[APIPA] Hoe te versnellen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag over APIPA (Automatic Private IP Addressing), ook wel Auto-IP genoemd.
For Windows 2000, DHCP clients automatically configure an IP address and subnet mask when started if a DHCP server is unavailable. This feature--referred to as IP auto-configuration--can be useful for clients on small private networks, such as a small business office or home network environment.

If clients are configured to use a DHCP server (instead of being manually configured with an IP address and other parameters), then the DHCP client service engages each time the computer starts. For Windows 2000, the DHCP client service uses a two-step process to configure the client with an IP address and other configuration information:

The DHCP client attempts to locate a DHCP server and obtain a configuration from it.

If a DHCP server cannot be found, the DHCP client auto-configures its IP address and subnet mask using a selected address from the Microsoft-reserved class B network, 169.254.0.0, with the subnet mask, 255.255.0.0.
The DHCP client will test for an address conflict by using a gratuitous ARP to make sure that the IP address it has chosen is not already in use on the network. If a conflict is found, the client selects another IP address to try and use. For each address conflict, the client will retry auto-configuration for up to 10 addresses.

Once the DHCP client succeeds in selecting an address in the 169.254.0.0 network range not in use, it will configure the interface with this address.
The client continues to check for a DHCP server in the background every five minutes. If later a DHCP server is found, the client abandons its auto-configured information. The DHCP client then uses an address offered by the DHCP server (and any other provided DHCP options information) to update its IP configuration settings.
Het generen van dit Auto-IP duurt (helaas) 60 seconden. (Gemeten vanaf het moment dat er een verbinding tot stand komt.) Is er een manier om deze tijd te verkorten?

Ik zou dus willen dat Windows sneller overgaat tot het generegen van een Auto-IP ipv. eerst 60 seconden staan wachten op een DHCP server.

note. Het werken met DHCP server en fixed IP is niet mogelijk.
note2. Ik heb de search gebruikt (GoT,google,Microsoft Knowledge Base)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet mogelijk te werken met DHCP of Fixed ip's ??? 8)7

Ik ben erg benieuwd naar de reden hiervoor, ik kan me namelijk geen situatie indenken waarin dit niet kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 09:57:
Het generen van dit Auto-IP duurt (helaas) 60 seconden. (Gemeten vanaf het moment dat er een verbinding tot stand komt.) Is er een manier om deze tijd te verkorten?
waarom zou je dit willen?
zo'n adres is alleen bedoeld voor als de dhcp server uitgevallen is, maar er nog wel doorgewerkt zou moeten kunnen worden.
Ik zou dus willen dat Windows sneller overgaat tot het generegen van een Auto-IP ipv. eerst 60 seconden staan wachten op een DHCP server.
je kan het met een registry setting uitschakelen.
note. Het werken met DHCP server en fixed IP is niet mogelijk.
ik vraag me af waarom dit niet tot de mogelijkheden behoord? als je afhankelijk wilt zijn van deze "Auto-IP's" dan ben je wat mij betreft niet goed bezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:47

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 09:57:
Je bent niet de eerste die tegen dit probleem aanloopt. Zelfs met registry settings is dit gedrag niet te veranderen. Windows houdt stug vast aan de time-outs van het DHCP protocol, en APIPA heeft tussen de 8 en 10 seconden nodig om een adres te configureren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:03

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Euh .. dit gaat regelrecht tegen het DHCP protocol in.

APIPA is bedoel voor als hij wel DHCP client is, maar geen DHCP server kan vinden.

Stel, je hebt laatst een DHCP IP adres gekregen, dan gaat windows als volgt te werk bij geen DHCP server kunnen vinden (heel globaal en in J&J taal :P):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
>> Jo, IP adres zoveel .. ik heb laatst IP adres xxx van je gekregen. Mag ik die weer ?
<< [ruis]
>> He lullo, ik vroeg je wat !!
<< [ruis]
>> Stik er ff lekker in
>> Jo, is er een DHCP server in de zaal ?
<< [ruis]
>> Zijn hullie doof ofzo ?
<< [ruis]
>> Krijg de pest, ik neem wel een APIPA

Zoals je ziet, dat gaat niet echt werken (hooguit door de timeouts op responses e.d. te verkorten, maar zoals je ziet gaat dat moeilijk werken).

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
ik weet niet waar jij je J&J boekjes kocht, maar bij mij lulden ze heel anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 10:02:
Het is niet mogelijk te werken met DHCP of Fixed ip's ??? 8)7

Ik ben erg benieuwd naar de reden hiervoor, ik kan me namelijk geen situatie indenken waarin dit niet kan
Ik weet dat dit heel vreemd klinkt, maar dit is helaas een keuze die niet door mij gemaakt is.

Het probleem is dat er een verbinding tot stand moet komen tussen een device en een computer. Het idee is dat dit device zonder omslachtige omwegen (DHCP servers ed.) een verbinding krijgt met de computer. (wireless USB dongle of Wired cross cable.)
Deze computer kan al verbonden zijn met een DHCP netwerk, dus een DHCP server installeren is niet mogelijk aangezien er dan ineens 2 DHCP servers op het netwerk zijn.

Ik weet overigens hoe het Auto-IP protocol werkt, dus dat stukje in J&J taal was een beetje overbodig :P

Hebben jullie nog Ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om wat voor apparaat gaat het ?

Anders geef je het apparaat toch gewoon een fixed ipadres dat buiten de DHCP scope valt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 09:53
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 11:10:
[...]

Deze computer kan al verbonden zijn met een DHCP netwerk, dus een DHCP server installeren is niet mogelijk aangezien er dan ineens 2 DHCP servers op het netwerk zijn.
Dit is wel goed mogelijk omdat je bij een goeie DHCP-server kunt aangeven aan welke interfaces deze bindt. Je kunt zelfs de scopes per interface aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:03

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 11:10:
[...]
Ik weet overigens hoe het Auto-IP protocol werkt, dus dat stukje in J&J taal was een beetje overbodig :P

Hebben jullie nog Ideeën?
Mierenneuk mode; het was het DHCP Protocol, niet APIPA :P APIPA is een gevolg, geen default iets ;)

Anyway, als je weet hoe het hele DHCP verhaal in elkaar steekt, zul je toch ook begrijp waarom het niet werkt :?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
__fred__ schreef op 01 maart 2004 @ 11:25:
[...]

Dit is wel goed mogelijk omdat je bij een goeie DHCP-server kunt aangeven aan welke interfaces deze bindt. Je kunt zelfs de scopes per interface aangeven.
Helaas kan de interface verschillen. Het device kan op meerdere manieren worden aangesloten (wired via een crosscable, wired via switch\hub, wireless via een USB dongle (AD-Hoc), en wireless via een Wireless Router (Infrastructure).

Soms kan het dus zijn dat de computer waarmee verbonden wordt geen DHCP server is. Op dit moment genereerd het device een Auto-IP en de computer ook. (dit echter pas na 60 seconden). (Het device overigens veel sneller.)

Het zou inderdaad beter zijn als de computer fungeert als DHCP server, maar is het mogelijk dat hij (ook al kan de interface verschillen (NIC, USB DONGLE)) hij alleen aan het device een IP uit deelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Koffie schreef op 01 maart 2004 @ 11:33:
[...]

Mierenneuk mode; het was het DHCP Protocol, niet APIPA :P APIPA is een gevolg, geen default iets ;)

Anyway, als je weet hoe het hele DHCP verhaal in elkaar steekt, zul je toch ook begrijp waarom het niet werkt :?
zeker begrijp ik waarom het niet werkt, ik vraag\vroeg alleen of deze tijd (de tijd dat hij gaat staan zoeken) verkort kan\kon worden dmv. een instelling in het register oid.

Maar ze hebben deze tijd dus vastgelegd op een x aantal seconden, en dit kan niet veranderd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 09:53
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 11:36:
[...]

Helaas kan de interface verschillen. Het device kan op meerdere manieren worden aangesloten (wired via een crosscable, wired via switch\hub, wireless via een USB dongle (AD-Hoc), en wireless via een Wireless Router (Infrastructure).

Soms kan het dus zijn dat de computer waarmee verbonden wordt geen DHCP server is. Op dit moment genereerd het device een Auto-IP en de computer ook. (dit echter pas na 60 seconden). (Het device overigens veel sneller.)

Het zou inderdaad beter zijn als de computer fungeert als DHCP server, maar is het mogelijk dat hij (ook al kan de interface verschillen (NIC, USB DONGLE)) hij alleen aan het device een IP uit deelt?
Theoretisch is het wel mogelijk, je bridged alle interfaces, Je definieert een scope waarop geen adressen worden uitgedeeld, behalve wanneer dat device met dat Mac adres connect. Je moet dan wel denken aan Windows (200x) Server of een goeie linux bak of 3rd party DHCP server.
Pagina: 1