Toon posts:

webhosting server paar vraagjes.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb min of meer uit pure intresse een paar vraagjes.
Wat ik graag wil weten is hoe & met wat die kleine hosting bedrijfjes opereren.
Op het forum heb ik al aardig wat gevonden, maar nog niet echt een bevredigend antwoord.

Wat ik het meeste voorbij zie komen zijn 1u 19" racks met daarop veelal een van de vele linux distributies en apache, php & mysql en overige ondersteunde talen.
De meeste draaien er ook nog mailserver bij.

* Nu zou ik graag weten hoe onderhoud zo'n bedrijfje de server nou via het web.
En dan doel ik echt op het onderhoud van de server zoals software updates & nieuwe installaties en dergelijken. Ook een eventuele reboot..

* Hoe maken hun nieuwe account's aan. Dus een virtual hosting account met de daarbij behordende mail server + bijv. een .nl domeinnaam en de restricties bijv. 25 mb webspace, zoveel traffic. enz.enz.

* Nog een vraag gerelateerd aan die hier boven. Als ze dit via een bijv. plesk variant doen, stuurt die dan al de gebruikte software aan ? Zoals de mailserver die een pop3 account moet creeeren en de webserver en dergelijke, of bevatten deze control panels al die software..

* Hoe krijgen hun uiteindelijk te zien welke accounts er te veel data verbuiken per maand. Want ik neem aan dat als ze wat meer klanten hebben ze niet bij ieder account gaan zitten kijken wat ze gebruikt hebben... Zonde van de tijd neem ik aan.

* En welke linux distributie is favoriet bij hosting providers. En wat doen deze bedrijfjes er nog meer aan om hun server zo veilig en betrouwbaar mogelijk te maken.

:) zo dat is een hele rits..

Als ik niet helemaal juiste vragen heb gesteld.. i.v.m. dat het proces heel anders gaat hoor ik het graag.

Ook dingen die er aan te pas komen ben ik erg nieuwsgierig naar.
Ik wil namelijk er iets meer van begrijpen & er eventueel zelfs een beetje
over mee kunnen praten / naja mensen in ieder geval begrijpen als ze het erover hebben.

Bedankt.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-03 16:34

we_are_borg

You will Comply

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 11:08:
Beste mensen,

Ik heb min of meer uit pure intresse een paar vraagjes.
Wat ik graag wil weten is hoe & met wat die kleine hosting bedrijfjes opereren.
Op het forum heb ik al aardig wat gevonden, maar nog niet echt een bevredigend antwoord.

Wat ik het meeste voorbij zie komen zijn 1u 19" racks met daarop veelal een van de vele linux distributies en apache, php & mysql en overige ondersteunde talen.
De meeste draaien er ook nog mailserver bij.

* Nu zou ik graag weten hoe onderhoud zo'n bedrijfje de server nou via het web.
En dan doel ik echt op het onderhoud van de server zoals software updates & nieuwe installaties en dergelijken. Ook een eventuele reboot..
Meestal via SSH of een control panel software. Reboots heb je speciale APC voor die je op afstand kan benaderen en daarmee het systeem kan resetten.
* Hoe maken hun nieuwe account's aan. Dus een virtual hosting account met de daarbij behordende mail server + bijv. een .nl domeinnaam en de restricties bijv. 25 mb webspace, zoveel traffic. enz.enz.
Ligt eraan wat je voorkeur heeft, sommige zweren bij SSH en andere (ik ben er 1 van) via control panel te werken. Alleen met SSH kan je veel meer regelen je heb echte controlle over het systeem. Terwijl je bij programma's afhankelijk ben van derde.
* Nog een vraag gerelateerd aan die hier boven. Als ze dit via een bijv. plesk variant doen, stuurt die dan al de gebruikte software aan ? Zoals de mailserver die een pop3 account moet creeeren en de webserver en dergelijke, of bevatten deze control panels al die software..
Plesk, Cpanel nemen hele grote stukken op zich inc. mail ed. Je kan het beste even kijken bij plesk en cpanel voor informatie wat ze aan kunnen sturen.
* Hoe krijgen hun uiteindelijk te zien welke accounts er te veel data verbuiken per maand. Want ik neem aan dat als ze wat meer klanten hebben ze niet bij ieder account gaan zitten kijken wat ze gebruikt hebben... Zonde van de tijd neem ik aan.
In cpanel zit een speciale afdeling hier voor kan je zien wat een account gebruikt heeft. Sommige maken een speciaal script die dit uit leest en raporteert. Andere kijken weer op de switch, er zijn verschillende mogelijkheden voor.
* En welke linux distributie is favoriet bij hosting providers. En wat doen deze bedrijfjes er nog meer aan om hun server zo veilig en betrouwbaar mogelijk te maken.
Er worden verschillende gebruikt, red hat, suse, gentoo, openBSD, FreeBSD ben ik allemaal tegen gekomen. Ligt dus aan de provider sommige vinden Redhat het beste de ander FreeBSD, zo veel mensen zo veel verschillende oplossingen.
:) zo dat is een hele rits..

Als ik niet helemaal juiste vragen heb gesteld.. i.v.m. dat het proces heel anders gaat hoor ik het graag.

Ook dingen die er aan te pas komen ben ik erg nieuwsgierig naar.
Ik wil namelijk er iets meer van begrijpen & er eventueel zelfs een beetje
over mee kunnen praten / naja mensen in ieder geval begrijpen als ze het erover hebben.

Bedankt.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:23

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > IT

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
waarom wordt mijn topic verplaatst.. het is wel degelijk een vraag over servers en hun config. .... of zie ik het nou verkeerd.. hier reageerd er in ieder geval niemand.. op.. de mensen die een hosting bedrijfje hebben zitten veelal in PNS dus...

:? :? :? :?

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 11:46

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 16:23:
waarom wordt mijn topic verplaatst.. het is wel degelijk een vraag over servers en hun config. .... of zie ik het nou verkeerd.. hier reageerd er in ieder geval niemand.. op.. de mensen die een hosting bedrijfje hebben zitten veelal in PNS dus...
Het is 'niks bijzonders' om het zo maar te zeggen.
Daarnaast komen in IT genoeg mensen die een hosting bedrijf hebben dus daar zou ik niet zo bang voor zijn.
Aan het verhaal van we_are_borg is gewoon ontzettend weinig toe te voegen :)

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-05 16:02
we_are_borg schreef op 01 maart 2004 @ 11:21:
...
Er worden verschillende gebruikt, red hat, suse, gentoo, openBSD, FreeBSD ben ik allemaal tegen gekomen. Ligt dus aan de provider sommige vinden Redhat het beste de ander FreeBSD, zo veel mensen zo veel verschillende oplossingen.
...
Zo lijkt het net alsof FreeBSD een linux distributie is, wat natuurlijk niet zo is: http://www.gihyo.co.jp/magazine/SD/pacific/SD_0205.html

Verwijderd

Topicstarter
ok ... :)

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-03 16:34

we_are_borg

You will Comply

T_E_O schreef op 01 maart 2004 @ 16:42:
[...]

Zo lijkt het net alsof FreeBSD een linux distributie is, wat natuurlijk niet zo is: http://www.gihyo.co.jp/magazine/SD/pacific/SD_0205.html
Je heb volkomen gelijk *BSD is natuurlijk geen linux distributie, maar wordt wel in hosting land gebruikt om websites te hosten.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Pagina: 1