Adaptec 2110S RAID1 rebuild

Pagina: 1
Acties:

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-01 11:49
Hier heb ik een webserver staan met een Adaptec 2110S RAID controller. Er hangen twee Quantum/Maxtor Atlassen van 70 GB in een RAID1 mirroring opstelling in de server.
Op de server draait nu Debian. Hierop wilde ik een Red Hat Linux AS 3 installatie gaan uitvoeren. Omdat ik een backup van de oude installatie wil bewaren, was het plan om 1 schijf eruit te halen en op de andere schijf Red Hat te gaan installeren. Voor de zekerheid ben ik wat gaan testen hoe dat rebuilden met deze controller nu eigenlijk werkt. Al snel kwam ik tot de conclusie dat er iets vreemds aan de hand is:

Als ik één schijf (nu schijf 2) loskoppel en op de overgebleven schijf (schijf 1) een bestand plaats en vervolgens de andere schijf (schijf 2) aankoppel, dan wil de controller schijf 1 gaan kopieëren naar schijf 2. Terwijl ik juist ook de inhoud van schijf 2 naar schijf 1 wil kunnen kopieëren. Als ik dit probeer, dan zegt hij dat schijf 2 een failed schijf is en dat het daarom niet kan.

Hoe kan ik dit probleem verhelpen? Moet ik SCSI-d's gaan verwisselen en kan ik dat ongestraft doen? Of gaat dan de RAID configuratie verloren?

PS: de oorspronkelijke server heb ik niet gebouwd en geconfigureerd. De internetprovider waar de server, inclusief handleidingen, rechtstreeks naar toe is gestuurd, is failliet. Dus ik heb ook geen naslagwerken op dit gebied.

[ Voor 11% gewijzigd door Theodoor op 01-03-2004 14:21 . Reden: Wijziging over SCSI ids ]

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
Dat in jouw geval de controller schijf 1 naar 2 wil kopieren is doodnormaal.

Je hebt dus een voor jouw slechte schijf 1, maar volgens de controller is hij nog goed. En schijf 2 is voor jouw goed maar voor de controller niet.

Koppel eens enkel schijf 2 aan de controller, start hij alles op dan is het okay en kan je dan schijf 1 erbij hangen. En zou hij, hopelijk, schijf 2 naar 1 moeten kopieren.

;)

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-01 11:49
Dat werkte dus ook niet.

Uiteindelijk heb ik het opgelost door de drives te zappen. D.w.z de raid configuratie te verwijderen. Toen had ik nog twee losse schijven die identiek waren. Eén ervan heb ik gebruikt om Red Hat op te installeren.