[Raid 5] Backuppen op 1 schijf uit de array?

Pagina: 1
Acties:

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik ben de trotse eigenaar van een Highpoint Rocketraid 454. Deze gebruik ik voor raid 5(4*80Gb) in een Slackware fileservertje. Nu is helaas op 1 van de partities het filesystem (reiser) beschadigd. Nu kan ik die gaan herbouwen of mischien wel opnieuw formateren. Nu wil de ongeveer 80Gb aan data die op de array staat graag eerst backuppen. Het probleem is dat ik bijna nergens meer vrije schijfruimte heb. Nou zou ik van jullie willen weten of het volgende mogelijk is:

- Ik haal 1 schijf uit de array om die 80Gb aan data te backuppen.
- Vervolgens zet ik op de beschadigde partitie een vers reiser-bestandssysteem.
- Daarna zet ik die 80Gb aan data terug op de array.
- En als laatste stop ik die schijf weer terug in de array waarna redundancy herbouwd kan worden.

Weet iemand of dit kan, ik heb namelijk geen idee?

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Je hebt dus alle 4 de schijven in raid staan (hardwarematig)?

Money for nothin' and your chicks for free

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-03 03:40
Wel,

Je vervangt gewoon een schijf. RAID5 is daarvoor bedoeld.

Om op safe te backuppen zul je een extra schijf nodig hebben van +/- 240G als alles vol staat.
Dus koop je een extern 250G schijfje en backuppen maar.

Als je array kan werken zonder de 4de schijf, neem je er een uit, en kun je die dan later rebuilden en tegelijk ook backuppen op diezelfde (note: je hebt wel een controller nodig die dit KAN doen.)

[ Voor 5% gewijzigd door Guru Evi op 01-03-2004 12:51 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

El Cid schreef op 01 maart 2004 @ 12:46:
Weet iemand of dit kan, ik heb namelijk geen idee?
Dat moet wel kunnen.

Alleen zit je natuurlijk wel zonder fault-tolerantie. Als er ook maar *iets* misgaat ben je de data van alle andere partities kwijt!

Ik zou die 80GB nog eerder op cd branden dan dat ik m'n raid5 tijdelijk uit elkaar ging halen.

Siditamentis astuentis pactum.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Theoretisch moet het kunnen, maar het is riskant. Ik zou zoals boven al genoemd een externe schijf gebruiken, of wellicht een tapestreamer om de boel te backuppen op een compleet andere media die niet in de RAID zit, komt, of heeft gezeten.

Maar goed, het is jouw data natuurlijk. Ligt er maar net aan hoe belangrijk je die data vindt, en hoeveel geld je er voor over hebt om deze te behouden.

[ Voor 25% gewijzigd door maartena op 01-03-2004 17:08 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik