Toon posts:

bizarre pc reset, kom hier maar eens uit...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een bizar probleem dat mij nog nooit is overkomen. Ik heb een tijdje (2 maanden) terug me pc overgeclocked, dat is prima gegaan, mooie temperatuur van 40 graden (zeker voor een palomino dacht ik), geen gehang, geen resets helemaal niks aan de hand.
Tot een tijdje terug….. ik heb geen idee waar het door komt, maar ik krijg opeens spontane resets. Soms als ik het configuratiescherm inga, of hij gaat hangen als ik zit te internetten, zelfs terwijl ik dit zit te typen reset ie. Het gekste krijg ik met Call of Duty. De game loopt prima boven de 60 fps, maar als ik dan ineens word gekilled, en je de slowmotion death krijgt gaat ie heel erg haperen (4 fps ofzo), valt het beeld scherm uit, en reset de pc.

Ik krijg dan zo’n mooie foutmelding van Windows dat het systeem is hersteld van een ernstige fout, met de code:

BCCode : a BCP1 : 9902EB14 BCP2 : 00000002 BCP3 : 00000000
BCP4 : 804FD2F9 OSVer : 5_1_2600 SP : 1_0 Product : 256_1

In het bestand ‘manifest.txt’ dat ook word opgeslagen, staat:

Server=watson.microsoft.com
UI LCID=1043
Flags=123152
Brand=WINDOWS
TitleName=Microsoft Windows
DigPidRegPath=HKLM\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DigitalProductId
RegSubPath=Microsoft\PCHealth\ErrorReporting\DW
ErrorText=Er is logboekvermelding van deze fout gemaakt.
HeaderText=Het systeem is hersteld van een ernstige fout.
Stage2URL=
Stage2URL=/dw/bluetwo.asp?BCCode=d1&BCP1=A8D0FF37&BCP2=00000007&BCP3=00000000&BCP4=F998E34C&OSVer=5_1_2600&SP=1_0&Product=256_1
DataFiles=C:\WINDOWS\Minidump\Mini030104-01.dmp|C:\DOCUME~1\thaedeon\LOCALS~1\Temp\WER2.tmp.dir00\sysdata.xml
ErrorSubPath=blue

Ik heb me pc daarom weer teruggeclockt (1670->1530) en Windows opnieuw geinstalleerd, maar hij resette alsnog voor dat ik alle drivers had geinstalleerd (behalve DirectX9.0b).

Waar kan dit aan liggen? Processor? Geheugen? Mobo? Videokaart? Voltages? Iets anders?

Please, wie kan mij ff helpen? De waardeloze computerzaak in de buurt weet het absoluut niet, moest een jaar terug zelfs zelf met een oplossing komen, omdat ze het na een week nog niet wisten….

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:22
Waar kan dit aan liggen? Processor? Geheugen? Mobo? Videokaart? Voltages? Iets anders?
Ja

Oftwel:
Memtest draaien, voltages nakijken, welk merk voeding heb je? Ook problemen met andere cpu? Zonder insteekkaarten getest (alleen mobo cpu ram videokaart hdd)?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Processor?
Lijkt me niet.
Geheugen?
Goede kanshebber, heb je memtest+ al gedraaid?
Mobo?
Jep, kan ook, maar elimineer bij voorkeur eerst andere risicofactoren. Je kan overigens wel ff checken of je elco's allemaal nog netjes overeind staan en geen vreemde vormen hebben aangenomen.
Videokaart?
Zou kunnen, zeker vanwege de problemen in het spelletje. Probeer eens een andere VGA kaart.
Voltages?
Er kan idd ook iets met je PSU aan de hand zijn. Heb je je spanningen al eens bekeken? Liggen ze binnen de toleranties? Zijn ze stabiel? Probeer desnoods eens een andere voeding.

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-07 12:18

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

ff complete systemspecs zouden niet overbodig zijn!

• SileX
  • Niet online
C:\DOCUME~1\thaedeon\LOCALS~1\Temp\WER2.tmp.dir00\sysdata.xml
zoek in die directory, die xml file...

Paste dat even hier aub.

Verwijderd

Topicstarter
Yo, ik heb memtest dus gedraaid op jullie aanraden, en rarararara.....ik kreeg 5 geheugenfouten,
en het werden er steeds meer naarmate de test opnieuw draaide.

Dit kwam eruit halverwege de 2de run:

Tst Pass Failing Address Good Bad Err-Bits Count
--- ---- ----------------------- -------- -------- -------- -----
1 0 00003db2f9c - 61.1MB ffffffff efffffff 100000 4 1
6 0 0000ffac020 - 255.7MB ffffffff ffffbfff 00004000 1
1 1 00003db2f9c - 61.1MB ffffffff efffffff 100000 6 1

't Is dus wel duidelijk dat het aan me geheugen ligt, thanx
Is de enige oplossing nou een nieuwe reep, of kan ik het probleem ook verholpen met een soort scandisk ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
SileX schreef op 01 maart 2004 @ 15:53:
C:\DOCUME~1\thaedeon\LOCALS~1\Temp\WER2.tmp.dir00\sysdata.xml
zoek in die directory, die xml file...

Paste dat even hier aub.
haha, dat is 44 pagina's groot, maar ik ben er denk ik al uit, thanx.

Verwijderd

nee met een "soort" geheugenscandisk los je da nie op. kapot is kapot. nieuw geheugen kopen dus....

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 16:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 16:14:
nee met scandisk los je da nie op. kapot is kapot. nieuw geheugen kopen dus....
ik bedoel een soort scandisk voor geheugen waarmee je de fouten op kan lossen, of zoiets er is??

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:12

bonzz.netninja

Niente baffi

nee dat is er dus niet. Kapoet is helaas kapoet. finito einde schlus

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 21:09
Zou het langzamer zetten van de timings niet kunnen helpen? Of is het in dit geval echt gedaan?

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Te snelle timings kunnen voor fouten zorgen natuurlijk. Je mem kan ook gewoon te warm worden. Dus ff onderclocken kan geen kwaad :)

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

of gwoon de hele computer weer standaard maken zonder enig vorm van overklokken en dan nog es kijken idd ja das ook een idee (I)

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
IDD, misschien is je geheugen nog overklokt, of de timings staan nog te snel. Rest je bios anders ff zodat alles standaard staat.

Daarna weer memtest doen. ;)

Verwijderd

heb ik gisteren nog gehad, 3 keer in 5 min tijd een keiharde reset en de oorzaak was toch ook even het ram geheugen die had ik overgeklokt en nooit geen last gehad sinds gisteren. Ik heb het geheugen gezet van 2,5 ns naar 3,0 ns en heb nog geen last weer gehad...

Verwijderd

Ik heb hier ook zulke problemen... met het spel Zero HOur weliswaar maar toch. Mijn geheugen doorstaat alle tests behalve als ik de bios laat meetesten, dan krijgen beide geheugenbanken een error bij de 4e mb ?!?
Anyway... ik denk dus dat het mijn Moederbord is... kijk dus ff goed naar jouw errors... kan wellicht ook?!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als je ff je systeem specs post als CPU, mobo en geheugen merk/chips, kunnen we je beter helpen. Misschien krijgt je geheugen gewoon net niet genoeg VDIMM.

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
als ik het zo lees >geheugen.
check ook je elco's op het mobo(geen idee welk mob0 je hebt :? )

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in me bios alle settings al op default O-) gezet, de geheugentimings dus ook. Verder heb ik daar ooit een keer mee zitten spelen en net zoals lightspeed al zei, ging dat 8 van de 10x mis. Ik heb trouwens al een jaar ofzo geen problemen gehad met een CLS van 2.5 wat de standaard is voor DDR geheugen, toch? Maar ik zal 3.0 ook ff proberen.

Ik heb de zware miskoop genaamd: Gigabyte GA-7VAX met KT400 chipset.
Hij staat zonder overclock op 133MHz FSB en Multiplier van 11,5 (Auto) met een AMD Athlon XP 1800+ (1530). Met overclock op 166Mhz FSB en MP van 10.

Maar zoals ik al zei, beide configuraties liepen perfect en PC2700 geheugen moet toch 166MHz aankunnen (2x166=332->333)?

Sorry voor de late reacties trouwens, ben geen gelukkige bezitter van ADSL :'(

Verwijderd

probeer ook je geheugen 1 tandje meer volt (dus 2.6 -> 2.7 of waar hij ook op staat)

Verwijderd

Topicstarter
Ooh ja, dit is pas bizar….Ik heb de CAS Latency ingesteld op 3.0 en me pc wou toen niet eens meer booten :( . Dus batterijtje eruit gehaald, even laten staan batterijtje er weer in en hoppa pc boot weer met een CSL van 2.5. Cd van memtest zat er nog steeds in, en werd dus opgestart en.....hij gaf opeens geen errors meer aan na 35 minuten testen :? Joepie, probleem is opgelost, ik kan weer lekker gamen enzo, maar…neee!!!!!!!!!!!!! Hij reset nog steeds, eerst hapert ie flink en nog steeds die klote reset. Dus weer memtest gedraaid, weer geen fouten :?

• Menniac
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-02 13:21
Mijn Corsair geheugen werd pas stabiel in dual channel mode nadat ik het voltage op 2,85 V gezet had. In eerste instantie leek het of het 'stuk' was, maar op 2,85 volt geen enkele error meer met memtest.

Menniac

Verwijderd

Topicstarter
Dit zijn trouwens mijn voltages in MBM5 Dashboard

Core 0 | 1,79
Core 1 | 1,23
+3,30 || 3,34
+5,00 || 4,96
+12,0 || 12,20/12,59
-12,0 || -7,79
-5,00 || 0,00

Zou dit allemaal wel goed wezen? hoe staat dat met die -12,0 en wat betekent dat ?

Ohh, en me CPU draait nou op een heilige 27 graden C _/-\o_ nou ik er nieuwe koelpasta onder heb gesmeerd, ik had altijd 40 graden met Arctic Silver 3, nou met een een of ander b merk maar 27 á 31 8)7 en dat terwijl dat ding overgeclockt is?

• BlackLion
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
Het kan ook nog aan je PCI kaarten liggen.... haal die er eens uit en kijk dan of het nog steeds gebeurt.

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:51
zo he die -12 is goed gaar en ik vraag me af of die -5 nog wel leeft(het onderdeel wat het meet iig)

If it aint broke, fix it till it is!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:13

mvds

Totally awesome!

Probeer je mem snelheid eens op SPD te zetten zodat ie het zelf instelt ipv dat jij zelf met settings gaat kloten. En in welke banken heb jij je geheugen zitten?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:14
Ik heb nog nooit een bord gezien die de negatieve voltages goed uitleest, daar hoef je je niet druk over te maken dus.

Verwijderd

Topicstarter
de memsnelheid (DRAM Timing) staat bij mij op [Auto] dat zal dus wel snor zitten, is het zelfde als SPD dacht ik. Ik zal nu ff een andere Videokaart erin steken en de Modem eruit halen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:14
Stel je RAM eens in op dezelfde snelheid als je FSB, gewoon vast instellen dus. Kan zijn dat je problemen voortkomen uit het asynchroon lopen van FSB en geheugen (komt op SiS borden nogal eens voor, en extra performance geeft het niet, omdat de latencies de extra snelheid tenietdoen)

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Probeer ook eens te kijken of je CPU goed vastzit in zijn socket. Het klinkt misschien stom, maar ik heb wel eens dit soort problemen gehad toen bleek dat de CPU niet perfect in de socket zat. Even losmaken en opnieuw plaatsen loste een hoop vreemde problemen op. Ik ondervond ook geheugenfouten in memtest, spontante reboots en af en toe schermcorruptie.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-08 21:12

Deathchant

Don't intend. Do!

ten eerste, USB LEGACY SUPPORT uitzetten, dit voorkomt "ophanging" tijdens memtest. Door de 100% CPU load (zoekn naar USB apparaten) gaat ie hangen.

Ten 2e, test de geheugenreepjes altijd 1 voor 1.

Ten 2e, bij agressieve timings, moet je ervoor zorgen dat je RAS-TO-CAS DELAY op 3 staat. Maar zet alles maar eens op standaard, als je dan nog foutmeldingen krijgt, is je geheugenmodule brak.
Het kan ook aan de combinatie mobo+geheugen liggen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Topicstarter
dacht ik ff dat een pc reset kut was, neem dan dit....
ik zat dus ff te kloten met de dips, zet me pc weer echt op, zet m aan en na een tijdje hoor ik iets pleuren. kut denk ik, stekker eruit, snel kast open zie ik me Thermaltake 7+ aka boeing 767 op me videokaart liggen en me cpu dus zonder cooler. dan nog die stank erbij, dus ik zet netjes de cooler er weer op, stekker erin, pc weer aan....nee, niet pc weer aan, dat mocht ik dromen v*rd*mm*!!!!!!!!
de coolertjes draaien voor een halve seconde en dan is het ineens stil :X , errug stil......processor=DOOD V*RD*MM*!!! gaat het overclocken goed, haal ik eindelijk een temp van 31 *C met een palomino _/-\o_ gaat vermoedelijk het geheugen stuk en dan ook nog me processor!!!!!! :'( :'( :'(

• SileX
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 13:18:
ik zat dus ff te kloten met de dips, zet me pc weer echt op, zet m aan en na een tijdje hoor ik iets pleuren. kut denk ik, stekker eruit, snel kast open zie ik me Thermaltake 7+ aka boeing 767 op me videokaart liggen en me cpu dus zonder cooler. dan nog die stank erbij, dus ik zet netjes de cooler er weer op, stekker erin, pc weer aan....nee, niet pc weer aan, dat mocht ik dromen v*rd*mm*!!!!!!!!
de coolertjes draaien voor een halve seconde en dan is het ineens stil :X , errug stil......processor=DOOD V*RD*MM*!!! gaat het overclocken goed, haal ik eindelijk een temp van 31 *C met een palomino _/-\o_ gaat vermoedelijk het geheugen stuk en dan ook nog me processor!!!!!! :'( :'( :'(
klote !

maar hoe kan dat ding dan eraf vallen :?

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat vraag ik mij dus ook af, ik denk gewoon dat ie veel te zwaar is enzo, had ik toch een andere moeten kopen

Verwijderd

owowowowow 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 13:18:
Moraal van dit verhaal: Overklokken..... "doont doe det" (citeer A. Schwarzenegger in Terminator 3 als deze de kogel tussen zijn tanden uit haalt)

Verwijderd

/me oeps, we hebben al een pagina 2 |:(

Anyway, die -7.79V reading zou wel eens een foute default instelling van MBM kunnen zijn, had ik ook last van.

[ Voor 149% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2004 15:32 . Reden: niet (meer) nodig ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 14:12
Je zegt dat je heb OC-ed. En het is een palomino, die zijn standaard locked. Heb je toenvallig de FSB overgeclocked? Dan gaat je geheugen ook harder, dus misschien dat dat het niet trekt.

Maar jammer van je CPU... nu heb je wel een excuus om een nieuwe barton te halen >:)

edit:
ook een cpu kan fouten veroorzaken, misschien was de temp reading niet correct en zat je cooler half op de CPU? ook je mobo kan beetje dood zijn.

ff-etjes de spullen bij iemand anders testen :)

[ Voor 28% gewijzigd door pierre-oord op 04-03-2004 15:46 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Madrox
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

idd, hij overklokt de FSB-bus en dus ook de AGP en! PCI-bus. Blijkbaar kan het geheugen, hdd en of de videkaart of andere PCI-kaart hier niet mee overweg.
OVer de - voltlijnen hoef je je niet al te druk te maken; volgens mij worden die allang niet meer benut.

Het zijn prima bordjes btw, maar niet voor de overklokkers.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die Volcano heeft er dus gewoon niet goed opgezeten, koelblokken komen niet vanzelf naar beneden zeilen :/
Over het oorspronkelijke probleem:
Je draaide waarschijnlijk een te hoge fsb, waardoor het geheugen instabiel werd. Je memtimings lager zetten dan aanbevolen werkt dan niet, er is ook geheugen dat niet eens wil werken op CL3 (zoals je ook gemerkt hebt). Verder valt overclocken met die bordjes wel mee hoor. Ik heb met een GA-7VAXP toch de 188Mhz fsb stabiel gehaald.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 14:56
-12,0 || -7,79

ik heb hier een waarde van -5.4 ofzo
gaat toch vooral om de +5v waarden, en die zit netjes binnen de 10% afwijking..

PVoutput

• Madrox
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Madmanny: 188 FSB is niet slecht, maar dat heb je vooral te danken aan meewerkende Hdd's en VGA's dan aan je mobo. De chipset kan het makkelijk aan, alleen die niet-lockbare PCI/AGP setting zitten in de weg. Eerder geluk dan wijsheid als je dan hoge FSB's trekt, kom hier niet hoger dan 143/144 FSB met een GA-7vrxp ondanks Pc3200 geheugen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1