SPD kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:03
Hallo allemaal,

Ik zat laatst een spel te spelen (WarCraft 3: The Frozen Throne) toen mijn systeem plotseling rebootte. Ik schrok me een hoedje. De POST kwam en er stond iets, wat er normaal niet staat:

"RAM Memory Frequency = 200 mhz, CAS Latency = 2"

Mijn PQI geheugen stond altijd op SPD, en had dan de waardes 266 mhz en CAS 2,5. Ik kijken in de BIOS, maar hij stond nog steeds op SPD. Ik zet de waardes op manual, en in de POST zie ik dan mijn instellingen staan. Ik schakel weer over op SPD, en de verkeerde waardes (die het geheugen overigens helemaal niet aankan) komen in beeld.

Is de SPD chip kapot? Gewist? Hoe kan dit? Moederbord kapot? Heb memtest86 7:38 uur laten werken, maar hij vond geen fouten ("11 passes").

Wie weet raad?

---
Mijn systeem:

- MSI 266 Pro2-RU
- AMD Athlon XP Palomino 1800+ (1533mhz)
- 512 DDR 2100 @ 266mhz
- Geforce 3 Ti 200
- Maxtor 120
- VIA AC '97 Onboard geluid
- Creative DTT3500
- Logitech Cordless Navigator (optical)
- Iiyama HM703UT @ 1024x768x32
- Realtek RTL8139 netwerkkaart

- Windows XP Prof. + Service Pack I

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:30

Shunt

Boe

probeer eens een bios reset.
bij mijn oude asus bordje las hij de spd ook na een reboot verkeerd uit. (fail safe instellingen.) dan ging hij echter wel vanzelf weer terug.
probeer eens een bios reset (dmv jumper om zetten en weer terug zie boekje van mobo voor meer info daar over) en als dat niet helpt even een bios update

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Atomius
Bios update kan niet. Ik heb versie 3.2
3.7 is t hoogste, maar die werkt niet. Dan gaat ie niet afsluiten.. allerlei problemen.
3.3 werkt wel. Maar daar had ik hetzelfde probleem.
Bios reset hielp niet..

• Shunt

Shunt

Boe

en als je ander geheugen probeerd ?
haal het geheugen ook eens uit het bankje en ga even met een wattenstaafje langs de memorie bankjes en het geheugen zelf om alle stof te verwijderen.

Game PC

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zet de waardes op manual, en in de POST zie ik dan mijn instellingen staan.
Werkt de boel dan normaal? --> Geen probleem, gewoon op manual laten staan.
Ik schakel weer over op SPD, en de verkeerde waardes (die het geheugen overigens helemaal niet aankan) komen in beeld.
Hoezo kan jouw geheugen die settings niet aan? Als het op 266 kan draaien werkt het ook op 200 en vergeet niet dat CL2,5@266 behoorlijk dicht in de buurt zit van CL2@200 (klok langzamer-->latencies ook!)

• Shunt

Shunt

Boe

koraks schreef op 01 maart 2004 @ 12:08:
[...]

Werkt de boel dan normaal? --> Geen probleem, gewoon op manual laten staan.

[...]

Hoezo kan jouw geheugen die settings niet aan? Als het op 266 kan draaien werkt het ook op 200 en vergeet niet dat CL2,5@266 behoorlijk dicht in de buurt zit van CL2@200 (klok langzamer-->latencies ook!)
strakkere latencies halen op real time preformance haast niets uit.
je hebt veel meer aan een fsb van 133 mhz en een cl van 2.5 als een fsb van 100 en een cl van 2 ;)

Game PC

• koraks
  • Niet online
strakkere latencies halen op real time preformance haast niets uit.
je hebt veel meer aan een fsb van 133 mhz en een cl van 2.5 als een fsb van 100 en een cl van 2
Ik ben het helemaal met je eens, en ik bedoelde ook zeker niet dat je met CL2@200 dezelfde performance haalt als op CL2,5@266! Ik bedoel alleen dat de latency, gemeten in bv. ms, ongeveer hetzelfde is en het geheugen van TS die nieuwe timing (CL2@200) gewoon kan halen zonder dat er magie in het spel is ;)

• Shunt

Shunt

Boe

koraks schreef op 01 maart 2004 @ 12:12:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens, en ik bedoelde ook zeker niet dat je met CL2@200 dezelfde performance haalt als op CL2,5@266! Ik bedoel alleen dat de latency, gemeten in bv. ms, ongeveer hetzelfde is en het geheugen van TS die nieuwe timing (CL2@200) gewoon kan halen zonder dat er magie in het spel is ;)
Oke dan had ik je post een beetje verkeerd gelezen mijn nederige excuuses. B)

Game PC

• Atomius
Wattenstaafje? Ok, het is te proberen, maar ik denk niet dat dat het is eigenlijk.

Ik denk persoonlijk dat het SPD chipje op het RAM om de een of andere reden gewoon kapot is, kan dit?

Verder heb ik hier 1 reep 64 mb 100 mhz RAM liggen. Die zou ik kunnen proberen.

Ik heb geen test pc's waar ik mijn eigen RAM op kan testen.

Anyway, het werkt wel goed hoor; manual instellingen.

CAS 2,5
FSB 266 (133) 1:1 CPU
3T
6T
3T
Bank interleave: disabled
Burst length: 8 (kan iemand vertellen of er veel verschil zit tussen 4 en 8?

• koraks
  • Niet online
Ik denk persoonlijk dat het SPD chipje op het RAM om de een of andere reden gewoon kapot is, kan dit?
Ja, maar is zeer onwaarschijnlijk. Bij een defect SPD verwacht je namelijk dat het mobo er helemaal niets uit kan uitlezen, dus is het een beetje vreemd als ie wel kan lezen maar verkeerde info eruit haalt.

• Atomius
Grote sorry over het weer naar boven halen van dit topic, maar ik heb nog steeds last met mijn geheugen.

Soms springt ie gewoon uit etc.. crashes.. lockups.. dat soort dingen.

Mijn SPD is veranderd ofzo? Nog steeds als ie op SPD staat geeft ie de verkeerde timings.. hoe kan dit toch? Computerland wist het ook al niet...

Weet iemand wat wél de goede timings zijn van PQI 2100DDR 512 MB RAM?

Cpu-z zegt zelfs dat het DDR1200 is, dus max. op 76 mhz..? :S Wtf echt...

Bedankt!

Verwijderd

Ik heb een bankje die ook niet fris is. Hij komt uit een PC die half uitgebrand is. Het SPD chippie is enigzins vervormd (gesmolten) en het bankjes is krom getrokken van de hitte. Maargoed, hij werkt nog wel. Hij heeft nu ipv 200Mhz cas 2 en 266MHz cas 2,5, 266MHz cas 2 en 266Mhz cas 2,5 staan.

• Atomius
Dit is echt BELACHELIJK.... :S

Kijk dit dan!

---
CPU-Z version 1.21
Memory Modules Serial Presence Detect (SPD)

Module #1

General
Memory type DDR-SDRAM
Manufacturer (ID) (0000000000000000)
Size 512 MBytes
Max bandwidth PC1200 (76 MHz)
Part number

Attributes
Number of banks 1
Data width 64 bits
Correction None
Registered no
Buffered no

Timings table
Frequency (MHz) 100 76
CAS# 2.0 2.5
RAS# to CAS# delay 2 2
RAS# Precharge 2 2
TRAS# 5 4
---

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? 76 mhz??? W-t-f echt..

Verwijderd

Probeer het eens met AIDA oid. Niet alle programma's voor hardware zijn even betrouwbaar (ik zeg niet dat AIDA betrouwbaar is, maar programma's maken ook wel eens fouten).
76 is wel een rare waarde, 67 zou ik nog kunnen begrijpen. Normaal is het 100MHz cas 2, 133Mhz cas 2,5.
Maarja, het SPD'tje KAN kapot zijn, of een foutje met je mobo, wie weet. Probeer het eens bij iemand anders in de PC te testen. Zolang je het nog handmatig op 266 kan zetten lijkt het me geen probleem (net als bij mij ). Volgens mij worden die SPD's gewoon geprogrameerd, dus theoretisch zou er een foutje in kunnen ontstaan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd, negeer die SPD toch lekker en stel zelf in, je weet per slot van rekening wel op welke settings je het wilt hebben. Tweakers behoren geen SPD nodig te hebben :z

Oslik blyat! Oslik!

• Atomius
Oke, daar heb je wel gelijk in, en ik weet ook wel de waardes, maar als ik alles op het laagst instel, en dat wordt dan:

266 mhz
Cas 2,5 en 2-2-5
Bank interleave op disabled
1T command op disabled
Fast command op disabled

Gister rebootte ie spontaan met deze settings... erg vaag..

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Is Bank interleave op 4-way langzamer of op disabled? Want als ik die misschien op 4-way zet vraagt ie minder van het geheugen en reboot ie dan niet meer?

Bedankt!

• Atomius
Hmm, heb net een beetje de FAQ doorgekeken.. maar er blijkt dus dat al mijn geheugen settings dus al op het laagste staan... bank interleave op disabled en 1T command op disabled.
Hoe kan het dan dat ie spontaan rebootte in Warcraft? Vaag....

Mijn voltages zijn toch oke? (Het heeft altijd goed gewerkt...)

Voltages (ze varieren soms) in BIOS zijn:

VCore: 1.712 V
Vtt: 1.232 V tot 1.248 V
Vio 3.216 V tot 3.248 V

+ 5.000 V: 4.975 V
+ 12.000 V: 12.106 V tot 12.167 V

- 12.000 V: -12.153 V
- 5.000 V: -5.227 V

Bedankt!

• Atomius
sum1?

Modbreak:

GoT Huisregels

Geen topics binnen 24u schoppen :o

Tip trouwens: edit je bericht hierboven en geef aan of er überhaupt nog instellingen zijn die werken, probeer ook Memtest86+

[ Voor 97% gewijzigd door dion_b op 17-03-2004 20:11 ]

Pagina: 1