met DYNAMIC_DOWNCAST
edit: (hmm...das MFC specifiek)

[ Voor 4% gewijzigd door koli-man op 02-03-2004 14:45 ]

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

• .oisyn
  • Laatst online: 01:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Overigens hoef je volgens de standaard niet tussen primitives te casten, dit is bijvoorbeeld legale code

C++:
1
2
double b = 1234.5678;
char c = b;

Alleen het is wel zo dat de meeste compilers een warning geven bij een conversion waar mogelijk precisie verloren gaat
PommeFritz schreef op 01 maart 2004 @ 19:44:

Omdat dat laatste geen cast is maar een runtime conversie. Er wordt dus een nieuw object aangemaakt (een float).
De cast is compile time.
Er wordt in alle gevallen een nieuw object aangemaakt. A(b) is niet anders dan (A)b. Als er een constructor bestaat in A die een B accepteert dan wordt die in beide gevallen aangeroepen, en anders de operator A () van B. Als geen van beide bestaan dan is er natuurlijk ook geen conversie mogelijk (even sub/super-classes buiten beschouwing gelaten)

Verder vind ik de termen "compiletime-" en "runtime-casts" een beetje vaag eigenlijk. In feite zijn alle casts (met uitzondering van dynamic_cast) compiletime omdat het type @ compile-time bepaald wordt. Alleen dynamic_cast kijkt @ run-time naar het daadwerkelijke type van een object, wat alleen maar kan als dat object polymorph is (dus virtual functies heeft)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• curry684

curry684

.oisyn schreef op 02 maart 2004 @ 17:52:
Alleen dynamic_cast kijkt @ run-time naar het daadwerkelijke type van een object, wat alleen maar kan als dat object polymorph is (dus virtual functies heeft)
En je RTTI enabled hebt, anders wordt alleen een vtable voor de virtuals aangemaakt en geen identificatiedata op basis waarvan een dynamic_cast kan plaatsvinden.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wat ik een rare opmerking vindt aangezien het uit kunnen zetten van RTTI meer een compiler-extension is imho :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• curry684

curry684

.oisyn schreef op 02 maart 2004 @ 19:20:
Wat ik een rare opmerking vindt aangezien het uit kunnen zetten van RTTI meer een compiler-extension is imho :)
In VS6, VS7.0 en VS7.1 staat het default uit voor nieuwe projecten :z

• JeRa
Soultaker schreef op 02 maart 2004 @ 14:04:
Het voorbeeld gaat dus goed omdat alle operands tenminste naar ints worden geconverteerd. In het algemeen heb je niet zo veel geluk, ben ik bang. Ik krijg voor code als:
C++:
1
2
3
4
int foo(int a, int b)
{
        return (a*b)/65536;
}

Waarom is daar wel een potential overflow mogelijk en in die andere code niet? Ik vermenigvuldig immers ook een int16 met een unsigned char, en 255 * 32768 levert toch ook een overflow op? Als het delen door 255 dit voorkomt, waarom werkt dit dan niet bij jouw stukje code?

• curry684

curry684

JeRa schreef op 02 maart 2004 @ 19:29:
[...]

Waarom is daar wel een potential overflow mogelijk en in die andere code niet? Ik vermenigvuldig immers ook een int16 met een unsigned char, en 255 * 32768 levert toch ook een overflow op?
Echter, lees dat linkje eens wat ik een stuk hierboven gaf. Bij een vermenigvuldiging worden beide operanden indien nodig gepromoveerd tot een integer, wat bij jou een overflow voorkomt.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

curry684 schreef op 02 maart 2004 @ 19:25:
[...]

In VS6, VS7.0 en VS7.1 staat het default uit voor nieuwe projecten :z
En je punt is... :?

[ Voor 43% gewijzigd door .oisyn op 02-03-2004 19:55 ]

• curry684

curry684

Dat iets geen echte extension is als de grootste compiler het standaard toepast ;)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het ging er mij om dat als je gewoon over C++ praat wel enigszins kunt aannemen dat het aan staat, en niet dat een een of andere compiler het standaard uit heeft staan (het gaat tenslotte niet om die compiler)

Je zegt toch ook nooit in topics over exceptions dat je dat wel aan moet zetten? Of iets met for-scope conformance? :)

• RickN
curry684 schreef op 02 maart 2004 @ 19:52:
[...]

Echter, lees dat linkje eens wat ik een stuk hierboven gaf. Bij een vermenigvuldiging worden beide operanden indien nodig gepromoveerd tot een integer, wat bij jou een overflow voorkomt.
Behalve als je een evil compiler from hell >:) hebt, waarin de precision van char en short zo gekozen zijn dat het niet past.

;)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

curry684 schreef op 02 maart 2004 @ 19:52:
[...]

Echter, lees dat linkje eens wat ik een stuk hierboven gaf. Bij een vermenigvuldiging numerical operator worden beide operanden indien nodig gepromoveerd tot een integer, wat bij jou een overflow voorkomt.
;)

• MSalters
Soultaker schreef op 02 maart 2004 @ 14:04:Ik krijg voor code als:
code:
1
2
3
4
int foo(int a, int b)
{
        return (a*b)/65536;
}

En hoe wou je dat wel schrijven zodat het altijd past en het goede resultaat oplevert? Hint: (a/65536)*b en (a/256)*(b/256) zijn het niet.

• Soultaker
curry684's uitspraak is een specifiekere versie dan de algemene regel, maar daarom niet minder juist. Hij heeft gelijk dat bij een vermenigvuldiging indien nodig naar een integer wordt geconverteerd; dat betekent niet dat dat bij een andere operatie of zonder noodzaak niet zou gebeuren. :P

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hoe zou je "indien nodig" dan defnieren?
C++:
1
bool indienNodig () { return true; }

zoeits? :P ;)

• Soultaker
Wel inline, hè!

• curry684

curry684

Soultaker schreef op 02 maart 2004 @ 23:04:
curry684's uitspraak is een specifiekere versie dan de algemene regel, maar daarom niet minder juist. Hij heeft gelijk dat bij een vermenigvuldiging indien nodig naar een integer wordt geconverteerd; dat betekent niet dat dat bij een andere operatie of zonder noodzaak niet zou gebeuren. :P
En op het andere puntje heeft ie ook geen gelijk, want die 'indien nodig' betreft namelijk een kleiner data type dan een int, een long long of een int worden namelijk niet gepromoveerd :)

.oisyn moet slapie slapie gaan doen :D

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nee jij, want "promotion" impliceert een ophoging kwa rang, dus dat had sowieso al geen long kunnen zijn :z

.edit: bovendien ging het altijd nog om een char en een short :Y)

[ Voor 27% gewijzigd door .oisyn op 03-03-2004 00:02 ]

• curry684

curry684

.oisyn schreef op 02 maart 2004 @ 23:59:
Nee jij, want "promotion" impliceert een ophoging kwa rang, dus dat had sowieso al geen long kunnen zijn :z
Ergo hij wordt niet gepromoveerd, ergo de 'indien nodig' stond daar goed :)

* curry684 trapt dit topic van Programming & Webscripting naar Nederlands & Mierenneuken :P

[ Voor 4% gewijzigd door curry684 op 03-03-2004 00:01 ]

• curry684

curry684

.oisyn schreef op 02 maart 2004 @ 23:59:
.edit: bovendien ging het altijd nog om een char en een short :Y)
Maar hij vroeg het verschil met Soultaker's code die wel 2 int's gebruikte :D

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dan blijft het nog altijd over een char en een short gaan :P

offtopic:
wat een gelul weer, zo eens de bezem door de topic heen halen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 03-03-2004 00:06 ]

• RickN
MSalters schreef op 02 maart 2004 @ 23:04:
[...]

En hoe wou je dat wel schrijven zodat het altijd past en het goede resultaat oplevert? Hint: (a/65536)*b en (a/256)*(b/256) zijn het niet.
(a*b)/c

=

c*(a/c)*(b/c) + (a/c)*(b%c) + (b/c)*(a%c) + ((a%c)*(b%c))/c

=

(a/c)*b + (b/c)*(a%c) + ((a%c)*(b%c))/c

Ook niet echt relaxed....

[ Voor 7% gewijzigd door RickN op 03-03-2004 00:21 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RickN schreef op 03 maart 2004 @ 00:15:
Ook niet echt relaxed....
[edit: hier stond eerst onzin]
Mwoa, je zou er nog een paar weg kunnen werken

C++:
1
2
3
4
int foo (int a, int b) 
{ 
        return a * (b / 65536) + (a * (b % 65536)) / 65536; 
}

(maar het leek dan ook wel verdacht veel op fixed point math ;))

[ Voor 83% gewijzigd door .oisyn op 03-03-2004 03:41 ]

• MSalters
Ik ben bang dat dat het algoritme is voor unsigned int. Volgens mij is -1 % 65536 implementation-defined.

• curry684

curry684

MSalters schreef op 03 maart 2004 @ 11:08:
Ik ben bang dat dat het algoritme is voor unsigned int. Volgens mij is -1 % 65536 implementation-defined.
Lijkt me toch van niet, daar dat wiskundig vastligt. -1 gedeeld door 65536 is 0 met een rest van -1, oftewel die modulus hoort -1 te zijn. Ik zou niet weten welk ander resultaat je eruit wil krijgen :)

• RickN
Er valt ook wel iets te zeggen voor -1, met een rest van 65535.

Tis maar net wat je defineert, div rond af naar 0, of een rest is altijd positief...

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat ik weet of de C standaard hier iets specificeert.

edit:
Maar mijn oude algebra dictaat zegt wel: "Als a in Z en b in Z\{0}, dan zijn er precies één q in Z en één r in Z zó dat a = qb + r en 0 <= r < |b|."
Een positieve rest dus...

[ Voor 63% gewijzigd door RickN op 03-03-2004 16:44 ]

• Soultaker
Het lijkt me dat je er voor wil garanderen dat: a == ((a/b)*b + (a%b)) (voor elke a en b), want dat is een essentiële eigenschap van integer division/modules waar je allerlei rekenregels op kunt baseren.

Kies je voor a=2, b=3, dan moet 2%3 (logisch genoeg 2) zijn, aangezien (2/3) als 0 is. Als je echter a=-2 kiest, dan is (-2/3) nog steeds 0, en dus moet de (-2%3) wel -2 zijn. De rest hoeft dan dus niet postief te zijn.

Om er maar een tweede redenatie tegenaan te gooien: het ligt ook voor de hand om de rest r te definiëren als: r = a - (a/b)*b. Als je dan modulus implementeert met behulp van die deling, dan krijg je voor a=-2 en b=3 ook weer netjes -2.

Ik las hier trouwens dat de manier van deling voor ANSI C niet gespecificeerd is, maar dat de manier die hierboven beschreven werd het meest wordt toegepast en daarom overgenomen is in ANSI C99.

• RickN
Hét argument om deze definitie aan te houden vind ik dat nu |a/b|=|a|/|b| is (wat de enige reden is dat het "logisch" is dat -2/3 = 0). Verder is / nu een deling die afrond naar nul, wat waarschijnlijk eenvoudiger te implementeren is dan een deling die afrond richting min oneindig.

Maar ik vind het niet de netste manier om tot een definitie van a/b en a%b te komen.

Laten we eens alleen uitgaan van:

a = b*(a/b) + (a%b)

Omdat / en % toch nog niet gedefineert zijn vervang ik dit even door:

a = b*q + r

Voor willekeurige a en b zijn er nu oneindige veel paren (q,r) die aan bovenstaande gelijkheid voldoen. Als we willen dat / en % deterministisch zijn zullen we moeten zorgen dat q en r voor elke a en b uniek bepaald zijn.
Hoe? Nou, je zou b.v. q kunnen gaan beperken, maar dat lukt alleen door voor q een vaste waarde waarde te kiezen, alleen dan is r uniek bepaald. Dit is niet erg zinvol, dus laten we proberen r te beperken. Eerste poging:

a = b*q + r /\ -|b| < r < |b|

Is q nu uniek bepaald?
Duidelijk niet, voor (a,b)=(6,4) voldoen zowel (q,r)=(1,2) als (q,r)=(2,-2) en voor (a,b)=(-6,4) voldoen zowel (q,r)=(-1,-2) als (q,r)=(-2,2). Hoe lossen we deze ambiguiteit op? We zouden nu als nog q kunnen gaan beperken met een regel als "q zo dicht mogelijk bij 0". Ik vind het echter netter om r nu nog verder te beperken. -|b| < r <= 0 zou voldoen, maar dan blijkt % niet meer gesloten te zijn in N. Echter met:

a = b*q + r /\ 0 <= r < |b|

zijn q en r uniek waarmee / en % deterministisch gedefineerde (en gesloten) operaties zijn in N en Z.

[ Voor 6% gewijzigd door RickN op 03-03-2004 15:33 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

MSalters schreef op 03 maart 2004 @ 11:08:
a * (b >> 16) + (a * (b & 65535) >> 16) ;)

Voor een vermenigvuldiging maakt het niet uit of het signed of unsigned is: het resultaat (bitpatroon) blijft hetzelfde

Even rekenen: (-12345 * 56789) / 65536 = -10697
-12345 * (56789 >> 16) + (-12345 * (56789 & 65535) >> 16) = -10698

Hmm ok, het verschilt 1 :P

if (result < 0) result++; ;)
(of je moet er gewoon nog ((a ^ b) >> 31) & 1 bij optellen, dan ben je ook klaar

.edit: hmm ik denk alleen dat je dan in de problemen komt bij -65536 < b < 0, aangezien het resultaat van die shift dan -1 oplevert ipv 0. Maar je zou in dat geval natuurlijk ook gewoon delingen kunnen gebruiken ipv shifts

[ Voor 23% gewijzigd door .oisyn op 03-03-2004 16:07 ]

• curry684

curry684

Two words: long long :z

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mja ik vond dat nogal flauw en denk niet dat MSalters dat bedoelde met z'n vraag (vergelijkbaar probleem: wat als je nu hetzelfde probeert de doen met long long?)

• RickN
Als -1%x niet gespecificeert wordt in de C standaard, dan is -1/x dat ook niet vanwege de gelijkheid a = b*(a/b) + a%b .
Dus als -1%x niet gespecificeert is, is (a*b)/65536 dat ook niet voor unsigned int.

Als -1%x wel gespecificeerd is, kun je het algorithm voor signed int gebruiken maar moet je er voor unsigned int's afhankelijk van de precieze specificatie wel of niet 1 van aftrekken.

[ Voor 10% gewijzigd door RickN op 03-03-2004 16:41 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

-4- The binary / operator yields the quotient, and the binary % operator yields the remainder from the division of the first expression by the second. If the second operand of / or % is zero the behavior is undefined; otherwise (a/b)*b + a%b is equal to a. If both operands are nonnegative then the remainder is nonnegative; if not, the sign of the remainder is implementation-defined*.

[Footnote: According to work underway toward the revision of ISO C, the preferred algorithm for integer division follows the rules defined in the ISO Fortran standard, ISO/IEC 1539:1991, in which the quotient is always rounded toward zero. --- end foonote]

Pagina: 1