Zelf Sub bouwen met Auto Speaker ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-08 10:00
Ik heb hier een Auto Subwoofer over.
Nu kwam ik op het idee om met deze speaker een Active Sub te maken voor me HT.

Jammergenoeg kan ik geen specificaties vinden op het internet over deze speaker.
Het betreft een:

Boston Acoustics Rally Series RS12 12" 4Ohm 400Watt Peak Power.

Nu heb ik geen idee of het mogelijk is om met autospeakers een redelijke sub te maken voor me HT. Ik heb ook geen idee of deze speaker een beetje goede kwaliteit is.

Om een Sub te maken heb ik dus ondermeer nodig:

- Sub versterker nodig.
- MDF van 36 dik.
- Noppenschuim.

Mijn 1e vraag aan jullie is, heeft iemand toevallig ook deze speaker en zojah, wat zijn dan de volledige specs? Zodat ik kan gaan berekenen wat de inhoud van de kast moet worden.

Mijn 2e vraag, Is een auto speaker als deze geschikt voor een Sub voor een HT.

Mijn 3e vraag, Wat zou een goede sub-versterker zijn voor deze toepassing.

Mijn Huidige HT bestaat uit:

- Sony STR-DB790QS
- Sony CDP-C265
- Akai DVD DVP-4410
- JVC VCR SR6600

Momenteel nog met 6x FB652 Philips Leader Speakers(6.1), maar over een paar weken komen de volgende speaker set(5.1):
2x Mordaunt Short 906 Avant Zwart Front
2x Mordaunt Short 904 Avant Zwart Rear
1x Mordaunt Short 905C Avant Center

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

misschien ff mailen: http://www.bostonacoustics.com/

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Robi-One
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Of raadpleeg forum.showyoursound.nl .....

Ze kunnen ook gelijk een kistje voor je berekenen. Ben zelf voornamelijk thuis in de caraudio wereld.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb geen T/S kunnen vinden voor een RS 12 woofer. Wellicht kan je Boston daarover even mailen of je oude documentatie ten aanzien van deze woofer eens opsnorren.

• MnM
Ik heb boston gemaild.
Met een beetje geluk heb ik morgen een mail terug.

@ Robi-One
Is deze speaker althans dit merk een beetje kwaliteits spul ?

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 01:49

GaMeOvEr

Is een hork.

MnM schreef op 01 maart 2004 @ 16:30:
Ik heb boston gemaild.
Met een beetje geluk heb ik morgen een mail terug.

@ Robi-One
Is deze speaker althans dit merk een beetje kwaliteits spul ?
Boston is in ieder geval in de auto wereld zeker wel goed spul. :)

Ook hun "budgetseries" liggen op een aanzienlijk hoger kwaliteitsniveau dan het Kenwood/Pioneer/Sony werk. :)

Aannames zijn fataal.

• Robi-One
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Op caraudio gebied is Boston inderdaad een goede. Maar onderschat zeker de subs van Pioneer niet. Heb op dit moment een Pioneer sub in de auto zitten en ga binnenkort meedoen aan een Sound Quality wedstrijd. Heb al gehoord dat ik een goede kans maak.

• MnM
Ik heb de gegevens van boston gekregen.
De speaker heeft de volgende specs:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
QTS:     0.40
VAS:     197 L
FS:     23Hz
Re:     3.5Ohm
Xmax:     10.2
Qms:     10.5
Qes:     0.42
SPL:     95dB
Pe:     200 Watt
Dia:     30.5 cm
Sd:     541  cm2

Ik wil ongeveer een kist bouwen van 60 liter, ik zit alleen nog te twijfelen tussen een gesloten kist of een bas-refelx kist.

Als ik de gegevens in WinISD invoer zijn dit de resultaten(geel is gesloten, groen is open):

Afbeeldingslocatie: http://www.ruighaver.nl/sub1.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.ruighaver.nl/sub2.gif

Is dit allemaal een beetje positief of juist erg negatief?

Ik heb btw bij de bas reflex box een vent match van 0.27 in het rood, en als ik deze in het groen wil krijgen met bijvoorbeeld een grotere diameter, dan moet me pijp een meter lang worden..?

Ik wil als Versterker de Detonation DT-150 gaan gebruiken.
De Afmetingen van de Kist zouden 40x40x40 = 64 liter moeten worden, hier valt nog wat af voor de versterker en de speaker zelf.

[ Voor 16% gewijzigd door MnM op 03-03-2004 18:47 ]

Verwijderd

Gesloten, geeft betere geluidskwaliteit lagere groupdelay. Als je een br kist maakt van 60 liter maak je nauwelijks gebruik van de extra dB's die je kunt winnen met een br config. Je zult dan een kist moeten bouwen van 200 liter ofzo. Deze woofer is duidelijk voor een gesloten kist.

• MnM
als ik een kist van 200 liter zou maken, dan zit ik op 22Hz @ -3db maar dat lijkt me een beetje groot worden voor op me kamer :)

Verwijderd

precies gesloten zal echt een mooie sub opleveren.

• MnM
De vraag is alleen of deze sub de potentie heeft om de mordaunt short 907w te overstijgen.

Ik schat namelijk dat ik ongeveer het zelfde geld als dat de 907w kost ( € 283,-) kwijt ben aan het maken van deze DIY sub.
http://www.mordauntshort.com/products/907w.html

prijzen tot nu toe:

Detonation DT-150 € 229,- (speaker en co)
Het MDF plaatmateriaal 22 of 36 mm dik +/- € 50
Verf + vulling + speakerdoek + spikes +/- € 50

Dus dan kom ik op een totaal van +/- 329,- euro.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zelf maken is leuker :)

En stel, het wordt niks, koop je een betere woofer en je hergebruikt je amp :)

Wise enough to play the fool

• MnM
Na een week met verschillende simualtie programma's gestoeit te hebben heb ik vanmiddag het hout gehaald.

Het wordt een kubis van 44x44x44 cm. (binnen afmetingen 40x40x40 cm)
Totaal dus 64 liter. Ik had een 60 liter kast gesimuleert en dat leek een goede oplossing. De 4 extra liters inhoud vallen weg doordat de versterker er nog in komt, en de speaker een stuk de kast in steekt.

Alle wanden zijn 22mm dik, en de voorplaat waar de speakerin komt is 30mm dik.
Dit voor de stugheid en dan kan ik de speaker iets verzinken zodat de rand waar de speaker in komt te zitten toch nog 22mm dik is.

Het wordt dus een gesloten kast, wat kan ik het beste als vulmateriaal gebruiken ? dat witte spul wat ook in de voeringen van jassen gebruikt wordt volledig in de kast (helemaal opgevuld), of dat grijze noppenschuim en dan alleen tegen de wanden ?

De Versterker wordt inderdaad de Detonation DT-150.

Ik zal van het weekend foto's maken en bouwtekeningen maken en dat alles hier posten.

@Walter PPK die voetjes onder jouw sub, is dat beter als spikes (wat ik zelf van plan was? het lijkt me dat die voetjes meer trillingen door geven aan de vloer als spikes.

• MnM
hier vast 2 foto's van de sub in aanbouw

Afbeeldingslocatie: http://www.ruighaver.nl/sub3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ruighaver.nl/sub4.jpg

Is het noodzakelijk om nog verstevigingen aan te brengen ivm het meetrillen van het hout ?

Alles wordt gelijmd met houdlijm, vervolgens geschroeft en daarna afgekit om het zaakje volledig luchtdicht te maken.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Bracing is nooit overbodige luxe! Hoe stijver de kast, hoe beter. Ik zou er een "kruis" in zetten met de as naar de woofer toe. Wat gaten erin, en klaar..

• teacher

teacher

Dysgaf!

Jep, verstevigen idd.

Deze woofer is dus bedoeld voor een gesloten kist waar je bizar veel vermogen op kwijt kan.
Die woofer gaat dan ook vreselijk tekeer en de kist eromheen ook. Bracen dus.

Mijn vraag is nu, waar komt je versterker?

Enneh, je dempt de kist met dat witte spul, gewoon losjes erin proppen.

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 08-03-2004 13:10 ]

• MnM
De versterker komt midden in de achterplaat, dus recht achter de speaker. Met +/- 22cm vrijde ruimte tussen de magneet en de versterker.

Welke materiaal dikte zou ik het beste kunnen gebruiken voor de brace ?

Moet ik als ik me speaker ga opvullen niet iets van gaas om me speaker heen trekken, anders komt dat vulmateriaal toch aan de achterkant in me speaker?

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-07 07:49
Bracing is geen overbodige luxe zoals DeepSpace al zei. Let er wel op dat de verstevigingen ook ruimte in nemen (maw je hebt eigenlijk minder liters 8)7 ).
Ik zie ook dat je gelijke zijdes hebt ;( Dit zorgt voor ongewenst resonanties in je kast ;) dus zijdes verschillend houden.

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• MnM
Gelijke zijdes ? De kast is een kubus, maar je bedoel dat hij eigenlijk wat langer of breder zou moeten worden?

Oftewel hij mag wel rechthoekig zijn maar niet een kubus ?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Als het even kan, maak dan ook een 'klem' waar de woofermagneet klem wordt gezet in de bracing. Met dergelijke harde klappen geen overbodige luxe ;)

• Dennisch
precies!!! je staande en liggend gloven gaan in je kast voor zeeeer irritante resonties zorgen!
en tuurlijk mag hij rechthoekig zijn!

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dennisch schreef op 08 maart 2004 @ 13:27:
precies!!! je staande en liggend gloven gaan in je kast voor zeeeer irritante resonties zorgen!
Je kunt ook je bracing asymetrisch maken. Dan heb je al een groot gedeelte van het probleem opgelost.

• MnM
Dat zou ik wel kunnen doen, om de magneet heen zit een rubber ring.
Als ik nu een kruis maak van 18mm mdf met de as van voor naar achter.
Ik maak daar vervolgens een opening in zodat de magneet(rubber ring) er netjes strak in valt, en aan de andere kant een opening voor de versterker.

Dat lijkt me ok toch?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat kan idd. Let wel op dat als je een poolgat hebt, dat je dat ook vrijlaat!

• MnM
Hier 2 foto's van de woofer:

Afbeeldingslocatie: http://www.ruighaver.nl/sub5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ruighaver.nl/sub6.jpg

Dat gat wat in het midden van de magneet zit, is het poolgat neem ik aan?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

MnM schreef op 08 maart 2004 @ 13:29:
Dat zou ik wel kunnen doen, om de magneet heen zit een rubber ring.
Als ik nu een kruis maak van 18mm mdf met de as van voor naar achter.
Ik maak daar vervolgens een opening in zodat de magneet(rubber ring) er netjes strak in valt, en aan de andere kant een opening voor de versterker.

Dat lijkt me ok toch?
Als je 'm ook echt klem kan krijgen precies op het moment dat ook de buitenring netaan tegen het MDF zit, zodat je het geheel kneitertje strak vast kan schroeven, zou dat top zijn. Ik geef toe dat het heel wat gedoe is, maar zo'n lullig stalen frampje rammelt toch echt als de nete met grote klappen. Een strakkere bas kost je dan alleen wat rekenwerk en meesterschap.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MnM schreef op 08 maart 2004 @ 13:41:
Hier 2 foto's van de woofer:

[afbeelding]
[afbeelding]

Dat gat wat in het midden van de magneet zit, is het poolgat neem ik aan?
Dat is idd het poolgat :)

• MnM
Even een vlugge schets van hoe de bracing dan zou kunnen worden in mijn optiek.

Kometaar graag op het onderstaande plaatje.

Verhoudingen kloppen voor geen meter

Afbeeldingslocatie: http://www.ruighaver.nl/bracing.gif

Misschien dat dit teveel hout wordt, waardoor het volume in de kist teveel gaat afwijken..

[ Voor 29% gewijzigd door MnM op 08-03-2004 14:23 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

ja.. dit ziet er goed uit. :)

(een 7 gatenzaag is geen overbodige luxe hier :) )

• MnM
hehe, aan gereedschap geen gebrek hiero, maar met zo'n bracing is het niet asymetrisch zijn van de kast ook voor een deel opgelost ?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Waarom zou je de bracing zo afhoeken? Ik denk meer aan een bracing alla de Andromedia:

Afbeeldingslocatie: http://www.speakerbuilding.com/content/1044/05_bracing.jpg

De wooferklem ziet er goed uit, maar ik zou daar meer hout omheen houden. Zie ook:

Afbeeldingslocatie: http://www.speakerbuilding.com/content/1044/06_support.jpg

• MnM
Dat afhoeken was om niet teveel ruimte te verspillen, de liters zijn kostbaar.

Maar ik ga zo even 2 plaatjes hout halen, 400x400x18 en dan ga ik me crativiteit er maar eens op los laten.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Dennisch schreef op 08 maart 2004 @ 13:27:
Staande golven :? Welke staande golven verwacht je in een kistje van 40cm doorsnee? Overigens los je staande golven, die dus alleen bij hogere frequenties voorkomen dan waar deze sub voor bedoeld is, goeddeels op met stuffing en bracing. Wat bedoel je trouwens met liggende golven?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Dennisch
Ik meen ergens gelezen te hebben (zou echt niet meer weten waar :? ) dat als je een kubus hebt de geluidsgolven kris-kras door elkaar heen gaan (dat bedoelde ik met staande/liggende golven) en dat zorgt voor die irritant resonaties :Y)

• MM
  • Niet online

MM

Dat heeft met de baffle step te maken, niet met de staande golven. Als de afstand van de conus naar de 'achterkant' van de kast overal even lang is (kubus, driver in het midden van de baffle) is de baffle step maximaal, is de afstand op alle 4 richtingen (links rechts onder boven) anders dan is de baffle step veel gelijkmatiger verdeeld en klinkt het geluid het beste. De perfecte vorm is overigens een bolvormige kast.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Dennisch
Weer wat geleerd _/-\o_

• MnM
Eigenlijk was de sub al klaar, op het fineren/afwerken na.
Hij gaat erg diep voor me gevoel, en geeft harde klapen.
Ben er wat dat betreft prima over te spreken.

maar nu kom ik tot een vreemde conclusie.
Als ik muziek speel en schakel daarbij de sub in.
Dus Front+Sub dan lijkt het of de bas welke uit de sub komt, later komt als de fronts.

Het is net alsof de sub wat trager reageert.
Is hier iets aan te doen of is de speaker zelf gaar ?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ehm... we willen natuurlijk wel pics zien!

Maar, wat je beschrijft is hét nadeel van grote subs; de delay.
Wat je zou kunnen doen is je sub even ompolen. Wellicht maakt dat het probleem minder.

Als je de sub aanzet, zorg je er dan wel voor dat er geen bas meer naar je andere speakers gaat? Die golven kunnen elkaar danig in de weg zitten.

• MnM
Ompolen als in de Fase 180 graden verschuiven ?

Ik heb op me Sony 790Qs alle speakers op Small gezet, en de crossfrequentie op 100Hz (heb ook nog de opties 60Hz en 150Hz)
De subamp (DT150) staat ook op 100Hz. Volume van de sub staat op 1/2.

Ik heb de sub helemaal volgestopt met fiberfill en langs de wanden van de kast zit een in stukken gesneden campingmatrasje (grijze noppenspul).

Dat lijkt allemaal goed, ik kan nou niet echt verschil horen tussen de fase op 0 Graden of op 180 Graden.

BTW de overige bouw pics komen eraan.

• MM
  • Niet online

MM

Als je in je hifi receiver al crosst moet je dat in je subversterker niet nog eens doen, zet 'em desnoods maar zo hoog mogelijk (200hz ofzo).

Ik denk dat ik mijn eigen probleem al ontdekt heb, mijn gemini versteker heeft een ingebouwde crossover rond de 35hz.......

• MnM
Ik kijk net in de handleiding van mijn reciever en ik kan niet concreet vinden dat hij crossed.
Het enige wat ik kan vinden is de frequentie to waar alle speakers (excl. Sub) moeten doorlopen als deze op "small" ingesteld staan.

Als ik deze instelling dus op 150Hz zet krijgen alle speakers welke op small ingesteld staan niet lager als 150Hz voor hun kiezen.

Ik weet alleen dus niet of dit ook meteen de crossfrequentie naar de sub is.

Zo van de instelling staat op 150Hz,
- alle speakers welke op small staan krijgen niets lager dan 150Hz aangestuurd.
- De Sub krijg alles onder deze (150Hz) frequentie aangestuurd.

Of is het zo dat de sub (via de Pre/Sub out) het volledige bereik krijgt en op de sub zelf afgeregeld (gecrossed) moet worden. En deze instelling alleen maar is van de rest van de speakers de bodem frequentie in te stellen. Dit lijkt me ergens het minst logisch.

Ik vind het trouwens een onduidelijke instelling op de reciever, of het komt door mijn onkunde dat ik het er niet duidelijk uithaal.

• MM
  • Niet online

MM

Het eerste, hoewel de term 'alles' niet klopt, het is een overgangstraject en geen overgangspunt, 150Hz (bv) is slechts het punt waarvan beide systemen nog evenveel SPL's geven.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

MnM schreef op 04 mei 2004 @ 23:36:
Ik kijk net in de handleiding van mijn reciever en ik kan niet concreet vinden dat hij crossed.
Het enige wat ik kan vinden is de frequentie to waar alle speakers (excl. Sub) moeten doorlopen als deze op "small" ingesteld staan.

Als ik deze instelling dus op 150Hz zet krijgen alle speakers welke op small ingesteld staan niet lager als 150Hz voor hun kiezen.

Ik weet alleen dus niet of dit ook meteen de crossfrequentie naar de sub is.

Zo van de instelling staat op 150Hz,
- alle speakers welke op small staan krijgen niets lager dan 150Hz aangestuurd.
- De Sub krijg alles onder deze (150Hz) frequentie aangestuurd.

Of is het zo dat de sub (via de Pre/Sub out) het volledige bereik krijgt en op de sub zelf afgeregeld (gecrossed) moet worden. En deze instelling alleen maar is van de rest van de speakers de bodem frequentie in te stellen. Dit lijkt me ergens het minst logisch.

Ik vind het trouwens een onduidelijke instelling op de reciever, of het komt door mijn onkunde dat ik het er niet duidelijk uithaal.
toch is dit vaak zo, de pre out van een reciever wordt volgens mij nooit low pass gefiltert. Pre out is dan ook eigenlijk niets meer dan een line out signaal dat proportioneel met het volume van de rest mee veranderd.

oftewel, op small krijgt de sub alles, en de rest is high pass gefiltert op 150Hz :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• MnM
Mijn Mordaunts lopen makkelijk door tot 60 Hz, dus ik denk dat ik me reciever maar cross op 60 Hz en de Sub ook vanaf 60Hz mee laat lopen.
Of krijg ik dan problemen als ik een film kijken, ik kan me herinneren dat het LFE kanaal van 120Hz is, waardoor ik een gedeeldte ga missen als ik film kijk.

Verwijderd

Wat je denk ik het beste kan doen is je fronts op de highlevel uitgang van de dt150 steken. Dan de highlevel ingang met je front speaker uitgang op je receiver verbinden. Zet dan je fronts op large. Nu krijgen je mordounts en de sub dezelfde geluid dus dezelfde timing. Zorg wel dat je in de receiver instelt dat je geen sub hebt. Anders mis je alle LFE info en alle basinfo van je center en rears als deze op small staan (en dat is wel aan te bevelen). Als je nu aan de crossover draait heb je altijd een goeie overgang tussen de sub en fronts. Dit komt de integratie van de twee erg ten goede. De sub zet je ergens tussen of net buiten de fronts zodat de afstand van de lusiterplek tot de fronts en sub ongeveer gelijk is. En de groupdelay van een gesloten kist is zo laag dat je dat niet 123 gaat horen. Controleer ook of de kist goed luchtdicht is. Als je kieren hebt dan kan het lijken of er geluid uit die kieren later aankomt en vervormt klinkt. Verder ziet het er allemaal goed uit.

Het kan niet anders dat dit goed gaat klinken. En ben je echt niet tevreden kun je deze woofer altijd nog verkopen en een Adire Shiva aanschaffen >:) . Ik denk toch dat een sub zoals jij hem nu gebouwd hebt makkelijk die Mordaunt subjes wegspeeld.

Ik heb zelf een DT300 die heeft een switchboard waarmee je een beetje actief kan corrigeren. Heeft de DT150 dat ook? Als hij dat heeft zou je wat 25/30hz kunnen toevoegen om het hoge afvallen van de curve wat te compenseren.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 11:26 ]

• MnM
Oke ga ik doen tnx voor de tip.

Ik kan op de DT150 dmv dipswitches het een en ander instellen.
Zie hier:
http://www.lautsprechershop.de/pdf/detonation/dt150.pdf

De kist is 100% lucht dicht, hij is strak gezaagt, verlijmd met constructielijm, geschroeft en van binnen volledig afgekit. Ook heb ik met zo'n fietsband-lek-zoeker (rond ding met piepschuim balletjes) alle naaden nagelopen.

Ik heb idd zitten denken aan die Adire Shiva, omdat deze speaker al een aantal jaar oud is en altijd in een Bass-reflex kist gezeten heeft(waar hij niet voor gemaakt is). Ik weet ook dat ie altijd erg hard gestaan heeft.
Er is aan de speaker zelf niets van gebruik/misbruik te zien, maar ik vind persoonlijk wel dat de rubber suround erg slap is. Echter als ik de speaker met de hand indruk voel ik wel veel weerstand. Misschien dat dit een eventuele Group Delay kan vergroten (speaker slap ofsow)?!

Maar ik weet dus niet of de kist geschikt is om een Shiva in te plaatsen, als dit wel het geval is en ik weet waar ik een shiva kan kopen kan kan dat nooit kwaad. Temeer omdat de huidige Boston al een aardig leventje achter de rug heeft.
Hij heeft toentertijd ongeveer 500 gulden gekost. En die shiva's zijn beduidend goedkoper dus kan het nooit kwaad er eentje bij te halen.

Verwijderd

Als je de kist goed hebt gebouwt moet de speaker moeilijk in te drukken zijn. Als je de speaker dan bv een cm hebt in gedrukt en je laat los dan moet de speaker direct naar z'n begin punt gaan en niet langzaam. Langzaam duidt op een lek.

Hehe en of de shiva geschikt is voor jouw kist. 64 liter geeft precies een perfecte Q (demping) van 0,7 welke ideaal is voor HT en voor Film. Het mooie is dat je de dt150 hebt waarmee je het geluid mooi kan aanpassen dmv de boosts.

Nou je zo'n mooie amp en kist hebt zou ik gewoon ff investeren in een mooie speaker. De shiva zal echt een vooruitgang zijn tov die Boston speaker. Dan heb je echt een sub voor het leven. Niet genoeg SPL? dan kun je later altijd nog uitbereiden met nog een sub zodat je een stereo opstelling hebt. >:)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 15:26 ]

• MnM
Het indrukken van de speaker gaat idd erg zwaar en hij springt direct weer terug naar het begin punt.

Heb je enig idee waar die Shiva te koop is en wat hij ongeveer kost ?
Ik zag dat de inkoopactie is afgelopen. Dan maar iets meer geld kwijt.
Dan kan ik die Boston op zijn magneet leggen en als fruitschaal gaan gebruiken :)

Verwijderd

190 a' 200 euro dacht ik. :)

• MnM
Mooi, dan ga ik maar eens opzoek naar een Shiva IV.

Verwijderd

Moet wel goedkoper kunnen. Ik heb de mijne voor 160 gehaald. misschien Orbit eens lief aankijken:)

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:59

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Maar waar blijven nou de foto's?? :)
Pagina: 1