doormeten van hardware

Pagina: 1
Acties:
  • 1.382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een multimeter. En ik wil graag weten hoe zo een ding werkt. En hoe ik daarmee me hardware kan aftesten. Misschien dat jullie me een beetje wegwijs kunnen maken in deze materie? Ik ben een newbee wat betreft dit onderwerp, dus heb behoefte aan makkelijke taal :)

BVD,
Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08-2024
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 14:25:
Beste mensen,

Ik heb een multimeter. En ik wil graag weten hoe zo een ding werkt. En hoe ik daarmee me hardware kan aftesten. Misschien dat jullie me een beetje wegwijs kunnen maken met deze materie? Ik ben een newbee wat betreft dit onderwerp, dus heb behoefte aan makkelijke taal :)

BVD,
Roy
Je kunt checken of er stroom door de weerstanden en bruggen enzo kan lopen :) Als dit het geval is zit het snor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt het nu over de brug van de Northbridge? en die van de Southbridge?
Hoe kan ik dit zien volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 14:28:
Je wilt met een huis tuin en keuken meter je Nortbridge of Southbridge gaan doormeten :? :? :? Dat gaat je echt no way lukken en je hebt hier niets aan.

Tip: lees de gebruikaanwijzing van je MultiMeter ff door ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je aan een computer gaat meten, zet je hem op een schaal die tot minimaal 12 Volt gaat.
Dan kun je de min (zwart) op de ground zetten bv. buiten kant van je printer/com-poort en vaak ook je kast.

Dan kun je met de plus (rood) op een component zetten (pas op dat je maar een pootje raakt! anders krijg je kortsluiting!)

Dan moet de meter aangeven wat het spanningsverschil is. Vrijwel alle data wordt verwerkt met 1 en 0'en, 1 is +- 5V en 0 is +- 0V.

Pas wel op als je meedere dingen raakt met je meetpen kun je kortsluiting veroorzaken en de hardware zo kapot maken dat het niet meer te repareren is.

Veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

North en south bridge, werken met zo hoge snelheden, dat kun je niet volgen.
Ook ga je met een multi meter pootjes door verbinden, bij een bridge is dat gelijk aan moederbord weg, want een bridge vervangen is duurder dan een nieuw moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hardware is gewoon een ingewikkeld samenraapsel van elektronische componenten. Om te testen, zul je moeten weten waar elk input/output pinnetjes/voetjes/etc voor zijn (dit kun je bekijken op de datasheets die je normaliter van de site van de fabrikant kunt downloaden). Een heel simpel voorbeeld: je wilt een weerstand van 1 KOhm testen, dan moet je even nagaan welk spanning dit weerstandje maximaal verdraagt om te voorkomen dat je hem met de multimeter en een veel te hoog voltage opblaast. Is het bijvoorbeeld 12V, dan stel je even de multimeter in en dan maak je met de puntjes contact met de uiteinden van het weerstand. Een gezonde 1 KOhm weerstand zal dus volgens de multimeter een weerstand moeten tonen van 1 KOhm 8)7 Best wel simpel eigenlijk ;)

Het is echt niet zo dat je met slechts 1x testen met de multimeter gelijk de gezondheid van de hele stuk hardware (CPU/geheugen/whatever, you name it) kan oordelen. Het is een lang proces, waarvoor je écht wel kennis van elektronica moet hebben. Ik zou zeggen, haal de MAVO/HAVO natuurkundeboeken eens uit de stof of leen wat boeken bij de bieb ;)

Voor de rest heeft dit weinig met PMG van doen: Processors, Mobo's & Geheugen > Casemodding & Elektronica.

edit:
Lees naast de natuurkundeboeken gelijk ook de FAQ van Processors, Mobo's & Geheugen in z'n geheel door :X

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 01-03-2004 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gebruiksaanwijzing hebt ik allang doorgelezen. Die was er helaas alleen in het Duits. Dus dat schiet lekker op. Als het nou Nederlands of Engels geweest was, dan had ik daar niet zoveel moeite mee.

Maar goed. Ik begrijp dat ik dus met een multimeter niet alles kan doormeten? Waarom niet? Is dat omdat de multimeter kan meten tot een bepaalde spanning? En op het moederbord zitten zeker componenten die meer spanning hebben, dan de multimeter kan meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum, nee, hij heeft het over stroombruggen, dat zijn NIET de north- en southbridge :o

Dit zou wel eens een erg interessant topic kunnen worden, vrij veel tweakers hebben een multimeter liggen en zouden dat ding ter diagnose willen gebruiken.

Paar tips:
- eerste om te doen voordat je het moederbord zelf gaat doormeten is of de voeding wel goede voltages levert- meet dus de afzonderlijke kleuren in de AT(X) stekker (let op: de stekker moet IN het moederbord steken als je dit doet):

Oranje=+3.3V
Roood=+5V
Geel=+12V
(de -5 en -12 kun je rustig negeren tenzij je obscure problemen met de seriele poort hebt)

Vervolgens kun je dus bepaalde plekken op het moederbord controleren. Een paar simpele voorbeelden:

Fanheaders: +12V
Power pins van USB: +5V
Batterij: 3V
DIMM: 5V, 3.3V of 2.5V (de eerste twee bij 168p, de laatste bij 184p)

Bij oudere moederborden met jumpers voor VCore kun je daar ook vaak de VCore uitlezen.

Als je wat gevorderder bent kun je in ISA sloten 12V en 5V uitlezen en in PCI sloten 5V, maar let bij dat laatste op dat je niet de boel kortsluit, anders weet je zeker dat hij het niet meer doet :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 14:39:
Gebruiksaanwijzing hebt ik allang doorgelezen. Die was er helaas alleen in het Duits. Dus dat schiet lekker op. Als het nou Nederlands of Engels geweest was, dan had ik daar niet zoveel moeite mee.
Ik betwijfel sterk dat de gebruiksaanwijzing het onderdeel "Hardware testen" behandelt .. Anyway, alles wat je hoeft te weten is de basis-elektro, zoals je met je eerste natuurkundelessen krijgt en datasheets van de Hardware, zodat je weet waarvoor elk contactje/pinnetje/voetje dient :)
Maar goed. Ik begrijp dat ik dus met een multimeter niet alles kan doormeten? Waarom niet? Is dat omdat de multimeter kan meten tot een bepaalde spanning? En op het moederbord zitten zeker componenten die meer spanning hebben, dan de multimeter kan meten?
Ik heb niet gezegd dat je daarmee niet alles kunt doormeten.

[ Voor 88% gewijzigd door BalusC op 01-03-2004 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 01 maart 2004 @ 14:37:
Hardware is gewoon een ingewikkeld samenraapsel van elektronische componenten. Om te testen, zul je moeten weten waar elk input/output pinnetjes/voetjes/etc voor zijn (dit kun je bekijken op de datasheets die je normaliter van de site van de fabrikant kunt downloaden). Een heel simpel voorbeeld: je wilt een weerstand van 1 KOhm testen, dan moet je even nagaan welk spanning dit weerstandje maximaal verdraagt om te voorkomen dat je hem met de multimeter en een veel te hoog voltage opblaast. Is het bijvoorbeeld 12V, dan stel je even de multimeter in en dan maak je met de puntjes contact met de uiteinden van het weerstand. Een gezonde 1 KOhm weerstand zal dus volgens de multimeter een weerstand moeten tonen van 1 KOhm 8)7 Best wel simpel eigenlijk ;)

Het is echt niet zo dat je met slechts 1x testen met de multimeter gelijk de gezondheid van de hele stuk hardware (CPU/geheugen/whatever, you name it) kan oordelen. Het is een lang proces, waarvoor je écht wel kennis van elektronica moet hebben. Ik zou zeggen, haal de MAVO/HAVO natuurkundeboeken eens uit de stof of leen wat boeken bij de bieb ;)

Voor de rest heeft dit weinig met PMG van doen: Processors, Mobo's & Geheugen > Casemodding & Elektronica.

edit:

[...]
Lees naast de natuurkundeboeken gelijk ook de FAQ van Processors, Mobo's & Geheugen in z'n geheel door :X
toon volledige bericht
De hoofdstukken over electronica doorlezen in natuurkunde boeken. Kan ik eigenlijk wel doen. Is wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04 02:56
Zoek anders eens een handleiding van een andere multimeter op het internet op.
Er zijn toch wel meerdere fabrikanten die zulke dingen maken en de handleidingen op het web hebben staan. :)

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een oude processor loopt toch al vaak op een klok van 70 MHz, reken even mee;
70MHz betekend 70 miljoen 1 en 0'en per seconden. Dus dan heb je:

1/70M=14nano seconden om een 1 of 0 te lezen, dat gaat je meter niet bij houden, jij ook niet trouwens.
Daarom is het een beetje lastig om te zien of die 0010 (hex 3) die de processor verstuurd ook nog een 0010 is als hij bij de north-bridge aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eigenlijk op het idee van doormeten gekomen. Doordat ik hier 2 planken heb liggen die allebei kuren vertonen. Eentje heeft bv een defect FDD connector. En ik wil graag met zekerheid vaststellen, dat tie defect is.

Dion dat batterijtje kan ik toch ook meten, als ik hem uit de pc haal? Dus zonder onder spanning te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Stromen meten gaat moeilijk worden omdat daarvoor de stroomkring onderbroken moet worden waar de multimeter tussen komt te hangen.

Een nadeel is is dat de mutimeter ook een kleine weerstand heeft, en U=I*R, dus als je grote stromen gaat meten verlies je spanning. Dan kan bv. de 3,3V uitkomen op 20A*0,01Ohm 0,2V verlies, dan hou je dus nog maar 3,1V over.

-edit-
Een batterijtje is altijd na te meten, maar als je twijfelt kan je beter al beginnen met een nieuwe te halen als de computer al weer een paar jaar oud is. (5 jaar)

[ Voor 20% gewijzigd door Resistor op 01-03-2004 14:49 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal je een handje opweg helpen met basis elektronica.

U=I*R

U=spanning (volt)
I=stroom (ampere)
R=weerstand (ohm)

Dit is de belangrijkste regel in elektro, de rest is hier op gebasseerd.

Klein voorbeeld hierbij;
Als een weerstand 10 ohm is en er staat 10 volt overheen dan gaat er 1 ampere doorheen.

Veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-07 16:03
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 14:47:
Ik ben eigenlijk op het idee van doormeten gekomen. Doordat ik hier 2 planken heb liggen die allebei kuren vertonen. Eentje heeft bv een defect FDD connector. En ik wil graag met zekerheid vaststellen, dat tie defect is.

Dion dat batterijtje kan ik toch ook meten, als ik hem uit de pc haal? Dus zonder onder spanning te zetten?
Een batterij kun je natuurlijk testen als je hem eruit haalt.

En een floppy controller kun je zo ff meten, meet de pinnetjes in de FloppyController en kijk welke waardes die aangeeft... (3v en 5v moet ie iig aangeven)
Maar meestal weet je waarschijnlijk niet wat het zou moeten zijn, daarvoor zou je er een goed mobo bij moeten hebben, waarmee je het kunt vergelijken.

Een Defecte FDD-controller kan duiden op/is meestal een defecte IO chip (meestal ITE....)

[ Voor 3% gewijzigd door Hoyden op 01-03-2004 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ken je het gezegde "meten is weten"?

Daar hoort nog wat bij: "als je weet wat je meet"

Nofi, maar als je al niet eens weet hoe een multimeter werkt geef ik je weinig kans om een fout in een mobo op te sporen met zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

let wel goed op waar je je multimeter op instelt!!
Wil je Bijv. een spanning meten en je vergist je in de instelling van je multimeter dan is je meter en de te meten apparaat kapot!!!
Dit is de meest gemaakte fout van beginners.
Zet je de meter op stroom meting en je zet die over een onderdeel dan is het einde verhaal(dit komt omdat een ampere meter een hele lage weerstand heeft en als een kortsluiting gaat werken).
Ook bij sommige SMD onderdelen kan je beter geen Ohm meter gebruiken.De ohm meter stuurt nl een kleine stroom door dat onderdeel en bij SMD kan dat fataal zijn.
Gaat 9x goed en de 10x keer is het onderdeel weg.
Ook bij het meten van weerstanden moet je weten wat de tolerantie is.
Als je een weerstand van bijv. 100K meet dan hoeft die niet precies 100k aan te geven.Bij een tolerantie van 5% kan de waarde tussen 95 en 105K zitten.daarbuiten is dan niet goed.

Het is niet zo makkelijk om een gebruiks aanwijzing te geven voor het meten van onderdelen/apparatuur omdat elk te meten onderdeel zijn eigen eigenschappen heeft.Ervaring en kennis van zaken is de enige goede leermeester..

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weerstand meten op een moederbord heeft ook geen zin, omdat er dingen parrallel kunnen staan en dan krijg je de formule 1/Rtot = 1/R1 + 1/R2 dus de weerstand die de meter meet hoeft niet alleen de weerstand het het component te zijn waar je je meter over zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SandeR schreef op 01 maart 2004 @ 14:54:
[...]

Een batterij kun je natuurlijk testen als je hem eruit haalt.

En een floppy controller kun je zo ff meten, meet de pinnetjes in de FloppyController en kijk welke waardes die aangeeft... (3v en 5v moet ie iig aangeven)
Maar meestal weet je waarschijnlijk niet wat het zou moeten zijn, daarvoor zou je er een goed mobo bij moeten hebben, waarmee je het kunt vergelijken.

Een Defecte FDD-controller kan duiden op/is meestal een defecte IO chip (meestal ITE....)
Die ITE-chip zit op dit mobo. Maar als ik die door zou willen meten, waar moet ik dan welke pin houden. Het enige wat ik weet, is dat de rode + is, en de zwarte de -.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 09:47

4VAlien

Intarweb!

Kep al vaak genoeg m'n Floppy drive zelf opgeblazen door de voeding verkeerd om aan te sluiten, weet je zeker dat het de FDD chip is? Tevens kan die ook disabled staan in je bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
4VAlien schreef op 01 maart 2004 @ 15:30:
Kep al vaak genoeg m'n Floppy drive zelf opgeblazen door de voeding verkeerd om aan te sluiten, weet je zeker dat het de FDD chip is? Tevens kan die ook disabled staan in je bios.
Het kan ook de FDD connector zijn :). Al die andere oplossingen heb ik allemaal al geprobeerd. Krijg trouwens de melding floppy drive fail (40).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-07 16:03
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 15:22:
[...]

Die ITE-chip zit op dit mobo. Maar als ik die door zou willen meten, waar moet ik dan welke pin houden. Het enige wat ik weet, is dat de rode + is, en de zwarte de -.
Dat zou ik niet weten..
Vervangen is meestal voldoende :)

Als je kabel goed is, als je Floppy enabled staat in het Bios, etc. en je krijgt de melding vlak na je bios (Floppy disk fail (iets)), dan grote kans dat je daar niet veel aan kan doen dan de ITE die op je mobo zit. (Die is btw niet alleen voor je Floppy , maar voor veel meer dingen)
Zie maar eens aan zo een chip te komen. Volgens mij is hier heel moeijlijk aan te komen.
Tis me werk, we hebben er hier genoeg.. (ITE 870x etc.)

[ Voor 46% gewijzigd door Hoyden op 01-03-2004 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SandeR schreef op 01 maart 2004 @ 16:25:
[...]

Dat zou ik niet weten..
Vervangen is meestal voldoende :)
Zie maar eens aan zo een chip te komen. Volgens mij is hier heel moeijlijk aan te komen. Ik heb zelfs 2 ITE chips op dit mobo zie ik nu. De een is groter dan de ander.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 16:30 ]

Pagina: 1