Het ' Newbie ' Topic

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Hallo,

Ik weet niet of dit de gepaste locatie is om dit Topic te posten, maar ik doe het toch maar :).

Sinds een jaar of 7,8 maak ik regelmatig gebruik van computers. Toen, ' back in the days ' waren Computers nog zo eenvoudig te begrijpen. Hoe meer Hertz, hoe sneller die was. Videokaarten hadden doorgaans 2 mb en deden er niet zo toe. Tegenwoordig is alles veranderd en daardoor ook een stuk ingewikkelder geworden. Het kennisniveau van de gemiddelde Kenner is een stuk hoger geworden en sommige arme mensen zoals ik blijven daarbij achter. Daarom wilde ik dit draadje openen om vragen te kunnen stellen over allerlei computer technische zaken. Ik hoop dat jullie tweakers me daarbij kunnen helpen en geen antwoorden geven in 'computertaal', ik ben immers maar een amateurtje.

Ik heb een aantal vragen zoals:

Hoe kan het dat een bijvoorbeeld een 2.2 ghz amd 64 3200 sneller is dan een processor met hogere clocksnelheid (zoals een pentium 3.2 ghz) ?
Hoe werkt een processor uberhaupt ? - Ik weet dat hij in principe berekeningen moet maken, maar dan zou je denken dan een processor met hogere clocksnelheid sneller berekening kan maken?
Wat zijn yields bij de processoren?
Wat is precies de ' Northbridge'
Hoe werkt een videokaart in principe?
Wat is het verschil tussen alle verschillende soorten geheugen, qua werking?
Wat staat RAID voor en wat doet het?

Goed, dit lijkt me genoeg om mee te beginnen, als iemand hier mij een duidelijk antwoord op kan geven, zou ik zeer blij zijn ! :P :D

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 13:40

Mojo

The Power Within

Misschien een stom antwoord, maar dat staat allemaal in de Faq. :)

Maar ik kan wel proberen antwoord te geven :P

De snelheid van een CPU hangt niet alleen af van kloksnelheid, ook FSB, mermory performance e.d. het is allemaal 1 geheel.

Een CPU is gebaseerd op floating point berekeningen. Het werkt ook met miljoenen kleine schakelaartjes die open en dicht kunnen.

Yields zijn het aantal gelukte core's bij de productie.

Northbridge kan je vergelijken met je hersenen, die combineren alle organen in de PC tot één.

Verschil geheugen is met name de snelheid.

Andere vragen heb ik geen antwoord op :)

[ Voor 81% gewijzigd door Mojo op 01-03-2004 15:26 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Requiem19 schreef op 01 maart 2004 @ 15:21:
Hallo,

Ik weet niet of dit de gepaste locatie is om dit Topic te posten, maar ik doe het toch maar :).

Sinds een jaar of 7,8 maak ik regelmatig gebruik van computers. Toen, ' back in the days ' waren Computers nog zo eenvoudig te begrijpen. Hoe meer Hertz, hoe sneller die was. Videokaarten hadden doorgaans 2 mb en deden er niet zo toe. Tegenwoordig is alles veranderd en daardoor ook een stuk ingewikkelder geworden. Het kennisniveau van de gemiddelde Kenner is een stuk hoger geworden en sommige arme mensen zoals ik blijven daarbij achter. Daarom wilde ik dit draadje openen om vragen te kunnen stellen over allerlei computer technische zaken. Ik hoop dat jullie tweakers me daarbij kunnen helpen en geen antwoorden geven in 'computertaal', ik ben immers maar een amateurtje.

Ik heb een aantal vragen zoals:

Hoe kan het dat een bijvoorbeeld een 2.2 ghz amd 64 3200 sneller is dan een processor met hogere clocksnelheid (zoals een pentium 3.2 ghz) ?
Hoe werkt een processor uberhaupt ? - Ik weet dat hij in principe berekeningen moet maken, maar dan zou je denken dan een processor met hogere clocksnelheid sneller berekening kan maken?
Wat zijn yields bij de processoren?
Wat is precies de ' Northbridge'
Hoe werkt een videokaart in principe?
Wat is het verschil tussen alle verschillende soorten geheugen, qua werking?
Wat staat RAID voor en wat doet het?

Goed, dit lijkt me genoeg om mee te beginnen, als iemand hier mij een duidelijk antwoord op kan geven, zou ik zeer blij zijn ! :P :D
Ik wil je absoluut niet beledigen maar kijk eens op google daar staat zoveel informatie op .. als je deze vragen klakkeloos in google typed krijg je echt goede antwoorden. Probeer maar eens -> de allereerste hit:

http://www.google.nl/sear...&hl=nl&btnG=Google+zoeken

Succes verder

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:32

FastBunny

Give it the Works !

Bijna al je vragen staan in de FAQ's :)
Northbridge. Chipset dichtbij de cpu, southbridge ligt ten zuiden van de northbridge ;)
RAID, Redundant Array of Inexpensive Disks.

etc maar allemaal te vinden in de FAQ's van PMG, V&B, OM en OH :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Niet alleen een topic, maar er is zelfs een heel forum voor. www.beginnersweb.nl. Interesse in computers is zeer positief maar je zult moeten beginnen met lezen. Er zijn ook boeken, maar ik denk dat dat weer te ver gaat. Gelukkig is de FAQ hier ook heel uitgebreid en google bevat zelfs nog meer informatie :)
Het wordt pas interessanter om je af te vragen waarom er gekozen is voor A en niet voor B. Tenminste, dan zou het hier denk ik al wat meer passen :).

Wees welkom op GoT btw :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 15:31 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 00:29
Waarom sommige processoren sneller zijn dan andere moet je maar gewoon aannemen, dat is een vaag, ingewikkeld elektrotechnisch verhaal, zelf heb ik er ook geen flauw vermoeden van :+

Yield (ik neem aan dat je de hele term bedoelt en niet de cijfers :?) is hoeveel chips "lukken" van het totaal aantal die gemaakt worden. Er worden enkele honderden chips gemaakt op één wafer (zo'n glimmende ronde disc van 30 cm doorsnee), maar doordat dat zo ingewikkeld is, zijn er een hoop die niet of niet goed genoeg werken.
Dit zijn degenen die afvallen, het percentage dat overblijft is de yield van een productieproces voor een specifieke processor.

edit:
Het grootste gedeelte van de rest staat in de FAQ's ik zal even relevante stukken opzoeken

Blijkbaar valt dat nog best tegen :P, maar ik heb over RAID nog een stukje op THG gevonden: http://www.tomshardware.com/storage/20020813/index.html

[ Voor 23% gewijzigd door cryforhelp op 01-03-2004 15:38 ]

Verwijderd

Stel (ik help je toch maar even, want je hebt zo'n mooie openingspost ;) :P ), je hebt een processor die in 1 seconde 10 instructies kan verwerken (kloksnelheid) maar er een halve seconde voor nodig heeft om één instructie in te lezen (vanuit dat dimmetje wat er naast geprikt zit op je mobo). Dan heeft de processor ondanks zijn hoge kloksnelheid toch 5 seconde voor 10 instructies nodig.

In werkelijkheid ligt het vele malen ingewikkelder en praten we over uSeconden, maar ik wil je er op wijzen dat de Input/Output met andere bronnen voor de processor minstens net zo belangrijk is dan de brute rekenkracht van hemzelf.

edit:
Als je met programmeren Yield tegenkomt, dan betekend het weer dat je de huidige thread (lijst met instructies) die wordt uitgevoerd even stopt, zodat een andere thread (lijst met instructies) met dezelfde prioriteit kan worden uitgevoerd (de processor kan immers niet tegelijk meerdere threads verwerken, maar je wil dat idee wel scheppen (msn'en en winamp tegelijk) ).
Dat noemen ze ook Yield, om je in verwarring te brengen :)

edit2:
Videokaart is lastig. In feite moet je zien dat je aan je monitor wil vertellen welke pixel hij op het scherm moet laten oplichten. Als programmeur wil je echter een prachtig 3Dplaatje op het scherm laten zien. Ook wil je dat dat in hele korte tijd zonder al te veel belasting van het systeem gebeurt. Die videokaart moet dus klaarspelen dat hij dat verzoek van die programmeur begrijpt, kan vertalen naar een 2D-beeld en er vervolgens met je monitor over kan communiceren wat die precies moet doen. Wellicht wil de programmeur daar weer feedback over. Die videokaarten worden daarom ook non-stop verbeterd en er worden non-stop nieuwe technieken bedacht. In de PCM van deze maand is weer een test op videokaarten en daar staat dan heel abstract uitgelegd welke methoden er zijn en hoe die werkzaam zijn. Wil je er meer over weten kun je het beste op google zoeken.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 15:47 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 00:29
Over de Northbridge: De Northbridge is de interface tussen alle 'langzame' onderdelen van je systeem en de Processor. Hij zorgt voor de communicatie tussen de AGP en de processor en het geheugen en de processor.

Het tegengestelde is de Southbridge, deze is weer aan de Northbridge gekoppeld en communiceert met de nóg 'langzamere' apparaten.
Maar in dit geval is een schemaatje misschien nog wel het overzichtelijkst, dit is een voorbeeld, sommigen werken net iets anders, maar je krijgt er wel het idee van:

Afbeeldingslocatie: http://www.via.com.tw/en/images/Products/p4-series/pt800_blkdiagram.jpg
Let niet op het gegooi met merknamen, maar je begrijpt het idee wel zo'n beetje hoop ik :)

Bij een gebrek aan kennis, kan ik helaas de rest van je vragen niet precies beantwoorden :9

Verwijderd

hopelijk wordt het niet gezien als spam. 't Is slechts functioneel bedoelt
als je een beetje goed bent in Engels:
www.howstuffworks.com

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit zijn echt vragen die met de Faq beantwoord kunne owrden, zoals de posts hierboven ook al duidelijk maken. Ook kan je proberen de GoT-search te gebruiken :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.