Vcore meting MSI K7T-Pro2

Pagina: 1
Acties:

• Quentin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-10-2025
Ik heb een MSI K7T Pro2 moederbord met daarop een Duron 700.
Op dit moederbord zit een aantal meetinstrumenten zoals een cpu & een case temp. meter, en ook enkele spanningsmeters.

Het vreemde is dat de spanning die gemeten wordt aardig afwijkt van de in de bios ingestelde spanning. Zo loopt mijn moederbord standaard op 1,6v terwijl de meters 1,69v aangeven. Bijna een volt hoger. Nu draait mijn Duron op 850 (8,5x100) en heb ik de vcore op 1,7 gezet (lager lukt niet stabiel). Meeting geeft dan 1,78.

Wat is nu de werkelijke spannig? Ik denk de meeting, maar dan zou mijn Duron standaard al op 1,69 lopen wat ik best veel vind voor 700mhz.

Verwijderd

Ey ... ik heb precies hetzelfde probleem :( :( :(?!?!

• Kit
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 19:03

Kit

Ik heb ook een MSI K7T-Pro2, maar geen problemen mee......... een ander bios versie?

Verwijderd

Ja, klopt de metingen van je monitorprogje zijn meestal het betrouwbaarst... De voltages die je instelt wijken altijd iets af (denk je dat er echt 230 uit het stopcontact komt? Meet maar is!). Mijn k7t Pro2 heeft een afwijking van 0,4 volt en het is eigenlijk alleen maar een voordeel, omdat je je vcore eigenlijk niet hoger kan instellen dan 1,8 v maar via deze afwijking dus wel! :)

Houd dus rekening met deze afwijking!

• Quentin
Er is een gehackte versie van bios 1.8 waarmee je tot 1,85 kunt gaan.

Maar bij jou is de afwijking dus 0,4 volt, bij mij zo'n 0,8 a 0,9.

Ik kan alleen niet boven de 1,7 in de bios gaan want bij 1,75 in de bios (dus 1,84) krijg ik een error melding (dat leuke vrouwtje (not!)) dat mijn geheugen (wat trouwens op 100mhz draait) niet goed in het slot zit of misschien beschadigd is :(, wat geen van beide het geval is :). Na het resetten van de bios werkt alles weer prima (ook nadat ik weer op 850 klok)
Kan het zijn dat geheugen last heeft indien je de vcore naar 1,84v verhoogd?
En zo ja, ben ik daar van af indien ik voor PC133 geheugen ga ipv PC100 of maakt dat niets uit?

• Niels_0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Bij mij geeft hij ook altijd een te hoog voltage aan meestal + 0,07 volt te hoog.
een error melding (dat leuke vrouwtje (not!)) dat mijn geheugen (wat trouwens op 100mhz draait) niet goed in het slot zit of misschien beschadigd is :(, wat geen van beide het geval is.
Dat zegt ze bij mij ook als ik de multiplier van mijn Duron te hoog instel :?

~**~

• ajslaghu
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-08 12:20
Misschien ligt het aan het trage 64 mb. chipje....

Haal 'm er uit en kijk of die nog steeds klaagt.
BTW: ik heb liever een 700@950 met 128 dan een 700&850 met 196 mb.

Als je het absurde aanneemt, kan je het tegenover gestelde bewijzen ??

Verwijderd

Op vrijdag 15 december 2000 16:03 schreef Niels_0 het volgende:
Bij mij geeft hij ook altijd een te hoog voltage aan meestal + 0,7 volt te hoog.
[..]
Dat zegt ze bij mij ook als ik de multiplier van mijn Duron te hoog instel :?
Heb ik ook... En het zuigt!!! :(

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Maar bij jou is de afwijking dus 0,4 volt, bij mij zo'n 0,8 a 0,9.
Volgens mij bedoel je geen 0.4 en 0.9 maar 0.04 en 0.09 volt te hoog (scheelt een factor 10).

Het is mijn ervaring dat moederbord fabrikanten de voltage regulator vaak iets meer spanning laten leveren dan de spanning die je instelt, vermoedelijk om de stabiliteit te verbeteren. Mijn mobo (AOpen AX6BC) heeft ook een afwijking van ca. 0.04V naar boven. Een afwijking van meer dan 0.05V vind ik eigenlijk niet accpetabel, gezien de stapgrootte van 0.05V waarmee je de spanning kunt insttellen.

• Quentin
Op vrijdag 15 december 2000 16:09 schreef ajslaghu het volgende:
Misschien ligt het aan het trage 64 mb. chipje....
Nee, daar ligt het niet aan. Ik heb het geprobeerd met 128mb, met 64mb en met beide erin. Maakt niets uit :(:(
Op vrijdag 15 december 2000 17:47 schreef CornelisJ het volgende:
[..]
Volgens mij bedoel je geen 0.4 en 0.9 maar 0.04 en 0.09 volt te hoog (scheelt een factor 10).
Een afwijking van meer dan 0.05V vind ik eigenlijk niet accpetabel, gezien de stapgrootte van 0.05V waarmee je de spanning kunt insttellen.
Klopt natuurlijk. Ik bedoel een nulletje extra. Overigens ligt die afwijking bij mij nu tussen 0,08 en 0,1 volt. Hij staat nu in de bios op 1,7 en de progrjes PC-Alert en MBM5 geven beide 1,8v aan :?
Op zich niet zo erg, aangezien ik nu dus verder kan gaan (tot 1,9 i.p.v 1,8) maar dan moet ik wel effe dat geheugen probleem oplossen
Pagina: 1