KPN verandert tarieven Flexibel, opzeggen?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Het geval is het volgende. Per 15 maart verandert KPN de tarieven van de Flexibel abbo's. Ik heb zo'n abbo, de economy variant. Even de veranderingen op een rijtje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
        oud nieuw
piek vast   0,30    0,30
dal vast    0,15    0,30
piek mob    0,45    0,35 (0,40 voor nummers andere aanbieders)
dal mob     0,25    0,35 (0,40 voor nummers andere aanbieders)
starttarief 0,07    0,05
SMS     0,26    0,22

Kortom, de daltarieven zijn opgeheven en gelijkgetrokken met de piektarieven, de rest is redelijk gelijk gebleven of zelfs iets gezakt.

Aangezien ik totaal niet thuis ben in de wereld die algemene voorwaarden heet, is de vraag van vandaag:

Mag ik nu, met het verdwijnen van het daltarief als reden, mijn abbo opzeggen?

edit: ik moet er even bij vermelden dat ik inderdaad overwegend in de daluren bel, 's avonds en in het weekend dus...

[ Voor 9% gewijzigd door bart1234 op 01-03-2004 11:40 ]

Verwijderd

In principe staat zoiets in de voorwaarden en zou je omdat je hebt getekend voor de oude vorowaarden gewoon je abo kunnen opzeggen omdat je het niet eens bent met de nieuwe tarieven/voorwaarden.

Maar nogmaals, check even de voorwaarden hier staat dat namelijk in en staat ook waar je het bezwaar naar toe moet sturen!

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-05 13:41

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Kijk anders even op Telecomvergelijker.
Daar is ook al het nodige hierover te doen.

• Blue-Bird
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:57
Je mag opzeggen als je kan aantonen dat je duurder uit bent in deze situatie. Dat kan bijvoorbeeld met een oude factuur...

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Nou lijkt me dat je hoe dan ook mag opzeggen, want de *mogelijkheid* om tegen het gunstigere tarief te bellen wordt je al ontnomen.
Ik heb het in het verleden ook gedaan, met succes.

Overigens: wat een belachelijke prijzen rekent KPN! Netwerk mogen dan wel goed zijn, maar dit is belachelijk! Ik heb het Telfort Samenbellen abo (<-dat spel je met 1 b!), en betaal €0,15/minuut, nog afgezien van de 500 belminuten naar vast of andere telfort-abonnees voor €5/maand...

• bart1234
Nexxennium schreef op 01 maart 2004 @ 11:50:
Nou lijkt me dat je hoe dan ook mag opzeggen, want de *mogelijkheid* om tegen het gunstigere tarief te bellen wordt je al ontnomen.
Ik heb het in het verleden ook gedaan, met succes.

Overigens: wat een belachelijke prijzen rekent KPN! Netwerk mogen dan wel goed zijn, maar dit is belachelijk! Ik heb het Telfort Samenbellen abo (<-dat spel je met 1 b!), en betaal €0,15/minuut, nog afgezien van de 500 belminuten naar vast of andere telfort-abonnees voor €5/maand...
Dat is ook de reden dat ik naar Orange wil inderdaad ;)

Overingens hier het stukje uit de AV van KPN. Hierop baserend mag ik dus inderdaad opzeggen, aangezien de tarieven veranderen. Zo noemt KPN het in hun mededelingen ook expliciet.

Afbeeldingslocatie: http://bartftp.xs4all.nl/kpnav.jpg

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Nou kijk aan. Even een (liefst aangetekend) briefje sturen met daarin dat je per 15 maart je contract wenst te beeindigen op grond van artikel 1:16.4 en de geplande tariefsverhogingen.Eventueel aangeven dat je wel je nummer wenst te behouden (en waarom ook niet).

• Blue-Bird
Lezen jullie lid 5 wel? Alleen opzeggen als het hoger uitvalt..

• bart1234
Blue-Bird schreef op 01 maart 2004 @ 12:09:
Lezen jullie lid 5 wel? Alleen opzeggen als het hoger uitvalt..
Aangezien ik hoofdzakelijk in het daltarief bel zal dat geen probleem zijn. Overigens krijg ik van de kpn wel gespecificeerd wat ik verbruik aan belletjes naar mobiel, binnen nederland, buiten nederland, vanuit het buitenland en aan smsjes, maar geen woord over het piek/dal tarief. De bewijslast ligt dus nog eens aan hun zijde ook. :P

• Blue-Bird
bart1234 schreef op 01 maart 2004 @ 12:13:
[...]

Aangezien ik hoofdzakelijk in het daltarief bel zal dat geen probleem zijn. Overigens krijg ik van de kpn wel gespecificeerd wat ik verbruik aan belletjes naar mobiel, binnen nederland, buiten nederland, vanuit het buitenland en aan smsjes, maar geen woord over het piek/dal tarief. De bewijslast ligt dus nog eens aan hun zijde ook. :P
Voor mij is het wat lastiger te bewijzen. Ik heb het abonnement tot op heden nauwelijks gebruikt. Ik heb 1 telefoontje van een halve minuut gedaan, dit zou 5 cent duurder uitvallen met de nieuwe tarieven.
Maar de tarieven voor het buitenland zijn flink gestegen. Ik ga over een paar maanden voor langere tijd naar de USA. Gebeld worden kostte bijvoorbeeld eerst €0,30, nu €1,19. Dit pakt voor mij dus nadelig uit, maar lastig te bewijzen :(

• bart1234
Ik zal na het eten eens even bellen met de jongens van de KPN, even horen hoe of wat. En als ze roepen dat ik idd mag opzeggen dan wil ik dat wel zwart op wit hebben natuurlijk :P

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:52
Maar dan kom je toch bijna altijd duurder uit......ik neem aan dat bijna iedereen wel is een belletje pleegt in het piektarief....

• bart1234
thomastvd schreef op 01 maart 2004 @ 12:35:
Maar dan kom je toch bijna altijd duurder uit......ik neem aan dat bijna iedereen wel is een belletje pleegt in het piektarief....
Dat zat ik me ook net te bedenken ja, als je wel eens belt in het daltarief ben je sowieso al duurder uit. Katsjing :P

• thomastvd
Bart laat het effe weten zodra jij met de jongens van kpn hebt gebabbeld ik zit namelijk in het zelfde schuitje.

ik hoor het wel

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:48

n00bs

Het is weer Zomer!

Blue-Bird schreef op 01 maart 2004 @ 12:19:
[...]

Voor mij is het wat lastiger te bewijzen. Ik heb het abonnement tot op heden nauwelijks gebruikt. Ik heb 1 telefoontje van een halve minuut gedaan, dit zou 5 cent duurder uitvallen met de nieuwe tarieven.
Maar de tarieven voor het buitenland zijn flink gestegen. Ik ga over een paar maanden voor langere tijd naar de USA. Gebeld worden kostte bijvoorbeeld eerst €0,30, nu €1,19. Dit pakt voor mij dus nadelig uit, maar lastig te bewijzen :(
Onzin je hoeft niets te bewijzen aan KPN. Als tarieven nadelig uit gaan vallen voor de klant kan hij/zij hierop zijn contract beeindigen.

• Blue-Bird
n00bs schreef op 01 maart 2004 @ 13:16:
[...]

Onzin je hoeft niets te bewijzen aan KPN. Als tarieven nadelig uit gaan vallen voor de klant kan hij/zij hierop zijn contract beeindigen.
Toch is het een bewijs dat ook dat ene telefoontje duurder zou worden. KPN verandert zijn tarieven natuurlijk niet voor niets.
Even over nummerbehoud. Moet ik dan in de opzegbrief zetten dat ik mijn nummer wil behouden en mee wil nemen naar een andere provider? Ik heb een Orange pre-pay kaart en ik wil graag mijn KPN nummer bij Orange krijgen. Ik moet dan nummerbehoud aanvragen via Orange bij KPN?

• bart1234
Juist, ik heb even met de jongens van KPN gebeld, en dat ging als volgt. Ik heb de situatie uitgelegd zoals die bij mij is. Dus Flexibel Economy abbo, en dat ik dus duurder uit ga zijn. De (overigens heel vriendelijke) mevrouw die ik aan de telefoon kreeg vertelde mij dat bovengenoemde inderdaad een gegronde reden zou zijn om het abbo te cancellen.
Da's dus 1.
Nu nog: en hoe doen we dat dan?
Je moet de jongens van de KPN bellen, en je situatie uitleggen, net als ik gedaan heb. Ze vertellen je dan dat je een notaspecificatie nodig hebt waarop je aangeeft in welk geval je dan duurder uit zou zijn, uitgaande van het belgedrag op die rekening. Dus: je moet de nieuwe tarieven toepassen op de nota die je gespecificeert krijgt, in de goede hoop dat je daarmee duurder uit bent. Dat gaat in mijn geval geen probleem zijn aangezien de daltarieven voor zowel vast als mobiel komen te vervallen, en bellen naar mobiel slechts minimaal goedkoper word.
Die door jou bewerkte specificatie stuur je samen met je brief voor het opzeggen van het abbo naar de KPN, het adres staat wel ergens op de site. Tipje: doe dat aangetekend.
Bel overigens ZO SPOEDIG MOGELIJK want het duurt 5 werkdagen voor je specificatie binnen is. Dan moet je nog uitrekenen (je bent inmiddels bij komende zaterdag), je brief op de post doen (maandag eer ie aankomt bij de kpn) en dan moet ie nog verwerkt worden. En het moet geregeld zijn vóór 15 maart dus, want dan gaan de nieuwe tarieven in.
En je nummerbehoud dan?
Dit moet je regelen met je nieuwe aanbieder. Je moet aangeven dat je nummerbehoud wil toepassen vanaf een nummer van een andere aanbieder, dat nummer invullen, en dan word dat geheel pijnloos en moeiteloos vóór je geregeld.

Dus nu met z'n allen de KPN platbellen en die jongens en masse notaspecificaties laten uitdraaien :P

Edit

LET OP: Houd bij het bellen even je klantnummer bij de hand, staat vermeld op iedere rekening!

[ Voor 4% gewijzigd door bart1234 op 01-03-2004 13:41 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Als jij voortijdig je contract wil beeindigen heb je grote kans dat nummerportatie niet kan ivm tijdsdoorloop etc. Want je moet dan nu al zeker zijn dat je bij een volgende provider kan en je abbo mag bij KPN nog niet beeindigd zijn want op dat moment ben je ook je nummer kwijt.

Wat een onzin over die notaspecificaties. Wat ze beweren is zover ik weet grote onzin. Als jij in de toekomst gebruik gaat maken van bepaalde diensten waar andere tarieven aanzitten kunnen ze dit niet terugzien op je oude nota's

Als jij als klant mogelijk benadeeld wordt NU of mogelijk in de TOEKOMST, heb jij het recht om je contract te beendigen...

Enne ik werk bij KPN ;)

[ Voor 42% gewijzigd door n00bs op 01-03-2004 13:32 ]

• bart1234
n00bs schreef op 01 maart 2004 @ 13:29:
Als jij voortijdig je contract wil beeindigen heb je grote kans dat nummerportatie niet kan ivm tijdsdoorloop etc. Want je moet dan nu al zeker zijn dat je bij een volgende provider kan en je abbo mag bij KPN nog niet beeindigd zijn want op dat moment ben je ook je nummer kwijt
Kwestie van nu aanvragen met die vermelding nummerbehoud erbij, en dan gaat je nieuwe abbo *als het goed is* lopen op het moment dat het nummer geporteerd word.

Door de mevrouw van de KPN werd mij verteld dat nummerbehoud gewoon mogelijk was in dit geval :)

• bart1234
Als jij voortijdig je contract wil beeindigen heb je grote kans dat nummerportatie niet kan ivm tijdsdoorloop etc. Want je moet dan nu al zeker zijn dat je bij een volgende provider kan en je abbo mag bij KPN nog niet beeindigd zijn want op dat moment ben je ook je nummer kwijt.

Wat een onzin over die notaspecificaties. Wat ze beweren is zover ik weet grote onzin. Als jij in de toekomst gebruik gaat maken van bepaalde diensten waar andere tarieven aanzitten kunnen ze dit niet terugzien op je oude nota's

Als jij als klant mogelijk benadeeld wordt NU of mogelijk in de TOEKOMST, heb jij het recht om je contract te beendigen...

Enne ik werk bij KPN ;)
Nou regel dat dan eens voor me, lamlul :P

Edit: anders kwoot je 2 keer dezelfde reactie :/

[ Voor 4% gewijzigd door bart1234 op 01-03-2004 13:35 ]

• Blue-Bird

Enne ik werk bij KPN ;)
Weet jij dan of het mogelijk is om het nummer om te zetten maar een KPN pre-pay constructie? Zoiets heeft mijn vader ooit eens gedaan bij het opzeggen van een abonnement, toen was het niet ivm tariefswijzigingen.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Hey omdat ik bij KPN werk betekend niet meteen dat ik alles weet :+
KPN is erg groot ;) en bij Mobile zit ik niet meer...

Anyway is het onzin dat jij moet kunnen aantonen (bij tariefsverhoging als bestaande klant) dat dit voor jou per saldo negatiever gaat uitpakken... en die regel is zover ik weet ook nergens in de AV terug te vinden. Daarnaast weet je nooit wat er tijdens je contractperiode gaat gebeuren etc en dat weet KPN ook niet.

Tarieven hoger: contract ontbinden :)

En of jij je nummer van postpaind kan overzetten op een prepaid, ik persoonlijk denk van niet, kost ze meer dan het opleverd ;)
In het algemeen (zover ik weet) kan je bij veel providers geen nummerporatie doen binnen het netwerk zelf alleen naar een ander netwerk. Daarnaast als het wel kan binnen het eigen netwerk zitten hier vaak kosten aan verbonden.
En van postpaid naar prepaid heb ik nooit van gehoord, wel van pre naar post

Verwijderd

dit zegt KPN Mobile in een nieuwsbrief
4. Zijn klanten contractvrij?
Nee. Klanten zijn alleen contractvrij bij een verhoging van tarieven. Dit is geen verhoging maar een wijziging.

• Blue-Bird
n00bs schreef op 01 maart 2004 @ 13:54:
Anyway is het onzin dat jij moet kunnen aantonen (bij tariefsverhoging als bestaande klant) dat dit voor jou per saldo negatiever gaat uitpakken... en die regel is zover ik weet ook nergens in de AV terug te vinden. Daarnaast weet je nooit wat er tijdens je contractperiode gaat gebeuren etc en dat weet KPN ook niet.

Tarieven hoger: contract ontbinden :)
Helaas is dit dus niet zo simpel te zeggen. Niet alle tarieven gaan omhoog en je wordt gecompenseerd met een abonnementsverlaging.
Zie punt 5 van het door bart1234 geposte stukje van de AV.

edit:
Bij Vodafone was een wijziging van de tarieven buitenland, het opstellen van verschillende zones, wel voldoende om een contract bij op te zeggen. Bij de landen die ik heb bekeken worden de tarieven alleen maar verhoogd.

[ Voor 16% gewijzigd door Blue-Bird op 01-03-2004 14:03 ]

• bart1234
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 13:59:
dit zegt KPN Mobile in een nieuwsbrief

[...]
En in de Algemene Voorwaarden, zie het stukje dat ik gepost heb, staat duidelijk dat in geval dat de nieuwe tarieven nadelig gaan uitpakken, ik m'n contract mag opzeggen. En of dat nu door een verhoging of een wijziging is, is niet interessant.
Die nieuwsbrief is alleen voor n00bish verkopers die hun praatje aan n00bish klanten moeten houden, zodat die ophouden te zeuren en klant blijven. Beetje boel smerig van KPN eigenlijk...

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

precies... je kan echt wel onder je contract uitkomen... gewoon zakelijk en vriendlijk blijven aan de telefoon, en laat duidelijk weten dat je weet waar je het over hebt en dat je weet dat je in je gelijk staat.

• Blue-Bird
Nogmaals gebeld met KPN. Ze blijven volhouden dat je het met een oude nota moet kunnen aantonen. "Dit is het beleid". Maar zoiets staat niet in de AV.
Op welke manier kan ik hier nou onder uitkomen als ze dit constant blijven volhouden?

[ Voor 4% gewijzigd door Blue-Bird op 02-03-2004 14:26 ]

• thomastvd
Bart heb jij al wat ontvangen van kpn ik nog niet hou me een beetje op de hoogte hoe het bij jou verloopt.........

Verwijderd

Heb net zelf ff gebeld naar 0800-0507 en die mevrouw vertelde me dat als het in je nadeel was (tarieven) je gewoon kon opzeggen.

Je moet dan een copie van je id + begeleidende brief meesturen (waarin je zegt waarom/wanneer je opzegt).
Die mensen gaan dan beoordelen of ze je abo opzeggen of niet.

Oftewel: stuur gewoon die brief en wacht af.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 14:57:
Heb net zelf ff gebeld naar 0800-0507 en die mevrouw vertelde me dat als het in je nadeel was (tarieven) je gewoon kon opzeggen.

Je moet dan een copie van je id + begeleidende brief meesturen (waarin je zegt waarom/wanneer je opzegt).
Die mensen gaan dan beoordelen of ze je abo opzeggen of niet.

Oftewel: stuur gewoon die brief en wacht af.
Precies, eindelijk iemand bij KPN die het wel snapt ;)
Waarschijnlijk hebben die anderen zich laten afpoeieren door "nieuwe" werknemers die het nog niet zo goed snappen ;)

• Blue-Bird
En ik ben ook zover dat ik mag opzeggen. Ze zou nog uitzoeken of ik een deel van de €150,- kon terugkrijgen.
Dit lijkt me toch meer dan logisch aangezien ik er niets voor terugkrijg. Anders kon ik net zo goed mijn abonnement opzeggen zonder aanleiding, ik heb toch al voor 1 jaar betaald.
n00bs: weet jij iets over het beleid rondom het terugstorten van geld door KPN?
Pagina: 1