Welk materiaal voor magnetische afscherming woofer?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.084 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022
Hoihoi allemaal,

Het sparen voor de componenten van een zelfbouw sub gaat gelukkig goed en ik verwacht dan ook op redelijk korte termijn (eerst snowboarden en dan kijken wat er over blijft aan geld) gebouwd kan gaan worden.

Ik heb echter een priemende vraag waarop ik via Google stomweg geen antwoord heb kunnen vinden:

Welk materiaal moet ik gebruiken om de woofer magnetisch af te schermen? :?

Ik weet dat lood geschikt is tegen nucleare straling maar houdt het ook magnetische straling tegen? Of moet ik koper hebben of werkt stomweg aluminium folie ook?

Ik heb de stille hoop dat hier tweakers zitten die scheikunde / natuurkunde in hun vakkenpakket hebben gehad en niet net als ik een pretpakket hebben gekozen destijds ;)

Please help! (oh ja, tzt komen er vanzelfsprekend foto's en een topic van de bouw, alhoewel ik niet zo secuur en precies ben dus ik hoop dat het er een beetje uit gaat zien) :P

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Volgens mij kun je bij zaken als Speaker&Co compensatiemagneten kopen. Ik heb er zelf nooit mee gewerkt dus weet het niet precies :)

Verwijderd

Lood, koper, of staal helpt niet tegen magnetische velden. Beste optie is om een universele compensatiemageneet achterop de woofer te lijmen. Die kan je gewoon kopen bij de DHZ speakerwinkels.

Ben benieuwd naar je project :). Het lijkt wel of iedereen een sub aan het maken is.

hmm, net te laat :).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 16:59 ]

• GreenGras
Hmmm... Okay, ik kom er dus niet met een of andere metaalsoort maar moet echt met een compensatie magneet gaan werken, da's jammer maar helaas! Ik zal eens een mailtje sturen naar speaker en Co, ik kan namelijk op hun website geen compensatiemagneten vinden en heb geen flauw idee hoe groot de magneet achterop mijn woofer is... :)

In ieder geval hartstikke bedankt voor jullie snelle antwoord! :Y)

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

kooi van faraday die houd toch alle magnetische storing (velden) tegen ? het is volgens mij gewoon een gaas constructie aan de binnen kant van je sub materiaal staal.. omdat dit magnetisme geleid

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:42
Kooi van Faraday houdt electrische velden tegen :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 16:14

Wekkel

De downloadkoning

Met een kooi van faraday kan je volgens mij wel iets doen. Gewoon met kippengaas of zo. Ik zie weleens afschermingen in de vorm van een blikken vierkante 'hoes' over de magneet heen. Anyway, kippengaas heeft bij mij voldoende gebracht om mijn zelfbouwers naast de pc monitor te kunnen plaatsen.

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

met zo'n extra magneet beinvloed je ook de normale magneet (en de geluids kwaliteit) neem ik aan ?

• GreenGras
Wekkel: Hee da's goed nieuws... Je hebt zeker misschien niet ergens een footootje waarmee ik kan zien hoe ik zoiets zou kunnen gaan maken? O-)

Waarschijnlijk een stuk goedkoper dan zo'n compensatie-magneet-ding en bovendien opnieuw zelfbouw, maakt het dus ook een stukje leuker om te doen :)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-04 21:59
kooi van faraday werkt niet met magnetisme (opletten bij natuurkunde mensen)
als je het wilt afschermen moet je zoeken naar mu-metaal
maar een magneetje is makkelijker :P

TheS4ndm4n#1919

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

gewoon aan de binnen kant van je sub-kast een behangetje van kippengaas maken (soort winkelwagentje op z'n kop idee)

Verwijderd

B-lennium schreef op 01 maart 2004 @ 17:44:
met zo'n extra magneet beinvloed je ook de normale magneet (en de geluids kwaliteit) neem ik aan ?
Nee, het magneetveld binnen in de magneet, de luchtspleet dus, wordt niet meetbaar beinvloed.

Uiteraard zullen hier de meningen ook wel over verschillen, maar geen meetbaar verlies aan geluidskwaliteit dus. Tenminste, als dat te meten valt ;)

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

hm voor zo ver mn natuurkunde dus.... , maar hoe doen prof. speakerbouwers dat dan ? allen met een extra magneet ? (ik gaat hier niet mn Infinity sub uitelkaar schroeven :P)

hm als het niet te meten valt zal je het ook niet horen (net als bij speakerkabels ,of boor ik nu een forum oorlog aan ? :D)

[ Voor 28% gewijzigd door B-lennium op 01-03-2004 17:57 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-04 21:59
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 17:54:
[...]
Nee, het magneetveld binnen in de magneet, de luchtspleet dus, wordt niet meetbaar beinvloed.
daar heb je gelijk in. het magneetveld in de magneet bestaat uit een recht magneetveld, die kunnen niet worden afgebogen. aan de buitenkant lopen de veldlijnen in een boog, die kunnen wel worden ingedrukt of uitelkaar gehaald.

TheS4ndm4n#1919

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:51
Nog ff terugkomend op de mensen die denken dat de Kooi van Faraday iets is...
Deze kooi werkt alleen voor "ontvangers" en niet voor "zenders".

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

breem heeft er wel wat over geschreven:
Afschermen, afscherming
Een elektrisch of elektronisch circuit omgeven met een elektrisch geleidend materiaal dat meestal verbonden is met de referentie (nul of GND) van het betreffende circuit. De bedoeling is het creeren van een kooi van Faraday, waardoor elektrische signalen van buitenaf geen effect meer hebben op het interne circuit, en/of andersom.
De effectiviteit van de afscherming is afhankelijk van de (storende) frequenties, de geleiding van het afschermmateriaal en evt. openingen in het afschermmateriaal.
Afschermen van elektrische velden gaat meestal vrij goed met een dunne metalen afscherming.
Het elimineren van statische of laagfrequente magnetische velden, zoals die van permanente magneten (luidsprekers!) of lichtnet transformatoren vergt afscherm materiaal met bijzondere magnetische eigenschappen. (zoals mu-metaal)
, kooi van-
De eenheid van capaciteit, de Farad, is naar deze meneer genoemd. Hij heeft nog flink wat meer op z'n naam staan, o.m. de kooi. Nou bestonden kooien voor zijn tijd ook al, maar hij heeft ontdekt en aangetoond dat een geheel gesloten, metalen kooi een afscherming vormt voor elektromagnetische velden, in ieder geval voor elektrische velden. (magneetvelden ligt wat moeilijker)
We vinden dit principe terug bij de metalen of gemetalliseerde plastic kasten van allerlei elektronische apparatuur, en bijv. bij de magnetron oven. Zo'n oven bevat een radio zender van zo'n 2 Kilowatt en daarvan mag niet meer dan een paar micro-watt naar buiten komen.
Je kunt een eenvoudig experimentje doen waarbij je ziet dat zo'n kooi wel goed afschermt voor hoogfrequente EM velden, maar het bij lagere frequenties veel slechter doet, vooral voor het magneetveld.
De proef gaat zo: Stop een spelende transistor radio in je magnetron oven. DE OVEN NIET AANZETTEN !! (dat is einde radio), maar alleen het deurtje dicht. De FM ontvangst is over, vaak als het deurtje nog niet eens dicht is. Maar op de middengolf speelt die radio wel door. Hoe komt dat?
Twee redenen: De middengolf antenne is bij die radio'tjes altijd een ferrietstaaf. Die reageert op de magnetische component van het elektromagnetische veld. En een oven van RVS of aluminium schermt dat zo goed als niet af. Als je de radio in een ijzeren ton stopt is het met de middengolf ontvangst waarschijnlijk ook over, ik heb dat niet geprobeerd.
De FM-antenne is altijd een sprietje en dat reageert vooral op de elektrische component van het EM-veld en die wordt wel goed afgeschermd.
De tweede reden is wellicht dat zo'n oven voor wat lagere frequenties niet goed dicht hoeft te zijn. Het deurtje is niet goed doorverbonden met de rest van de kooi. Voor de hoge magnetron frequenties (2700 MHz) is de capacitieve koppeling afdoende, maar niet bij de middengolf.
Ook je mobieltje zal de melding "geen provider beschikbaar" o.i.d. geven als je het in de oven legt.
Vervolg van de proef: Leg een dunne geisoleerde draad vanuit de ovenruimte naar buiten, en de FM-ontvangst komt weer gedeeltelijk terug. Dit demonstreert dat de afschermende werking van een metalen kast flink teniet gedaan wordt door een enkel kabeltje dat zondere verdere maatregelen door de kastwand komt.
Je mobieltje zal het nu nog niet doen; het ontvangen lukt misschien wel, maar het zend signaal zal onvoldoende overgedragen worden.
www.breem.nl

• GreenGras
Hmmmm... de grootste magneet-afscherm-dinges die ik heb kunnen vinden in de prijslijst van Speaker&co heeft een diameter van 121 mm en da's nooit genoeg voor de magneet van de woofer die ik wil gaan gebruiken.

Over het kippegaas bestaat blijkbaar een verschil van mening, ik hoop dat dit in positieve zin voor mij uitkomt (dus een inderdaad werkende afscherming v.d. woofur) anders vrees ik namelijk een lange zoektocht naar een passende afscherm-magneet.

Welke metaalsoorten vallen trouwens onder de "mu-metaal" categorie als ik vragen mag?

Ps: Over de kabelinvloed op het geluid zal ik mijn mond houden, ook geen zin in een forum-oorlog namelijk ;)

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04 14:50

BLN

Haha ga je met je monitor en spullen in een kooi van kippengaas zitten.:+ Zoon kooi moet toch geaard zijn(ik wil graag in bliksemschichten gaan zitten)

If it ain't broken, don't fix it

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Als ik de verhalen zo lees, heeft kippengaas bij mij blijkbaar meer een subjectief gevoel opgewekt dan een objectief resultaat :X

:P

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:42
Volgens mijn natuurkunde boekske is'n kooi van F alleen voor electrische velden...
Wekkel schreef op 01 maart 2004 @ 18:16:
Als ik de verhalen zo lees, heeft kippengaas bij mij blijkbaar meer een subjectief gevoel opgewekt dan een objectief resultaat :X

:P
Och, zolang jij't beter vindt klinken ;) lol :P

[ Voor 65% gewijzigd door Wormaap op 01-03-2004 21:07 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Alles waar je een magneet tegenaan kan hangen maar zelf niet magnetisch is kan je als afscherming gebruiken.

Je kan je sub dus zelfs met opengeknipte frisdrankblikjes bekleden (mits die niet van aluminium zijn)

De voorkant is latiger, maar een stuk gaas (of zo'n subrooster) kan prima.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• GreenGras
AHA! Resistor: that's good news! :)

Mooi, kan ik dus door met tekenen en uiteindelijk bouwen. Ik zal een topic openen zodra ik met de bouw begin (en voor de zekerheid het blikjes idee effies uitproberen voordat ik met helemaal suf zaag aan MDF om vervolgens te ontdekken dat de afscherming toch een probleem wordt ;)

Hartstikke bedankt allemaal!!!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Juich niet te vroeg, ik weet niet meer precies hoe het zat.
[google=magnetic shielding] geeft wel veel resultaten, maar daar gaat het over mu-metaal, een metaal dat nog betere eigenschappen heeft dan gewoon ijzer.

De theorie (nou ja, wat ik nog onthouden heb van school):
waar is die binas nou als ik hem nodig heb
Magnetische veldlijnen gaan altijd van de noord- naar de zuidpool van een magneet.

Door de ferrometalen (ijzer, nikkel, mu-metaal) gaan ze liever dan door de lucht, en volgens mij was magnetische afscherming niets anders dan er voor zorgen dat de veldlijnen niet naar buiten konden komen.

De meeste subs zijn niet afgeschermd dacht ik, en ik denk dat als je voldoende afstand houd tot je monitor (doorsparen voor een tft :P ) zorgt dat het niet veel kwaad kan, en computerkasten waar je een magneet tegen kan plakken zorgen voor de componenten die er in zitten.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1