Toon posts:

Nauwkeurigheid TOMTOM/snelheidsbep.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me het volgende af:

hoe naukeurig is de snelheidsbepaling van Tomtom navigator op een ipaq 5550 met noname gps-muis?

ik merk namelijk een afwijking van ruim 10% naar beneden t.o.v. mijn auto-klok. Het zou me niks verbazen als tomtom vrij naukeurig is, ik heb er namelijk een bovengemiddeld grote band (15") op zitten... en dat zou iets afwijking kunnen veroorzaken...

maar kan ik op tomtom vertrouwen als het op flitspalen gaat? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 16:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
(schop)

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

ik denk dat je voor zulke vragen misschien beter bij hier kun zijn:

http://www.pocketpcclub.nl/

Je kunt daarin verschillende threads zien dat TomTom eigenlijk heel erg nauwkeurig is.

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Probeer het eens met een flitspaal te meten, die schijnen erg nauwkeurig te zijn.

Nee geen gein ligt er maar helemaal aan hoeveel ontvangst je hebt. Dus als je een boslading bomen langs de kant v/d weg hebt is het al minder.

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

Verwijderd

Het lijkt mij dat TomTom heel nauwkeurig moet zijn. Als de plaatsbepaling nl correct is, dan is de afstandsmeting door tom tom ook correct en de tijd lijkt me helemaal te moeten kloppen.

Conclussie, vertrouw TomTom en je teller heeft default al een afwijking die bij grotere banden alleen maar meer wordt

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou zeggen; vertrouw niet op tomtom... Auto navigatiesystemen (dus dan doel ik op bijvoorbeeld vdo-dayton systemen) hebben niet voor niks een snelheidssignaal input nodig om nauwkeuriger te kunnen functioneren. Dat is vast niet omdat de gps snelheidsmeting zo nauwkeurig is, lijkt mij...

Verwijderd

MikeyMan schreef op 23 maart 2004 @ 12:28:
Ik zou zeggen; vertrouw niet op tomtom... Auto navigatiesystemen (dus dan doel ik op bijvoorbeeld vdo-dayton systemen) hebben niet voor niks een snelheidssignaal input nodig om nauwkeuriger te kunnen functioneren. Dat is vast niet omdat de gps snelheidsmeting zo nauwkeurig is, lijkt mij...
Zo'n sensor zit er omdat het GPS signaal er niet altijd hoeft te zijn, dan kan het systeem toch nog verder werken, bijvoorbeeld in een tunnel. Een sensor maakt het systeem dus nauwkeuriger omdat er altijd een afwijking is van 4-5 meter.
De sensor calibreert zichzelf aan de hand van een match met de data van de GPS en het aantal "tikken" van de sensor.

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

TomTom is redelijk nauwkeurig. Dat je teller 10% overdrijft is heel normaal. Er zijn maar zeer weinig auto's waarbij dit niet zo is.
Op een rechte weg bij zeer goede ontvangst is de snelheidsmeting van de GPS redelijk nauwkeurig. Ik zou er mijn teller niet op eiken, maar het geeft wel een aardige indicatie.

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik heb eigenlijk geen ervaring met de TomTom, maar wel met andere GPS systemen (Garmin). De nauwkeurigheid van de snelheidsmeting hangt af van de nauwkeurigheid van het GPS signaal op dat moment. Mijn Garmin ontvanger heeft een statusscherm waar te zien is van welke satellieten het signaal ontvangen wordt en een schatting van de positiefout (epe). Onder gunstige omstandigheden bedraagt de positiefout ~ 5 meter. De snelheidsaanduiding is dan betrouwbaar binnen 1 km/h. Modernere ontvangers gebruiken bovendien het experimentele Egnos signaal (Europese WAAS variant) als correctie. In dat geval is de naukeurigheid in de plaatsbepaling ~1 m, dus de snelheidmeting nog nauwkeuriger.
Dat verhaal met die grotere banden ivm standaard klopt niet, je werkelijke snelheid zou juist hoger moeten zijn dan wat je klokje aangeeft.
In auto-navigatiesystemen zitten extra (gyroscopische) sensors vanwege wegvallend GPS-signaal (tunnels e.d.), zoals reeds genoemd, maar vooral ook om de stand van de auto te bepalen bij stilstand. Dit kan namelijk niet met een GPS signaal, dat zegt immers alleen waar je staat, niet of je met de neus naar het noorden of naar het zuiden staat.

[ Voor 28% gewijzigd door Henk007 op 23-03-2004 16:25 ]

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zover ik weet meet een gyro sensor alleen wat je auto doet? Zoals vooruit achteruit dat je draai e.d.
Je speedpulse zorgt ervoor dat hij weet hoe hard je rijd. En icm gyro en gps kan hij dan ook bepalen of je een tegen helling o.i.d. rijd.

Hellingen zijn met gps alleen dus NIET nauwkeurig te noemen. Je afgelegde weg is langer dan wat je gps "meet". Dus zal je snelheid werkelijk meer zijn.

Ook meet een gyro niet of je stil sta en waarheen je staat. Er zit nimmers niet voor niets een acheruitrij signaal & speedpulse op je naviset. Of zit er ook een kompas in je gyro sensor? Zover ik weet niet nmlk.

Al met al et op rechte weg en als ie vlak is zal hij best nauwkeurig zijn op een paar procent na. Maar de meeste auto's zijn dat ook nog wel denk ik. Mijne verschilt iig niet meer met de navi.

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

Verwijderd

Topicstarter
Henk007 schreef op 23 maart 2004 @ 16:20:

Dat verhaal met die grotere banden ivm standaard klopt niet, je werkelijke snelheid zou juist hoger moeten zijn dan wat je klokje aangeeft.
nu je het zegt :)

misschien heb ik wel kleinere banden (195/60/15) of was de afwijking eerst nog groter...

Wel intressant dit... ik zal ook op de pocketpc-club site eens gaan snuffelen.

thanks so far folks :)
Pagina: 1