Toon posts:

P4 3.2Ghz --> Northwood of Prescott?

Pagina: 1
Acties:
  • 83 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen,

Ik heb een vraagje... Ik ga volgende maand mijn huidige P4 2.53 533Fsb + mobu en traag K*T geheugen weg doen en er nieuwe onderdelen voor kopen.

In eerste instantie viel mijn oog op de Pentium 4 - 3.2Ghz *Northwood*. Deze loopt op 800FSB en heeft L1 - 8 / L2 - 512 cache. Deze kost 286 Euro bij Alternate.

Nou zag ik laatst dat Intel ook de Pentium 4 - 3.2Ghz *Prescott* heeft. Deze loopt ook op 800Fsb en heeft L1 - 16 / L2 - 1024 cache. Deze kost 309 Euro bij Alternate.

De prijs ligt ook niet zo gek ver uit elkaar.. scheelt zo'n 20 euro... Maar is het die 20 euro wel waard is mijn vraag? Merk je echt duidelijk dat er een verdubbelde cache in zit? Of zitten er andere nadelen aan de Prescott waardoor ik het beter niet kan nemen?

Wat raden jullie me aan om te kopen... welke van de twee?

Alvast bedankt voor de tips.

Greetz, Wishjuh

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 17:30 ]

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

waarom lees je niet een paar reviews. google is ur friend

Verwijderd

Topicstarter
Hoodlum2000 schreef op 01 maart 2004 @ 17:30:
waarom lees je niet een paar reviews. google is ur friend
Nee ik wil juist jullie ervaringen weten... niet die van reviews... anders had ik dat al gedaan.. en google ken ik jah... al jaren ;)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ten eerste moet je toch zelf bepalen of het het waard is, hierbij kunnen reviews je helpen.

Ten tweede kan je je zelfs afvragen hoeveel de winste is tov je bestaande systeem.

Ten derde vermeld je niet wat je gebruik van deze PC is, iets wat van cruciaal belang is in het beantwoorden van de 2 eerdere vragen.

{signature}

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je geeft zelf al aan wat de fysieke verschillen zijn. Hoe het zich uit in de werkelijkheid kun je lezen in de diverse reviews die al te vinden zijn op de bekende sites.

De Prescott heeft meer potentieel en schaalbaarheid, maar dat uit zich nog niet direct in performancewinst omdat hij zo'n lange pipeline heeft. Vooralsnog zou je dus bij de 3GHzmodellen afkunnen met een NW maar wil je gaan overklokken dan ben je met de beter schaalbare Prescott beter af.

Verder raad ik je aan als ik kijk naar je post-historie om een keer de algemene voorwaarden te lezen, daarin staat een hoop interessante tips en een netiquette.

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 01 maart 2004 @ 17:31:
Ten eerste moet je toch zelf bepalen of het het waard is, hierbij kunnen reviews je helpen.

Ten tweede kan je je zelfs afvragen hoeveel de winste is tov je bestaande systeem.

Ten derde vermeld je niet wat je gebruik van deze PC is, iets wat van cruciaal belang is in het beantwoorden van de 2 eerdere vragen.
De onderdelen wil ik graag verkopen omdat bijna al mijn spellen hakkelen door het trage geheugen. Mijn moederbord ondersteund alleenmaar 266 geheugen... wat de hele pc omlaag trekt kwa prestaties... Daarom wil ik een nieuw moederbord en snel geheugen.. (pc3200) Daarbij heb ik dus besloten om dus meteen maar een nieuwe cpu te kopen...

Wat ik ermee doe? Eigenlijk alles... van Videobewerking.. tot films kijken... muziek luisteren... webpagina's maken... zware spellen spelen.. gewoon de gebruikelijke zaken.

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:49
op default speed zal de northwood sneller zijn en koeler.
de Prescot zal een stuk warmer zijn maar zal waarschijnlijk wel beter overclockbaar zijn.

maar ik dacht dat de 3.2 prescot nog niet te krijgen was?

Verwijderd

Ik heb gehoord dat je een prescott beter kan overclocken.

edit: Net iets te laat :P

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 17:37 ]

• Toink
  • Niet online
Als je spellen hakkelen dan ligt dat gezien je huidige config meer aan je videokaart (welke videokaart heb je eigenlijk?). Maar om te weten wat je nou het beste up kan graden aan je systeem aan de hand van je wensen hebben we het 'wat kan ik hieraan het beste upgraden-topic'. Dat zou je daar dus eens kunnen proberen.

@behulpzaam: upgradetopic

[ Voor 16% gewijzigd door Toink op 01-03-2004 17:41 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wisjuh, het verschil in game performance van bij de door jou voorgestelde upgrade, lijkt mij kleiner dan de verbetering van FX5700-> Topmodel NVidia/Ati.

Overigens irritant dat ik zelf moet uitzoeken welke kaart jij hebt, vermeld aub meteen je specs.

[ Voor 28% gewijzigd door Voutloos op 01-03-2004 17:40 ]

{signature}

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:33

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 17:36:
Ik heb gehoord dat je een prescott beter kan overclocken.
Tja, dat moet ook wel he, als Intel hem al eind dit jaar op 4GHz wil hebben. Zie overigens ook [rml][ Ervaringen] Prescott overclockresultaten[/rml] in DOC. De Prescott lever overigens clock for clock 10 ~ 15% minder prestaties dan de Northwood. En een Northwood is ook tot 5100 MHz te oc'en met de juiste apparatuur, dus de vlieger van Mephisto hierboven (hij is beter over te clocken) gaat niet op. Zelfs op 3,9GHz (allebei de procs dus) verslaat de Northwood de Prescott. Zie ook Intel's kunstgrepen en AMD's beloftes

Ik zou dus niet voor een Prescott gaan, omdat hij te slecht presteert op de socket 478. Ga voor een Northwood, of wacht op de Prescott 3,6 GHz met socket 775, dan is hij misschien pas de moeite waard.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Toink schreef op 01 maart 2004 @ 17:33:
Je geeft zelf al aan wat de fysieke verschillen zijn. Hoe het zich uit in de werkelijkheid kun je lezen in de diverse reviews die al te vinden zijn op de bekende sites.

De Prescott heeft meer potentieel en schaalbaarheid, maar dat uit zich nog niet direct in performancewinst omdat hij zo'n lange pipeline heeft. Vooralsnog zou je dus bij de 3GHzmodellen afkunnen met een NW maar wil je gaan overklokken dan ben je met de beter schaalbare Prescott beter af.

Verder raad ik je aan als ik kijk naar je post-historie om een keer de algemene voorwaarden te lezen, daarin staat een hoop interessante tips en een netiquette.
Jah voor die paar postjes per jaar die ik doe...... you know what I mean... maar ik zal wel die review lezen van de prescott... al zoek ik meer jullie ervaringen maar goed.

iig thx.

• Toink
  • Niet online
Het antwoord van ReemF lijkt me meer dan duidelijk genoeg in ieder geval.

Verder, onafhankelijk van je budget denk ik dat je beter een R9800Pro kan kopen voor nog geen 300 euro, dan dat je alleen al 300 euro uitgeeft aan een proc waarbij je grafische snelheid niet of nauwelijks toeneemt.

Ter illustratie: Ik had een paar weken geleden nog een NW 2.8 en nu een 3.2. Nu ook sneller geheugen (ddr400), sneller mobo (i875), maar videokaart blijft hetzelfde (R9600np). Verschil in grafische spel-performance? Weinig!

[ Voor 28% gewijzigd door Toink op 01-03-2004 17:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 01 maart 2004 @ 17:39:
Wisjuh, het verschil in game performance van bij de door jou voorgestelde upgrade, lijkt mij kleiner dan de verbetering van FX5700-> Topmodel NVidia/Ati.

Overigens irritant dat ik zelf moet uitzoeken welke kaart jij hebt, vermeld aub meteen je specs.
Mijn specs zijn:

P4 - 2.55Ghz 533Fsb
Asus P4b533 Mainboard
512MB 266-2100 geheugen (1-chip)
MSI GF FX 5700Ultra 128MB
1x 60GB WD 7200rpm 8MB cache
1x 80GB WD 7200rpm 8MB cache

Ik heb net een MSI Geforce FX 5700 Ultra gekocht. Kwam in de computer totaal als beste uit de test met kaarten tot de 300 euro. (2 maanden geleden dan)

Aan de videokaart kan het niet liggen... als ik mijn videokaart in de northwood 2.8 van een vriend van mij stop met 3200 geheugen loopt alles als een trein.. bij mij niet... het geheugen is bij mij vanaf het begion al de bottleneck geweest.. mijn grootste fout ooit.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 17:49 ]

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:49
ik raad je de Northwood aan.

heb gister een maat geholpen een prescot 2.8 samen te zetten
om te kijken of die abnormale temps wel klopten en ja die klopten dus :( .

dus of wachten zoals hierboven al vermeld staat op de beloofde verbeteringen van Intel of Northwood gaan.
ik zou nog effe de kat uit de boom kijken

[ Voor 4% gewijzigd door Deadsy op 01-03-2004 17:46 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 17:43:
[...]

Mijn specs zijn:

P4 - 2.55Ghz 533Fsb
Asus P4b533 Mainboard
512MB 266-2100 geheugen (1-chip)
MSI GF FX 5700Ultra 128MB
1x 60GB WD 7200rpm 8MB cache
1x 80GB WD 7200rpm 8MB cache

Ik heb net een MSI Geforce FX 5700 Ultra gekocht. Kwam in de computer totaal als beste uit de test met kaarten tot de 300 euro. (2 maanden geleden dan)

Aan de videokaart kan het niet liggen... als ik mijn videokaart in de northwood 2.8 van een vriend van mij stop met 3200 geheugen loopt alles als een trein.. bij mij niet... het geheugen is bij mij vanaf het begion al de bottleneck geweest.. mijn grootste fout ooit.
Computer totaal he... hun test methodes liggen me niet zo... ze testen te gelimiteerd! Tomshardware en Anandtech testen tenminste met een grote rits games..... dan weet je wat je kan verwachten.

Er is niets mis met de FX5700 Ultra... maar de net iets duurdere FX5900XT/Non Pro is net iets sneller, Non Pro is aan te raden boven XT ( in verband met overclockbaar heid en pipelines! )

There is no place like ::1

Verwijderd

knip, bullreply verwijderd

[ Voor 89% gewijzigd door BalusC op 01-03-2004 20:45 ]

Verwijderd

knip, ononderbouwd geblaat verwijderd

[ Voor 86% gewijzigd door BalusC op 01-03-2004 20:30 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wisjuh: dat is echt een keuze dat je zelf zult moeten maken. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Welke processor/mobo/geheugen moet ik nemen?" :)

Reviews doen je alleen maar goed, kijk bijvoorbeeld eens rond op de frontpage:
http://www.tweakers.net/search?DB=Nieuws&Query=prescott
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.