[WC][zelfbouw][Dichtmaken van blokje]

Pagina: 1
Acties:

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Hi,

Ik zit hier met een probleem. Ik ben dus zelf koelblokjes aan et maken voor een waterkoeling systeem, Alleen ik krijg em maar niet waterdicht. Aan et begin oke, maar langzamerhand word ik er een beetje PANIES van. Ik heb dus 6 plaatjes koper, daar wil ik dus een vierkant van maken en et met soldeer vast maken. Maar et maakt niet uit met hoeveel soldeer ik gebruik er blijven altijd kleine gaatjes open waar nog een beetje water uit komt. Ik ben ook begonnen met weinig soldeer, Maar je begrijpt al, dat er een klont nu op zit en NOG, is die niet waterdicht. Wie kan me vertellen HOE ik et beter kan doen en met wat. liefs ook pics derbij als je et uitlegt :D thanks. Want ik heb er GENOEG van. punt ;)

Blaad

Verwijderd

zBEASTORz schreef op 01 maart 2004 @ 17:02:
Hi,

Ik zit hier met een probleem. Ik ben dus zelf koelblokjes aan et maken voor een waterkoeling systeem, Alleen ik krijg em maar niet waterdicht. Aan et begin oke, maar langzamerhand word ik er een beetje PANIES van. Ik heb dus 6 plaatjes koper, daar wil ik dus een vierkant van maken en et met soldeer vast maken. Maar et maakt niet uit met hoeveel soldeer ik gebruik er blijven altijd kleine gaatjes open waar nog een beetje water uit komt. Ik ben ook begonnen met weinig soldeer, Maar je begrijpt al, dat er een klont nu op zit en NOG, is die niet waterdicht. Wie kan me vertellen HOE ik et beter kan doen en met wat. liefs ook pics derbij als je et uitlegt :D thanks. Want ik heb er GENOEG van. punt ;)
Om te beginnen zou ik niet beginnen met 6 losse plaatjes maar met bijvoorbeeld een bodemplaat en een plaat die eruit ziet zoals hieronder. Die valt iig niet uit elkaar nadat je hem hebt gebogen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
          ----------
          |          |
_____|          |_____
|                              |
|                              |
|____              ____|
        |             |  
        |______|

Goed... Dat lukt dus niet. Maar wat ik bedoel is, maar een uitklap van een kubus, vouw dat ding dicht en gat gaat een stuk makkelijker.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 17:09 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Probeer het eens met bison metaal 2 componentenlijm, daar kun je mooi alle gaatjes mee dichtsmeren.
Het is nog eens enorm sterk ook.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Dat had ik aan et begin gedaan et ging wel aardig, alleen et buigen ging niet echt lekker, op et laast kom je der niet zo lekker meer bij. En de bodem trekt ook een beetje krom en dat moet niet, kan er moelijk met een hamer op gaan slaan om em wer recht te krijgen. PS:Is lassen niet wat beter dan solderen of smelt gelijk je plaatje weg?

Blaad

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Koper kun je niet lassen voor zover ik weet.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

koper kan je (bijna) niet lassen.. alleen met een speciaal soort electroden zou het kunnen...

Maar solderen is voor koper echt wel goed.. Als ik het zo lees is het probleem bij jou dat je het niet warm genoeg kunt krijgen waardoor het soldeer niet goed vloeit.. hoe maak je je blokkie warm?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Waarom zou koper niet te lassen zijn?
Om koper te solderen heb je zilversoldeer nodig, om het te lassen met een lasvlam heb je speciale toevoegstaafjes nodig met een wit poeder rondom, moet je maar eens vragen in een deftige DHZwinkel (Brazeren noemen ze dat als ik me niet vergis).
Elektrisch lassen van koper heb ik nog niet gedaan maar ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen.

TS: Als je niet veel ervaring hebt met lassen zul je inderdaad veel moeite hebben om een blok met plaatjes te maken. Je kan beter in een blokje koper gangen frezen en dan toesolderen, dat ik gemakkelijker.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Als je moeite hebt met solderen, probeer het dan eens op het gasfornuis: dat verhit je werkstuk héél goed. :) Gebruik ook soldeervloeistof S-65 o.i.d..

Hoe dik zijn die plaatjes?
Je moet de bodemplaat niet buigen, maar enkel de zijkanten en het deksel. Dat kan in een bankschroef: gewoon rustig (!) stukje bij beetje kloppen met een hamer tot het plaatje haaks gebogen is.

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Zon blokje koper zal ook aardig wat kosten denk, Ik zat er wel aan et te denken om gewoon een blokje te kopen, maar dan vrezen, Dat kan je ook gewoon met een een vreez machine voor hout? Maar dan met een andere vreezkopje, (sorry hoor) ben best een leek met namen, En hoe duur zal zon blokje kosten voor de cpu dan bijvoorbeeld?

Blaad

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Voor minder dan 10 euro kan je een blokje koper kopen met deksel. Als je daar kanalen in gaat boren heb je hetzelfde blokje als ik heb :) dat lijkt me het beste.

Je kan ook je blokje een beetje verhitten, en dan met zo'n staafje voor een lijmpistool er tegenaan duwen. Dat vloeit dan heel goed alles dicht. Zo heb ik een 12mm buisje in een 14mm radiateur gekregen, en kleine gaatjes in mijn HDD koelers dicht gemaakt. Kost geen drol, en werkt super eenvoudig en snel :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
zBEASTORz schreef op 01 maart 2004 @ 18:15:
Zon blokje koper zal ook aardig wat kosten denk, Ik zat er wel aan et te denken om gewoon een blokje te kopen, maar dan vrezen, Dat kan je ook gewoon met een een vreez machine voor hout? Maar dan met een andere vreezkopje, (sorry hoor) ben best een leek met namen, En hoe duur zal zon blokje kosten voor de cpu dan bijvoorbeeld?
Ik heb op mijn vakantiejob (verkoper in een doe-het-zelf zaak) gevraagd of zij aan koper konden geraken, en een week later kreeg ik een blokje van 50*100*10mm gratis, dus probeer eens via connecties of je aan iets geraakt.
Op school heb ik tijdens praktijk mijn blokje mogen frezen, ik heb er een spiraalvorm in gemaakt (blokje in 2 stuken van 50*50, in het deksel het spiegelbeeld zodat de 2 stukken op elkaar passen).
Met een houtfrees zal dit niet gaan, maar met een kolomboormachine en dan aaneensluitende gaten maken kun je ook kanalen maken in je blok. Het handigste is het als je het deksel niet moet bewerken, dat je onderkant dik genoeg is (maar das afhankelijk van wat je kunt krijgen) In je deksel kun je "slangpilaren" steken, dat is normaal voor gasslang, hierop kun je dan je slangen aansluiten. Daarna kun je gemakkelijk op het fornuis het deksel aan de bodem vastsolderen met zilversoldeer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Je moet gewoon van dat vloeimiddel gebruiken.

Door dat spul vloeit soldeer heel mooi uit.

Dat zelvde spul gebruiken ze ook om leidingen te solderen. En die verbindingen zijn ook sterk genoeg om druk te weerstaan.

Good Luck

Ach ja..........

Verwijderd

Offtopic:

Deze firma in Beverwijk schijnt o.a. goedkoop op maat gezaagd koper te leveren - ook aan particulieren.

Dit is geen SPAM - ik heb niets met die firma - maar er hebben Tweakers enthousiaste verhalen gepost, en koper is relatief moeilijk te krijgen, dus als je in de buurt woont...
Post je ervaringen!

Verwijderd

Mijn waterblok is ook gemaakt uit een stel plaatjes koper. Het gaat allemaal best aardig, maar een goede aansluiting overal (spleten < 0.5mm) en voldoende warmte is belangrijk.

Een paar foto's van je huidige resultaat kunnen handig zijn om te beoordelen wat je fout doet.

Overigens: koper kun je prima lijmen, zachtsolderen, hardsolderen en lassen.
Bij het lassen heb je alleen het probleem dat koper zo verrekte snel warmte afvoert, dus ook voor dun materiaal moet je een stevige laspit hebben. Een van de meest geschikte manieren voor het lassen van koper is TIG lassen. Hoewel ik niet inzie waarom het met een zuurstof/acetyleen brander ook niet kan.

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Thanks, Wat ik ook veel zie is dat iedereen een dikke bodem hebben, is et niet beter als je een dunne bodem hebt? want dan komt et sneller in contackt met et water. toch? Kan er ook naast zitten maar je kan beter et beste van et beste weten. :)

Blaad

Verwijderd

Dunne bodem werkt vaak beter, maar een bodem van een millimeter dik buigt wel door, en dat wil je ook niet :)

Verwijderd

Volgens mij is een dunne bodem niet aan te raden - behalve als er pinnen of wandjes op staan - omdat de warmte zich door 1mm dun koper niet naar opzij kan verspreiden. Mijn 'platte koperbuis'-blokje koelde ook niet goed op de processor.

Niet zo: <--_________-->

maar zo: _|_|_|_|_|_|_|_|_

Bij dikke bodems kan de warmte ook naar opzij wegstromen:
. . . _________
<---_________--->

Een oppervlak met pinnen, gaatjes of wandjes verhoogt het contactoppervlak, en verbetert de koeling. Daarom koelen de cascadeblokjes wél goed: veel gaatjes in een dikkere bodemplaat die bij de gaatjes maar 1mm dik is.
Pagina: 1