Toon posts:

Linux-newbie + Nieuwe kernel = mount-probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Newbies ja! Zoals ik dus! Heb ik fijn SuSE 7.0, scheen lekker gebruikersvriendelijk en simpel te zijn. Doet het geluid het niet. En de OpenSoundSystem-drivergevalletjes die ik nodig heb werkten pas vanaf kernel 2.2.17...Heeeeeerlijk, SuSE 7.0 werkt dus met 2.2.16...Nouja, zo gezegd, zo gedaan. Kernel downloaden, stappen volgen...Hoppa, nieuwe kernel erin...Gaan met die banaan! Zou je zeggen!
Bij het configureren heb ik denk ik wat teveel uitgeklikt, of ik heb iets gewoon compleet verkeerd gedaan. Resultaat? Telkens bij het mounten van <iets, 3.5" drive, cd-rom, fat-drives> krijg ik de volgende error:

KFM Error

Could not mount
Error log:

mount:/dev/<betreffende drive> has wrong major or minor number

waar je voor <betreffende drive> uiteraard cd-rom oid moet invullen.

Hoe kan ik dit verhelpen zonder alles weer opnieuw te hoeven doen?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:57

Valium

- rustig maar -

Heb je wel de juiste drivers geinstalleerd staan? Het klinkt alsof de kernel de _devices_ wel kan vinden, maar dat er geen drivers voor zijn.
Kernel compileren doe je in een paar stappen.
Configureren: make menuconfig / xconfig
Afhankelijkheden bepalen: make dep
Compileren van de kernel zelf: make bzImage / make zlilo
compileren van de modules: make modules

Vervolgens installeren:
de modules in /lib/modules ff wegzetten
"make modules_install"
de kernel installeren in /boot.
LILO starten.
Rebooten.

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 21:51
Op vrijdag 15 december 2000 13:31 schreef Valium het volgende:
Kernel compileren doe je in een paar stappen.
Configureren: make menuconfig / xconfig
Afhankelijkheden bepalen: make dep
Compileren van de kernel zelf: make bzImage / make zlilo
compileren van de modules: make modules

Vervolgens installeren:
de modules in /lib/modules ff wegzetten
"make modules_install"
de kernel installeren in /boot.
LILO starten.
Rebooten.
Ik heb SuSE 6.1

Ik heb kernel 2.2.5 en ik wil 2.2.18 erin gooien. (met de huidige kernel heb ik al gespeeld, met succes:))
Ik wil ook effe een kernel bakken, Je krijgt zo'n tar.gz bestandje, die pak ik uit met de Archiver onder KDE, maar in welke directory? Pakt ie automatisch de goeie?

Enne, moet make clean er ook niet tussen staan?

Wordt in SuSE de kernel niet automatisch geinstalleerd in /boot/vmlinux? En de oude kernel als vmlinux.old?

Vragen, vragen, vragen :P

Verwijderd

Topicstarter
'k heb al die stappen, inclusief make clean gevolgd. ipv make modules_install heb ik make modules install gedaan, verder geeft dat niet zo gek veel verschil, want hij ging prima aan het werk. Ik denk dat ik teveel dingen uit heb geklikt bij xconfig, ik ga het nog wel een keertje opnieuw proberen...

enneh, inderdaad, het is vmlinuz (niet vmlinux dus) bij SuSE

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
make dep; make clean; make bzImage; make modules; make modules_install; make bzlilo; depmod -a

depmod -a = modules dependecies updaten, andere krijg bij het opstarten, een waslijst met modules die hij mist.

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, of dat automatisch gaat, nee...maar da's niet zo moeilijk, copy'en naar /boot vanuit <weet ik niet zo uit m'n hoofd> en dan lilo.conf aanpassen van image = vmlinuz naar image = vmlinuz-2.2.18

Verwijderd

Topicstarter
depmod -a niet gedaan, zal dat de volgende keer proberen, ergens van 't weekend...

*zucht* en dat alleen maar omdat de CS4281 soundcard niet wordt ondersteund door kernels lager dan 2.2.17 :(

Verwijderd

Ah jah... kernel bakken... tuurlijk:? wie mij dit begrijpelijk uit kan leggen of een adresje weet waar dit staat, gaat door voor de wasmachine...
maar wacht... niet hoe het werkt, dat haal ik wel uit de manual... maar die 800+ opties daarbinnen en de betekenis daarvan.... dat zou leuk zijn om te weten... ho ho ho...www.kernel.org gaat me dat vast vertellen heh? heb ik dit dus voor jan l*l zitten typen? jesses....
Weet je... linux heb zoveel dingetjes... heb gewoon tijd en processorkracht te kort...

• Mior

Verwijderd

Hey knuppel, bij al die opties zit een uitleg!!!!
En meestal ook een advies als je niet weet waar't om gaat...

(eg. if you're not sure whether you need this or not, say y)

• Mior
Op vrijdag 15 december 2000 14:47 schreef twi- het volgende:
depmod -a niet gedaan, zal dat de volgende keer proberen, ergens van 't weekend...

*zucht* en dat alleen maar omdat de CS4281 soundcard niet wordt ondersteund door kernels lager dan 2.2.17 :(
depmod -a kun je ook gewoon in je console intypen. is gewoon een commando.

en je lilo wordt aangepast met: make bzlilo
Pagina: 1