Toon posts:

Harddisk stiller maken

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
K heb onlangs wat Zalman spulletjes in m'n comp gezet (proc koeler, vga koeler, voeding)

Het enige wat nu nog loeit als een gek is m'n Maxtor 80Gb Harddisk.

Nu wil ik deze ook stil krijgen, maar hoe?

Heeft er iemand ervaring met deze producten:

1. Zalman ZM-2HC1 (deze maakt de harddisk koeler, maar hoeveel stiller maakt deze koeling m'n disk, want daar gaat het net om)
http://www.zalman.co.kr/english/product/zm2hc1.htm

2. SilentDrive™ (deze maakt de harddisk beduidend stiller, echter de temperatuur vliegt omhoog! Nou maakt dit opzich niet zoveel uit, als m'n hd maar niet naar de klote gaat op den duur)
http://www.silentpcshop.nl/SilentDrive.asp

3. Cooler Master Cooldrive 3 (maakt de hd koeler en stiller, maarja, hoeveel stiller? er worden nml wél fans gebruikt op 4500 rpm)
http://www.coolermaster.nl/dhc-u43.htm

Verder koop ik deze week een extra hd erbij, een Maxtor Diamonplus 9 160Gb met liquid koeling.

Zal deze beduidend minder geluid maken als m'n 2 jaar oude 80gb harde schijfje, of zal ik voor deze óók extra koeling moeten aanschaffen?

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 12:07
extra cooling kopen, dingen maken een herrie.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:32

bonzz.netninja

Niente baffi

Verder koop ik deze week een extra hd erbij, een Maxtor Diamonplus 9 160Gb met liquid koeling.
dat is toch liquid baring? dus gelagerd in vloeistof, niet vanwege koeling, maar vanwege minder wrijving en minder geluid?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:41

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Je bedoelt liquid -bearing- in je nieuwe Maxtor Diamondplus 9 160 GB zeker?

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 12:07
Ow excuses, keek er even over heen.

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:13

SilencerNL

No remorse

Stiller maken van je harddisk kan je ook doen door het contact met de case te verminderen. Je case neemt namelijk de trillingen van de hd over, en versterkt het.

Je kan je harddisk ophangen in rubber of siliconen ofzo. Scheelt een hele hoop herrie ;)

Don't dream your life, live your dreams!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:54

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Silencer_NL schreef op 01 maart 2004 @ 12:30:
Stiller maken van je harddisk kan je ook doen door het contact met de case te verminderen. Je case neemt namelijk de trillingen van de hd over, en versterkt het.

Je kan je harddisk ophangen in rubber of siliconen ofzo. Scheelt een hele hoop herrie ;)
Ik heb denk ik dezelfde hdd als de TS, een Maxtor 80 gb 7200 rpm, bijna 1½ jaar oud, ook deze schijf maakt het meeste geluid in mijn PC, echter is dit geen "trillings" geluid, maar puur het draaien van de schijf zelf..

[ Voor 4% gewijzigd door MisteRMeesteR op 01-03-2004 12:41 ]

www.google.nl

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 13:25

job

inderdaad, die maxtors van zo'n jaar of twee oud.
die d740x, (zonder vloeistof lagers) die maken echt een pokke herrie.
de 20 gieg is nog wel stil, maar de grotere (meer platters, dus zwaardere) maken een herrie.

Kan je niets aan doen, behalve een nieuwe stille schijf kopen.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:54

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

damster schreef op 01 maart 2004 @ 12:47:
inderdaad, die maxtors van zo'n jaar of twee oud.
die d740x, (zonder vloeistof lagers) die maken echt een pokke herrie.
de 20 gieg is nog wel stil, maar de grotere (meer platters, dus zwaardere) maken een herrie.

Kan je niets aan doen, behalve een nieuwe stille schijf kopen.
Juistem :), zoals jij zegt ervaar ik het ook ;) _/-\o_

www.google.nl

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-02 15:53

n00bs

Het is weer Zomer!

Zonde van je geld... Maxtor krijg je nooit stil en die krengen hoe ouder ze worden meer herrie produceren. Je kan wel voor tig Euro allemaal cool en herriestoppers gaan halen... maar ik zou als ik jou was gewoon lekker een Seagate 7200.7 halen... die zijn cool en stil :)

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
n00bs schreef op 01 maart 2004 @ 12:57:
Zonde van je geld... Maxtor krijg je nooit stil en die krengen hoe ouder ze worden meer herrie produceren. Je kan wel voor tig Euro allemaal cool en herriestoppers gaan halen... maar ik zou als ik jou was gewoon lekker een Seagate 7200.7 halen... die zijn cool en stil :)
Bij mijn werkstation is de Quan^H^H^H^HMaxtor D540X (broertje van de D740X) inderdaad ook de spelbreker als het om geluid gaat... Gelukkig hebben ze de Quantum ontwerpen er nu definief uitgegooid, want behalve dat ze niet zo stil zijn is de uitval in mijn ervaring niet schrikbarend, maar wel relatief hoog (gelukkig 3 jaar garantie en nog net daarbinnen). De maxtor schijven zijn ook iets stiller, maar inderdaad ben ik erg tevreden over de Seagate in mijn andere werkstation.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:32

bonzz.netninja

Niente baffi

ze hebben bij de conrad van die soort rubbers waar je ze in schroeft

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik heb zelf nog het plan om me harddisk in een luchtdichte aluminium behuizing te bouwen, dan moet je ervoor zorgen dat de harddisk trillingsvrij opgehangen is, met rubber of schuim.
Als je er een klein fannetje inzet om de lucht binnenin de behuizing te circuleren dan zou dat er voor zorgen dat die harddisk zijn warmte kwijt kan aan de behuizing.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Om je oude schijf van Maxtor stiller te maken, kun je eens kijken op de site van Maxtor. Er is software beschikbaar om je schijf stiller te maken. De prestaties gaan wel achteruit, maar ik neem aan dat je de nieuwe schijf gebruikt voor prestatiegevoelige bestanden. Overigens heb ik alverschillende DiamondMax9 schijven gehad en deze zijn uiterst stil. Ik heb er 4x80GB in m'n server en 2x120GB SATA in m'n werkplek. M'n Papst 120mm maakt op 7V meer herrie dan beide Maxtors tesamen. Ik heb geen ervaring met andere merken, maar ze kunnen nooit veel stiller zijn. Het verschil zal marginaal zijn, maar anderen zullen hun eigen schijven waarschijnlijk veel stiller vinden, wat hun goed recht is.

Verwijderd

Als je rondzoekt in CME en DOC vind je genoeg topics hierover. Nog eentje extra is dus een beetje nutteloos IMHO.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.