Toon posts:

linux groepen

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst wil ik iedereen bedanken die ons de afgelopen 2 weken geholpen heeft bij het oplossen van verschillende problemen van ons (panlat en the watcher). Zie onze topics. Wij zijn nu zover gekomen dat we er tevreden mee zijn. Dus bedankt allemaal.

De situatie:
Hebben nu een Linux Suse 9.0 server draaien, met DHCP en SAMBA.
Een xp client.
Profielen worden goed weggeschreven en in de goede directory.
De shares zijn allemaal te benaderen.

Maar (en er is altijd een maar) we zitten nu met het volgende. Bij een Windows omgeving kun je altijd een groep bestaande uit een x aantal users administrator rechten geven. Dit willen we nu ook doen met de users die we nu hebben op ons linux systeem.

Dus alle users die we hebben willen we in een groep plaatsen. en vervolgens deze groep administrator rechten geven op de xp client.

Een groep aanmaken is uiteraard geen probleem. Een groep of user op xp administrator rechten geven is ook geen probleem. Maar om een linux groep op xp administrator rechten te geven is wel een probleem. Wij kunnen maar niet uitvinden hoe we een groep toevoegen aan samba. Is dit mogelijk en zo ja, hoe doen we dat? En kunnen we als dat gelukt is ook die groep administratorrechten geven op de xp client?

Alvast bedankt allemaal en nogmaals bedankt voor de hulp van de laatste weken. :)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-02 17:03
Mits je samba 3 gebruikt: http://ftp.easynet.be/samba/docs/man/groupmapping.html

Je zult de Domain Admins even aan een unix groep moeten hangen en het zal dan prima werken.

[ Voor 38% gewijzigd door MikeN op 01-03-2004 15:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, niet echt duidelijk erbij gezet. Samba 2.2.8a gebruiken we. Zou hier toch ook mee moeten kunnen?

Verwijderd

Samba doet toch gewoon groepen ondersteunen? eg:
code:
1
allow users = root, @administrators

Dit zou iedereen in de unix-groep administrators toegang geven tot een bepaalde share.. Kan overigens al sinds samba 2.0.x... Of begrijp ik nu iets helemaal verkeerd :? Wat meer info over jullie setup zou interesant zijn (waar worden jullie users beheerd, in een PDC cq AD of in samba)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 15:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om het volgende:

Ik heb 50 users.
Deze zitten in de groep: GROEP.
Nu wil ik op de xp client dat iedere user administrator rechten krijgt.
Het makkelijkste is dus een groep administrator rechten te geven.

Dus:
Ik maak een groep aan, voeg alle users toe aan de groep. Maar kan vervolgens de groep niet administrator rechten geven op de xp client. Als ik user voor user doe dan kan het wel. Dit omdat users toegevoegd zijn aan samba. Maar nou is mijn vraag hoe voeg ik een groep toe aan samba.

Om een user toe te voegen aan samba dient de users wel een linux account te hebben. Vervolgens kun je met smbpasswd -a [username] een gebruiker aan samba toevoegen. Maar dit kan niet met een groep. Ik heb de help pagina's al bekeken en kan het niet vinden. Ook via webmin heb ik geprobeerd en kan het ook niet.

Vraag is dus: HOE VOEG IK EEN GROEP TOE AAN SAMBA.

Als iemand me hiermee kan helpen graag.

Of kan dit pas vanaf samba 3.0?
En is er iemand die hier een makkelijke packages voor heeft? een rpm?
Ik kan alleen maar een vinden die ik zelf moet compileren.

Of zijn er nog andere manieren om iedere user administrator rechten te geven?

[offtopic]
Sorry had net onnodig nieuwe thread gepost was niet de bedoeling.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 19:46 ]

Verwijderd

Dit kan alleen vanaf Samba 3.0, ik heb mij er ook al een keer op stukgebeten met 2.x.

hiervoor heb je tegenwoordig in Samba 3.0 net group add als commandootje

Zie verder ook de eerder genoemde (duidelijke) link http://ftp.easynet.be/samba/docs/man/groupmapping.html

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond die link niet zo duidelijk.

En vraag resteert, is er een makkelijke rpm of moet ik zelf compileren?

En is het ook niet mogelijk omiedereen administrator rechten te geven op de xp machine? Zonder een groep of user aan te geven?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 19:56 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ten eerste: als een mod je post edit ga je dat niet zelf weer ongedaan maken.
Ten tweede: dit zijn dingen die je zelf kan uitzoeken. Of er een rpm is kan je vast wel ergens vinden.
We verwachten hier wat zelfinitatief, zoals ook in de Nos policy staat.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.