Toon posts:

Moederbord gemold met printer?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik sloot de printerkabel aan op mijn PC, terwijl de PC uitstond en het netsnoer eruit lag. Ik was echter vergeten de printer uit te zetten - die hing nog aan het net.
Nu boot het moederbord niet meer: alleen de ventilator gaat branden draaien.

Heb ik nu dit moederbord met zoiets doms gemold? Is zo'n moederbord zó gevoelig? (Iemand anders beweert dat ie wel vaker zo z'n printer aansluit, zonder problemen).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 15:27 ]

Verwijderd

Als je pech hebt kan je mobo kapot gaan, vooral als hij niet goed geaard is. (je printer was dus niet geaard)

Het kan dus (vaak) goed gaan maar het is niet echt aan te raden.

Ik zou zeggen, printer eruit, en morgen nog eens proberen. (zonder printer)

succes.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:31

M-ThijZ

Riding on Rails

in tegenstelling tot de seriële poort is de paralelle poort niet beveiligd. Als je korstluiting maakt in die poort kun je dus je mobo mollen. Het is wel raar dat het gebeurde toen je je pc uit had staan. Heb je je PC geaard? Miss komt het door statische spanning.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het zou idd in theorie kunnen, maar dan heb je wel erg pech gehad.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:21
Mogelijk had je de pc nog aan het netwerk hangen, als je geaarde utp gebruikt (klein kansje maargoed) zou je nog steeds kunnen lekken naar aarde vanaf je printer (die niet geaard was blijkbaar). Of wellicht dat je monitor nog aangesloten was, deze wel nog aangesloten was en je op die manier toch weer een lus naar aarde hebt gecreeerd. Kortom: Ik geef je weinig kans... probeer het een keer met een zo kaal mogelijk systeem (zonder uitbreidingskaarten, pci videokaartje, eventueel ander geheugen) om vast te stellen wat er nu echt defect is.

overigens: als je ventilator gaat branden zit het toch goed mis ;)

Verwijderd

Zo kaal mogelijk ben ik het mee eens, maar om ander geheugen te prikken in een moederbord dat al zo raar doet, gezien je al zo'n pech hebt, pas er maar mee op. Je wilt natuurlijk niet nog meer slopen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het netsnoer (geaard) nét uit de PC-voeding getrokken, dus die kast was niet statisch. Ik had de kast net daarvoor nog vastgehouden (toen ie nog geaard was) dus was ikzelf waarschijnlijk ook niet statisch geladen.

Dus de PC 'hing helemaal los' van het stroomnet.

De printer zit met een geaard snoer aan het net: die was dus keurig geaard.
Er stond natuurlijk spanning op de printerkabel. Dat moet het circuit op het moederbord dan opgeblazen hebben.
Ik denk niet dat ik andere kabeltjes had loszitten (Monitor, netwerk...) want ik was juist bezig alles aan te sluiten - daar had je dus wel een mogelijke lekstroom).

Wijze les: Altijd alle spanning van alle aangesloten apparaten eraf halen - zelfs je kabelmodem.

Eén seconde onachtzaamheid = 50 euro down the drain!! :(

edit 1: veel aanvullingen
edit 2: ik heb hem al zo kaal mogelijk proberen te laten booten, en alle onderdelen op een ander moederbord getest: dit moederbord is echt kapot.

branden = draaien! ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 15:25 . Reden: aanvullinkjes ]

Verwijderd

Voor de volgende keer:
Als je iets aansluit laat de spanningskabel van je computer en het apparaat dat je aansluit (als die er een heeft) zitten, daarmee kun je dit soort dingen voorkomen.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Niet toevallig een andere kaart een beetje scheef in het PCI slot getrokken bij het verplaatsen van je PC? :)
(Dat is me ook wel eens overkomen. Een of andere PC-zaak bleek toen vergeten te zijn een schroefje erin te draaien.)

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1