Toon posts:

discussie: overclocken, praktisch nut of the man zijn

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Zelf draai ik momenteel niet overclocked, ik heb daar een heel simpele reden voor, de noodzaak ontbreekt. Ik heb uiteraard wel uitgeprobeerd wat haalbaar is, maar ik zie dus niet het nut om de machine doorlopend aan een slijtageslag te onderwerpen. Ik draai dan ook feitelijk geen programma's die aan mij XP2200+ te kort komen, en kan me ook geen programma's voor de geest halen die wel meer nodig hebben. Ik weet dat hier verschillende mensen lurken en posten die wel aan de lopende band overclocked draaien. Wat mij nou benieuwd is het volgende: Heeft het overclocked draaien practisch nut, of is het overclocked draaien slechts een uiting van het maximaal haalbare laten zien, een show-off om het zo maar eens te zeggen.

Het is zeer zeker niet de bedoeling dat deze draad overstroomd gaat worden met allerlei landmarks van overclocksituaties, zuiver discussieren over het gestelde alstublieft.

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 14:56
Praktisch nut: Het langer met 1 cpu kunnen uithouden doordat de snelheid aan te passen is. Is goedkoper.

Je hebt dan geen kosten als vernieuwde programma's hogere eisen stellen aan je systeem.

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:16
Ik heb er de koeling voor, maar heb geen behoefte over te klokken. Systeem is lekker stil, draait naar tevredenheid, werkt als ik hem nodig heb. Dat vind ik belangrijk. Ik zie het als show-off, en kan me weinig situaties bedenken waarin een overklok veel nut heeft (ook in verhouding tot de moeite/risico)

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39

Arjan A

Cenosillicafoob

The man zijn is natuurlijk één reden om te overklokken, mits je wel ver genoeg overklokt om the man te kunnen zijn.
Het enige praktische nut dat ik ervan inzie, en waarvoor ik het ook toepas, is het verkorten van langdurige processen die 100% processorcapaciteit vragen, zoals het compilen van veel/grote source. En zelfs dan vraag ik me af hoeveel verschil het nou eigenlijk maakt, misschien maar een paar minuten. Maar ach, het leuke aan overklokken is ook dat je weer een stukje bijleert over wat zich in je PC bevindt, hoe het werkt en hoe je e.e.a. kan optimaliseren. Kennis is namelijk ook belangrijk :).

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 14:19

André

Analytics dude

Arjan A schreef op 01 maart 2004 @ 14:25:
The man zijn is natuurlijk één reden om te overklokken, mits je wel ver genoeg overklokt om the man te kunnen zijn.
Het enige praktische nut dat ik ervan inzie, en waarvoor ik het ook toepas, is het verkorten van langdurige processen die 100% processorcapaciteit vragen, zoals het compilen van veel/grote source. En zelfs dan vraag ik me af hoeveel verschil het nou eigenlijk maakt, misschien maar een paar minuten. Maar ach, het leuke aan overklokken is ook dat je weer een stukje bijleert over wat zich in je PC bevindt, hoe het werkt en hoe je e.e.a. kan optimaliseren. Kennis is namelijk ook belangrijk :).
Maar zoveel kennis ben je niet nodig om over te kunnen klokken. Als je de stof tot je neemt en je gaat zelf een keer bezig weet je binnen no-time alle in's en out's van het overklokken/koelen.

Volgens mij is het meer een soort wedstrijd om te kijken wie zijn pc het verste durft te pushen en zo dus de snelste pc heeft. Maar dat gaat om zulke kleine getallen dat k het nut er niet zo van in zie om je pc constant overgeklokt te houden.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik doe het vooral omdat ik het leuk vindt.. Het uitproberen, de kennis verzamelen, er een verslagje over schrijven en natuurlijk een goede koeling maken is ook 1 van de redenen om te overklokken.. als je een goede koeling hebt wil je natuurlijk wel kunnen zien wat hij allemaal doet :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Als je een goede OC hebt is het zeker de moeite. Je systeem is voelbaar sneller in games. Buiten games heeft het weinig zin. Dingen zoals divx encoden enzo gaat wel flink sneller. Of het de moeite is, is een afweging die iedereen voor zichzelf maakt.

Ik doe het puur voor de lol. Grenzen opzoeken en zo snel mogelijk gaan. Het nut ervan? Gewoon..leuk :) Het word nog veel leuker als je samen tweakt in een wedstrijd zoals pifast..

Het nut ervan is voor mij dus gewoon hobby. Om te gotten en huiswerk enzo te maken (word, email bla bla) heb ik een nederige 1800+ die helemaal standaard draait, nooit vastloopt en geen herrie maakt :)

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 12:53
Het had nut toen processors nog het duurste onderdeel waren van de computer. Destijds kon ik een 300 mhz processor van 800 piek overklokken naar een 450mhz van 1800. Dat scheelde toch 50% rekenkracht en 1000 gulden. Tegenwoordig kost een snelle processor zowieso niet zoveel meer, dan heeft het minder zin, je moet natuurlijk ook rekening houden met duurdere koeling. Aangezien videokaarten nu het duurste onderdeel zijn lijkt het zinvoller om die te gaan tweaken

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:39

Croga

The Unreasonable Man

Tsja... wat is het nut van overklokken......

Laat ik een wedervraag stellen: Wat is het nut van een AthlonXP 2200+? Had je dan niet net zo goed een 1800+ of een 1500+ er in kunnen leggen? En wat is daar het nut van? Tenslotte kun je de meeste applicaties van het moment ook rustig op een 800Mhz P3 draaien.

Het nut van overclocken is dat als je de rekencapaciteit wilt hebben, je minder geld hoeft uit te geven dan wanneer je niet zou overclocken. Persoonlijk draai ik mijn AthlonXP 2500+ op 2800+ snelheden. Het prijsverschil op het moment dat ik hem kocht was zo'n 50 euro. Waarschijnlijk zal ik hem nog verder kunnen overclocken als ik het juiste moederbord aanschaf. Mischien zelfs wel tot 3200+ snelheden.

Mischien hebben we de extra snelheid niet nodig, maar zoals al eerder vermeld: taken die 100% capaciteit slurpen, of het draaien van meerdere taken tegelijk, wordt er wel sneller door. En daar geven sommige mensen graag wat extra geld voor uit. Andere mensen rommelen wat in het systeem zodat de processor buiten specs draait....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 14:34:
Als je een goede OC hebt is het zeker de moeite. Je systeem is voelbaar sneller in games. Buiten games heeft het weinig zin. Dingen zoals divx encoden enzo gaat wel flink sneller. Of het de moeite is, is een afweging die iedereen voor zichzelf maakt.

Ik doe het puur voor de lol. Grenzen opzoeken en zo snel mogelijk gaan. Het nut ervan? Gewoon..leuk :) Het word nog veel leuker als je samen tweakt in een wedstrijd zoals pifast..

Het nut ervan is voor mij dus gewoon hobby. Om te gotten en huiswerk enzo te maken (word, email bla bla) heb ik een nederige 1800+ die helemaal standaard draait, nooit vastloopt en geen herrie maakt :)
sluit ik me helemaal bij aan, je doet het omdat het leuk is. Menig Die-hard oc-er heeft ook meerdere pc's naast elkaar staan. Heeft het werkelijk nut, nee maar is gewoon een leuke hobby. Verder is het natuurlijk leuk om zoveel mogelijk uit je proc te halen en voor zo weinig mogelijk geld een zo snel mogelijk systeempje te krijgen.

Verwijderd

Het financiele voordeel is bij mij iig ver te zoeken :D :D Die is er gewoon niet. Het is een geldverslindende hobby, simpel. Daarnaast is de kennis deling eromheen ook gewoon leuk.

Verder is er imo een verschil tussen benchen en overklokken. Bij benchen gaat het puur om de cijfers en speelt stabiliteit en levensduur helemaal geen rol. Een goede overklok is stabiel en ligt binnen de grenzen die de gebruiker eraan stelt..en dat verschilt per tweaker. De een vind 2V op zn core geen probleem voor 3 jaar lang en de ander vind 1.8V al teveel..

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:37

MRic3

Of praat ik weer poep?

OC'n, bij mij draait ie 97% van de tijd gewoon standaard. Mocht ik wat meer power nodig hebben (coderen film, aantal cd's rippen ofzo) dan OC ik um fff over. Ik push um dan niet tot het randje maar sneller gaat het dan wel ;)

Natuurlijk heb ik um wel eens tot het randje gepushed gewoon om te kijken wat ie kon.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:19
Het uitproberen is zeker leuk.
Eerst draaide ik mijn Athlon 2400+ op 2350Mhz.
Door mijn waterkoeling stil en koel.

Tot het moment dat na een weekend bij mijn ouders (ben student) achten mijn pc ging zitten en UT 2004 ging spelen.

Ik dacht nog bij mezelf "Goh echt rap gaat het niet", maar speelbaar was het zeker.. want ik won aardig wat games en stoorde me er niet echt aan.
Later bleek dat mijn Pc nog op 650Mhz stond met mijn moederbord op 100Mhz.
Vanaf toen was het me wel duidelijk dat een overclock van standaard snelheid naar 2350Mhz echt geen nut heeft, het is alleen maar stroomverspilling eigenlijk.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Overklokmotief : Uit je hardware halen wat erin zit en waarvoor je tenslotte betaald hebt. megaherzen zijn megaherzen natuurlijk en elke extra herzje is welkom :+

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Mja grappig topic met mensen die allemaal zeggen dat het geen nut heeft.
Ik heb dus zelf een 1800+ die ongeveer 2300mhz doet... opzeker dat je in games het verschil merkt tussen 1566mhz en 2300mhz. Beetje triest als dat niet zo zou zijn.

Qua budget zou het schelen als je mate kon houden. Zelf koop ik om de zoveel tijd weer iets nieuws om ff lekker hoog te clocken. Stel je zou 1 keer wat kopen om hoog te clocken en daarna gewoon met dat verder gaan dan lijkt het me budgettair ook wel voordelig. Als ik toch ff naar me eigen spullen kijk dan heb ik dus een 9800pro (op xt snelheid) all in wonder voor de prijs van een 9800se all in wonder. De processor verslaat ook makkelijk andere xp's door de hoge fsb en de hoge mhzen.

Het de man zijn gaat toch niet werken ;) Er is altijd wel iemand met betere koeling, wat meer tijd en meer geld waardoor jouw overclock niets lijkt.

[ Voor 16% gewijzigd door gri- op 01-03-2004 14:48 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik verwacht dat de meesten het puur als hobby zien en dat lijkt mij ook het leukst.

Bij vlagen, vooral na het lezen van een OC-Topic, ben ik weleens geneigd te zien of mijn slome CPU (zie specs) nog enige vooruitgang kan boeken of dat verandering van memorysettings mijn PC wat sneller maakt.

Uiteraard heeft een OC wat bijwerkingen die de hardware qua levensduur zullen beïnvloeden maar dat zal alleen zijn als je langdurig de boel flink opstookt.

Het is net als met ventilatoren. Het staat wel interessant die 8 fans in je PC maar de kosten lopen toch al aardig snel richting >100 €. Ook hierbij is er een doel en soms twee. Temperatuur omlaag brengen (scheelt maar een paar graden) of stilte (kán aanzienlijk schelen).

Sinds ik me in een 'stille PC' hebt vastgebeten en steeds meer fans op een lager voltage heb laten draaien ben ik nu terug bij af. Zo min mogelijk goede fans betekent vanzelf de minste herrie. Blijft de temperatuur dan nog binnen de norm dan kom je vanzelf tot de conclusie; het is leuk om een PC te modden maar nut heeft het meestal niet.

ARME AOW’er

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Die 2 FPS extra in games zullen me echt niet boeien... Stabiele pc's vind ik veel leuker. Tuurlijk is snelheid leuk, maar zichtbare toename in snelheid behaal ik wel met 2 WD Raptors, ipv 200mhz extra bij m'n cpu ofzo...

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Waarom overclocken???

Ten eerste omdat het fun is! Ik wil gewoon weten hoe hard ie kan, vergelijk het met auto's...

Ten tweede omdat mijn systeem (standaard) niet supersnel is. Maar als ik het maximaal overclock haal ik met dit systeem meer 3D Marks dan menig nieuw systeem. En dat verschil merk je in spellen dus wel! Alles onder de 40 fps (gemiddeld) vind ik niet fijn spelen...

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ik vind er nu minder uitdaging inzitten als een tijd geleden, toen je een duron 600 van 150 piek kon oc-en naar 1Ghz en de pIII bakken (die toen nog geen 1ghz modellen kenden) er finaal uit kon blazen met veel minder geld.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Pff, deze discussie is al zoooo vaak langsgekomen....
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.