Toon posts:

[win2000] hoe kan ik c-schijf uitkuisen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo
dus ik heb een oudere (maar nog prima werkende!) laptop compaq presario 1600 - intel celeron 500 Mhz - 192 Mb ram - win 2000
harde schijven: C= 2.8 Ghz en D = 2.75 Ghz
nu zit de laptop toch in een netwerk met mijn vaste pc dus extra harde schijf erin steken is niet nodig, ik kan alle data versluizen naar de vaste pc
maar ik wil nu wel mijn C-schijf eens volledig uitkuisen, dus ALLES wat niet nodig is mag eraf
de C-schijf is nu bijna volledig vol : van de 2800 MB heb ik er nog 100 MB over
wat staat er op die C schijf? => win2k, microsoft office 2000 (volledig) en nog een paar kleinere programmas zoals bearshare enzo
hoe kan het dan dat 2,7Ghz gebruikt is?

bestaat er software om dat (= het volumegebruik) te meten? of kan dat al met win2k
en bestaat er software om de harde schijf EFFICIENT én VEILIG en grondig uit te kuisen? liefst gratis software
dank

Verwijderd

Je zou is bij eigenschappen van C: schijfopruiming kunnen doen. Dan wordt er een hoop rotzooi verwijdert zoals temp bestanden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 12:58:
Je zou is bij eigenschappen van C: schijfopruiming kunnen doen. Dan wordt er een hoop rotzooi verwijdert zoals temp bestanden.
dat is al gebeurd
maar nog steed 2,7 Ghz volzet

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 08:04

nzyme

terror

Ghz????? GB bedoel je seker ! ;)

Mare, probeer s een uitgebreide search naar bestanden die groter dan 10MB ofzo zijn, wil wel s helpen.

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

misschien je map van bearshare verplaatsen naar d:. Alles wat je download gaat standaard naar c:

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Bearshare he... share programma's nemen vaak behoorlijk wat ruimte in..waarom? Omdat niet alleen de volledige downloads daar staan maar ook de downloads "in progress" ....

Ik zet altijd mijn sharing mapjes op mijn tweede harde schijf!

There is no place like ::1

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:28

Dido

heforshe

Even gechecked: mijn WINNT folder is al 2.11 gigabyte. Ik denk niet dat je er dan nog al te veel af kunt gooien op een simpele manier. Je kunt van windows zelf waarschijnlijk een hoop wegdoen als je precies weet wat je doet, maar da's niet aan te raden :)

Overigens geven GHz een frequentie weer, GB de grootte van bijvoorbeeld een harde schijf ;)

Wat betekent mijn avatar?

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:45

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Bearshare is ook niet zo'n groot programma, maar alles wat je er mee download ......

Staat je download dir op d:???

Voor het controleren welke map de meeste ruimte opslokt raad ik treesizepro versie 3 aan...

Ook wil sfc / purgecache wel eens veel helpen als er al te veel dll's van allang weer verwijderde programma's nog in je dllcache directory staat.

[ Voor 27% gewijzigd door Coach4All op 01-03-2004 13:09 . Reden: sfc tip toegevoegd ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Dido schreef op 01 maart 2004 @ 13:07:
Even gechecked: mijn WINNT folder is al 2.11 gigabyte. Ik denk niet dat je er dan nog al te veel af kunt gooien op een simpele manier. Je kunt van windows zelf waarschijnlijk een hoop wegdoen als je precies weet wat je doet, maar da's niet aan te raden :)

Overigens geven GHz een frequentie weer, GB de grootte van bijvoorbeeld een harde schijf ;)
Daar heb je gelijk, de windows partitie is bij mij 10Gb, maar 5Gb is toch wel het minste dat je tegenwoordig nodig hebt. ..tenminste als je verschillende dingen met de pc doet!

Verwijderd

Topicstarter
Hellraizer schreef op 01 maart 2004 @ 13:04:
Ghz????? GB bedoel je seker ! ;)

Mare, probeer s een uitgebreide search naar bestanden die groter dan 10MB ofzo zijn, wil wel s helpen.
bedankt voor de tip
maar als ik dan grote bestanden vind en ik weet niet zeker of ik die mag verwijderen of niet, dan is dat ook geen echt oplossing he?

bearshare downloads worden in de D-schijf gezet dus daar ligt het ook niet aan
swampy schreef op 01 maart 2004 @ 13:09:
[...]

Daar heb je gelijk, de windows partitie is bij mij 10Gb, maar 5Gb is toch wel het minste dat je tegenwoordig nodig hebt. ..tenminste als je verschillende dingen met de pc doet!
5 Gb enkel voor windows vind ik toch wel heel veel hoor
microsoft office, zou dat een grote opslokker kunnen zijn?
Dido schreef op 01 maart 2004 @ 13:12:
Hoe groot is je WINNT folder? Da's waarschijnlijk een vrij grote, en je kunt je afvragen of je daar iets uit weg wilt gooien. Feit is gewoon dat een OS tegenwoordig schofterig veel schijfruimte vraagt (vergeleken met "vroegah" toen je alles van een 5 1/4" flop deed :) ).
ik ben nu op het werk dus ik ga het vanavond checken
maar op het werk bijvoorbeeld is de WINNT-map maar 1,12 Gb groot en dat werkt perfect!

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 13:15 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:28

Dido

heforshe

Hoe groot is je WINNT folder? Da's waarschijnlijk een vrij grote, en je kunt je afvragen of je daar iets uit weg wilt gooien. Feit is gewoon dat een OS tegenwoordig schofterig veel schijfruimte vraagt (vergeleken met "vroegah" toen je alles van een 5 1/4" flop deed :) ).

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Je kunt ook je swapfile (virtueel geheugen) nog op D: zetten.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

5 Gb enkel voor windows vind ik toch wel heel veel hoor
microsoft office, zou dat een grote opslokker kunnen zijn?
Mwah ik installeer op de OS partitie, de OS, Office, Macromedia Dreamweaver, Adobe Software en dan zit ik zo aan de 3Gb... met de swapfile op D: gepropt natuurlijk

Dan heb ik 2Gb over voor documenten en natuurlijk de "free space" for defragmentatie!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:17

Maasluip

Kabbelend watertje

Hmm, ik denk net als velen in dit topic dat je weinig kans hebt. Mijn C: drive is 4Gb. Er staat nu een 1Gb hibernatefile, 300Mb pagefile en een spel dat een kleine 1Gb nodig heeft op. Verder geen grote programma's (geen Office) en de HD is op een paar 100 Mb na vol.

Windows 2000 is gewoon groot.

Oh ja, kijk ook eens in je userprofile(s). Misschien heb je een paar 100Mb aan temp dir, temp internet files, e.d.

Signatures zijn voor boomers.

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03 22:59

WPN

welke office gebruik je? en welk bestandssysteem op C:

volgens mij is het zo dat van office xp een "truuk" wordt toegepast met install bestanden...

als de installer een NTFS schijf vind met genoeg ruimte vrij dan copiert ie de office install bestanden naar die schijf, om daarvanaf te installeren en houdt ie ook die bestanden daar NA installatie voorals er iets installed moet worden tijdens het office gebruik....
zo'n map is volgens mij rond de 600MB

MAAR die zou je moeten zien tijdens de cleanup van je c: schijf zoals eerder gezegd werdt om te doen

je downloads staan op je D: zeg je
maar weet je heel zeker dat de tijdelijke downloads ook op D: staan?

EDIT: hierboven vermelde hibernate...
schakel hibernate uit, heb je bijna geen zak aan
en stel ook zelf je swapfile grote in.... geloof dat "rule of thumb" is 2.5x de grootte van je werkgeheugen...

[ Voor 15% gewijzigd door WPN op 01-03-2004 13:45 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dido schreef op 01 maart 2004 @ 13:07:
Even gechecked: mijn WINNT folder is al 2.11 gigabyte.
Heb je misschien ergens een temp-dir staan die heel vol zit? Mijn WINNT-dir is namelijk maar 422 MB en ik heb er niets bijzonders mee gedaan. Het zou wel kunnen dat bijvoorbeeld MS Office daar veel bestanden neerzet, want dat heb ik hier niet.

Zo ziet het er hier dus uit bij mij:

Afbeeldingslocatie: http://toad.stack.nl/~steven/images/screenshots/misc/diskusage.png

even voor de duidelijkheid, dit is Windows 2000 + SP4, met Acrobat Reader, Mozilla, Nero, OpenOffice, Photoshop en Total Commander. Daarnaast staan er nog wat kleine programma's op als Putty en WinAmp, maar die zijn allemaal <1 MB.

[ Voor 25% gewijzigd door flat op 21-06-2004 23:57 . Reden: url updated ]

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 13:22:
Je kunt ook je swapfile (virtueel geheugen) nog op D: zetten.
hoe doe je dat?
Maasluip schreef op 01 maart 2004 @ 13:32:
Mijn C: drive is 4Gb. Er staat nu een 1Gb hibernatefile.
waarvoor dient hibernate? mag ik die volledig verwijderen? en waar staat die?

=> als ik 600/700 Mb vrij heb op de C-schijf ben ik tevreden (dus van mij mag 2,0 Gb van de C-map gebruikt worden, dat moet toch volstaan voor windows / office?)

is het mogelijk om de hele map Programma's op de D-schijf te zetten? kan windows daarmee omspringen? kan ik die dan gewoon knippen uit C en plakken in D en de programma's blijven normaal werken?

+ jullie hebben mij allemaal (goed!) geholpen om te weten wat zoveel ruimte inneemt maar ik heb nog een andere vraag:
bestaat er software om de schij uit te kuisen, d.w.z. software die bvb. niet-gebruikte nutteloze bestanden automatisch detecteert en aanbiedt om die te wissen
+ bestaat er software om programma's die ik niet meer verwijderd krijg via configuratiescherm tòch verwijderd te krijgen?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 14:58 ]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Misschien helpt het als je je laptop een keer leeg maakt en dan Windows 2000 en Office een keer opnieuw installeren.. Dan weet je precies hoeveel schijfruimte het in zou mogen nemen..

Of misschien is er na de upgrade van Windows98 naar Windows 2000 nogal wat 'rotzooi' achter gebleven??? Ik adviseer altijd een schone installatie i.p.v. een upgrade..

[ Voor 32% gewijzigd door Bart© op 01-03-2004 14:58 ]

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 14:47:
[...]
waarvoor dient hibernate? mag ik die volledig verwijderen? en waar staat die?
Als je je PC op Hibernate zet dan wordt de volledige inhoud van je geheugen naar disk geschreven in het file hiberfil.sys. Dit file is dus altijd zo groot als je geheugen maar is alleen aanwezig als je hibernation aan hebt staan. Ik zou het niet zo maar verwijderen maar in de power properties in het controlpanel hibernation uitzetten.
is het mogelijk om de hele map Programma's op de D-schijf te zetten? kan windows daarmee omspringen?
Zomaar kopieren kan op problemen stuiten. Verschillende programma's kunnen registrysettings hebben die naar het programma op de C: schijf verwijzen. Je kunt wel zonder meer de programma's verwijderen en op de D: schijf opnieuw installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 01-03-2004 15:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sierra-NL schreef op 01 maart 2004 @ 14:57:
Misschien helpt het als je je laptop een keer leeg maakt en dan Windows 2000 en Office een keer opnieuw installeren.. Dan weet je precies hoeveel schijfruimte het in zou mogen nemen.
dat wil ik nu net vermijden, kwestie van niet te moeten zoeken naar drivers en zo

trouwens: tijdens de update ben ik al een aantal drivers kwijt, waar kan ik die vinden?
bvb. de drivers voor de functie-knoppen op het toetsenbord (zo een knop voor email, een voor internet, enz. zo van die snelmenu-knoppen)?
en ook de driver van m'n PCMCIA-slot ontbreekt
en ook de driver voor de muis
Maasluip schreef op 01 maart 2004 @ 14:59:
[...]
Als je je PC op Hibernate zet dan wordt de volledige inhoud van je geheugen naar disk geschreven in het file hiberfil.sys. Dit file is dus altijd zo groot als je geheugen maar is alleen aanwezig als je hibernation aan hebt staan. Ik zou het niet zo maar verwijderen maar in de power properties in het controlpanel hibernation uitzetten.
ik vind dat niet onder configuratiescherm? waar juist staat dat?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 15:09 ]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 15:02:
[...]

trouwens: tijdens de update ben ik al een aantal drivers kwijt, waar kan ik die vinden?
bvb. de drivers voor de functie-knoppen op het toetsenbord (zo een knop voor email, een voor internet, enz. zo van die snelmenu-knoppen)?
en ook de driver van m'n PCMCIA-slot ontbreekt
en ook de driver voor de muis

[...]
Helaas, ik heb net even voor je gekeken en het notebook is van een dermate leeftijd dat alléén Windows98 daarop gesupport wordt. Je zou Windows XP kunnen proberen i.v.m. pcmcia-controller maar verwacht niet te veel stabiliteit. Een driver van je muis heb je niet nodig want een standaard muispoort wordt al jarenlang standaard ondersteund. (logitech Mouseware kan wat functionaliteit toevoegen aangezien de meeste compaq-muizen eigenlijk logitech muizen zijn)

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 15:02:

[...]

ik vind dat niet onder configuratiescherm? waar juist staat dat?
Ik kan nu alleen maar even in (een engelse versie van) XP kijken, maar volgens mij is 2000 hetzelfde: in control panel, Power Option, tabsheet Hibernate.

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op 01 maart 2004 @ 15:23:
[...]
Ik kan nu alleen maar even in (een engelse versie van) XP kijken, maar volgens mij is 2000 hetzelfde: in control panel, Power Option, tabsheet Hibernate.
is dat dan Configuratiescherm / Energiebeheer ?
want daar staat geen tabblad hibernate

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 15:35:
[...]

is dat dan Configuratiescherm / Energiebeheer ?
want daar staat geen tabblad hibernate
Ik heb vier tabbladen: Power schemes, Advanced, Hibernate en UPS. Derde tabsheet dus. Als je die niet hebt heb je ook geen hibernate :Y) en ook geen hiberfil.sys?

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op 01 maart 2004 @ 15:52:
[...]
Ik heb vier tabbladen: Power schemes, Advanced, Hibernate en UPS. Derde tabsheet dus. Als je die niet hebt heb je ook geen hibernate :Y) en ook geen hiberfil.sys?
ik heb de volgende tabbladen:
Energieschema's
Geavanceerd
Slaapstand
Noodvoeding

(da's hier op mijn werk)

het bestand hiberfil.sys bestaat niet
maar als dat bestand nu thuis wel bestaat, mag ik dat wissen? of is er dan een map die ik moet leegmaken?

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 16:13:
[...]

ik heb de volgende tabbladen:
Energieschema's
Geavanceerd
Slaapstand
Noodvoeding

(da's hier op mijn werk)

het bestand hiberfil.sys bestaat niet
maar als dat bestand nu thuis wel bestaat, mag ik dat wissen? of is er dan een map die ik moet leegmaken?
Het zal die "Slaapstand" wel zijn. Als het vinkje in dat tabblad uit staat dan heb je hibernate niet aan staan.

Pagina: 1