Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Airflow] Hoe, wat, waar...

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:04

André

Analytics dude

Topicstarter
Ik heb al diverse sites doorgezocht en ook GoT al nagekeken, maar ik kan nergens een goede tutorial over airflow vinden. Ik zit met een aantal vragen waar ik niet echt antwoord op kan krijgen.

Hoeveel ventilatoren moet je hebben voor een mooie/goede airflow? 2 in en 2 out of is 1 out al genoeg enzo? Hangt dat ook af van de temperatuur?

En volgens mij heb je met 1 out ook al genoeg want hij blaast lucht naar buiten dus zal er ergens anders in de kast wel automatisch lucht naar binnen komen, daar ben je geen fan bij nodig.

Moet je voor een goede airflow alle andere "sier" gaatjes in de kast dichtmaken? Is het beter om van die ronde IDE kabels te hebben?

Kan alles op 7V of is dat ook weer temperatuursafhankelijk?

1 ding weet ik wel zeker, de out-fans moeten bovenin omdat warme lucht naar boven gaat ;)

Wie kan me er alles/veel over vertellen, of wie weet goede sites eventueel met mooie pics waarop alle in's en out's uitgelegd staan.

Verwijderd

Frequently Asked Questions CME ??

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 13:40 ]

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:10

Bob Popcorn

Plop!

Frequently Asked Questions CME :) Hier staat alles wel zo'n beetje in + wat handige links :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:04

André

Analytics dude

Topicstarter
Die vind ik beperkt qua info, ik had hem al lang gezien natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door André op 01-03-2004 13:39 ]

Verwijderd

Je hoeft eigenlijk maar op drie dingen te letten:

1.) Intake fans bij voorkeur laag in de kast, outtake fans bij voorkeur hoog in de kast.
2.) De outtake moet altijd groter zijn dan de intake.
3.) Hoe meer passieve koeling in de kast, hoe meer airflow er nodig is.

Voor de meeste systemen is 2 intake en 2 outtake ruim voldoende.

Verwijderd

Voorbeeldje van een goede airflow:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/shapeone/Fun/sys.jpg

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

"Airflow isn't an exact science", je kan hooguit een paar richtlijnen opstellen. Zo min mogelijk belemmering van flow (dus rounded cables zijn idd beter) is belangrijk, maar bijvoorbeeld ook de plaatjes zoals ze in de FAQ staan (koude lucht voor onder er in, boven achter eruit) veel beter werken dan andersom. Verder is het vooral een kwestie van experimenteren, want iedere kast/situatie is weer net even anders. Hoeveel fans je nodig hebt is natuurlijk geen stelregel op te stellen. Het hangt er vanaf welke case/cpu-temps jij acceptabel vindt, hoeveel warmte er geproduceerd wordt, etc. Als je nog niet tevreden bent kan je fans bijplaatsen of je huidige fans vervangen door types met een hogere luchtverplaatsing. Er is ook zoiets als de verhouding lage temperaturen:geproduceerd lawaai. De een wil perse onder de zoveel graden en heeft daar wat lawaai voor over, de ander wil ook nog fatsoenlijk achter z'n PC kunnen zitten zonder doof te worden en kiest dus voor een wat minder koelende maar stillere oplossing.
Om alles maar eens even in een paar woorden samen te vatten: experimenteren tot je op een voor jou acceptabele situatie komt.

En nog even het verzoek aan V1s om niet zomaar te reageren met enkel een linkje naar de FAQ. Als je iemand wilt helpen mag je er wel wat meer woorden aan vuil maken, of je reageert maar niet.

[ Voor 8% gewijzigd door m-m op 01-03-2004 13:51 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.