Overclocken Geforce

Pagina: 1
Acties:

• Quentin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-10-2025
Ik heb tweedehand een Hercules 3D Prophet SE (Geforce 256) gekocht. Prima kaart en ik ben er ook tevreden mee, maar zelfs als beginnende tweaker wil je zoveel mogelijk uit de kaart halen.

Het is de SE versie dus een uitgeklede versie van de normale prophet. Ik vermoed dan ook dat er 7ns ram opzit, ipv de normale 5,5 of 6 ns ram. (chip type erop is Hyundai, HY57V653220B 9946A TC-7). Standaard loopt ie ook op 110/140 ipv 120/166 wat de normale instellingen zijn. Daar trek ik me echter niets van aan en intussen loopt ie op 133/180 waar ik niet ontevreden mee ben. Wat ik echt wil weten is wat de limiet is.

Mijn vraag is dan ook: Kan ik de kaart mollen door een te hoge instelling te kiezen of krijg ik dan gewoon wat errors in mijn beeld of een foutmelding en kan ik daarna, met een lagere setting natuurlijk, de kaart blijven gebruiken?

En hoe krijg ik de 180mhz hoger, aangezien mijn klokfrequentie nu via de instellingen op zijn max staat? Drivers zijn Hercules versie 6.35, wat volgens mij gewoon Nvidia 6.35 is maar dan met een Hercules logo en 3d prophet als weergave.

Verwijderd

Je kaart mollen door te hoge instellingen gebeurt niet zo snel. Mits je maar telkens met kleine stapjes omhoog gaat en dan meteen ff 3D marks 2000 laat draaien om te checken of er artifacts optreden.

Je kan boven de standaard core en mem speed komen m.b.v. Powerstrip of Geforce Tweak Utility http://www.guru3d.com/geforcetweakutility/

Zet wel heatsinkjes op je memory als je boven de 180 gaat. Core speed heeft trouwens weinig invloed op de performance. Opschroeven van Mem speed geeft grotere prestatiewinsten. Suc6!