Toon posts:

Nieuwe NIC werkt niet met bepaald IP adres *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al ruim 2 jaar een goed werkend netwerk via @home, servertje met winroute, hubje en 2 clients. Nou is laatst de netwerkkaart in een van de clients gestorven..

Ne pas de probleme, andere erin, gaan met die banaan.. Niet dus..

Ik heb de exacte instellingen overgenomen van de oude naar de nieuwe kaart (precies zelfde type), maar.. geen internet. Op het netwerk kunnen alle pc's naar elkaar communiceren en ook naar buiten pingen geeft geen problemen.

Nou heb ik de instellingen van de goed werkende client op de niet werkende geprobeerd (verschil: ip-adres 192.168.0.3 ipv ...0.5) en tjakka.. werkt!
Goed werkende client op .0.2 gezet, en beide clients werken weer naar behoren.

Het probleem is dus inmiddels opgelost maar ik begrijp de oorzaak niet.

Waarom werkt 192.168.0.5 niet en 192.168.0.3 wel? Verder is alles identiek.

kan iemand me dit uitleggen?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-08 13:30

André

Analytics dude

Heb je een dubbel IP adres in jet netwerk zitten? Ping anders eens dat adres.

Verwijderd

Topicstarter
geen dubbele ip's, het pingen naar dat adres ging trouwens gewoon goed.

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-07 20:37

nzyme

terror

toen je de pc aanzette met die nic dr in, kreeg je toen geen melding van ingebruik zijnde ip adres? En volgens mij zit je ook met de arp cache waarin alle ipnamen opgeslagen liggen. Na 15min. wordt die gerefreshed dus daar zou t probleem kunnen zijn.

| Hardcore - Terror |

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
klinkt idd als arp cache probleem.

Verwijderd

Topicstarter
nope.. denk het niet.. geen melding van in gebruik zijnde ip, compu heeft uren aangestaan en in die uren een aantal keer handmatig hetzelfde ip gebruikt

• nzyme

nzyme

terror

uhm, uren aangestaan? dus? de probleem pc (met die nieuwe nic) moet gewoon ff een half uurtje uit staan, op die manier gaat bij de andere pc's de arp cache leeg en kan die pc zn 'eigen' ip weer gebruiken.

Maar als je al geen melding krijgt van een ingebruik zijnde ip :? hmz...
En je had het over pingen naar binnen en buiten werkt wel maar geen inet, beetje raar dus, want hoebedoel je dat? Wat beschouw je dan als inet??

iig, denk toch de arp cache.
offtopic:
Volgens mij gaat het trouwes om windows pc's maar dat moet je wel ff vermelden, voor de volledigheid :)

| Hardcore - Terror |

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:22

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Aangezien ik zelfs elke ochtend wakker wordt met een vreemd verschijnsel, lijkt een titel edit mijn wel op z'n plaats.

Overigens gok ik idd ook op een cache, of was dat al gezegd ? :+

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Hellraizer schreef op 01 maart 2004 @ 12:20:
uhm, uren aangestaan? dus? de probleem pc (met die nieuwe nic) moet gewoon ff een half uurtje uit staan, op die manier gaat bij de andere pc's de arp cache leeg en kan die pc zn 'eigen' ip weer gebruiken.

Maar als je al geen melding krijgt van een ingebruik zijnde ip :? hmz...
En je had het over pingen naar binnen en buiten werkt wel maar geen inet, beetje raar dus, want hoebedoel je dat? Wat beschouw je dan als inet??

iig, denk toch de arp cache.
offtopic:
Volgens mij gaat het trouwes om windows pc's maar dat moet je wel ff vermelden, voor de volledigheid :)
Ok, server win98, clients WinXP pro

het hele netwerk is zelfs UIT geweest, incl hub.
Zoals ik al zei is het netwerk wel te benaderen, filesharing gaat goed.

Pingen in beide richtingen binnen het netwerk gaat goed.
Pingen naar buiten gaat goed.

Zodra IE opgestart wordt krijgt hij het IP van T.net keurig toegewezen door de server. DNS lijkt dus te werken.

Email lukt niet, MSN niet.

In ipconfig /all heeft de nic keurig het ip 192.168.0.5, double ip violation is dus uitgesloten. Gateway, subnets alles prima.

Maar, geen internetverkeer.

Actie: wijzig het ip van 192.168.0.5 naar 192.168.0.3 => alles werkt\
Terugzetten => werkt niet.

zo duidelijk?

Verwijderd

ARP cache kan het niet zijn; de IP stack vervangt vanzelf de ARP entry als hij een tweede MAC voor hetzelfde IP-adres krijgt en meerdere IP adressen per MAC adres is geen probleem. (De enige situatie waarbij dit een probleem kan zijn is bij een eenrichtingsnetwerk, zoals satelliet of kabel met telephone return).

Wat is je subnetmask?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 16:46:
ARP cache kan het niet zijn; de IP stack vervangt vanzelf de ARP entry als hij een tweede MAC voor hetzelfde IP-adres krijgt en meerdere IP adressen per MAC adres is geen probleem. (De enige situatie waarbij dit een probleem kan zijn is bij een eenrichtingsnetwerk, zoals satelliet of kabel met telephone return).

Wat is je subnetmask?
255.255.255.0

over het hele netwerk

• nzyme

nzyme

terror

websites bezoeken kan dus begrijp ik, mail niet (outlook of een ander progje) en msn werkt dus ook niet.

Ik moet ineens denken aan een firewall..........

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Topicstarter
ik doe niet aan firewalls..

btw.. net een router gekocht, alles werkt naar behoren... Maarja, onder die firewall kom ik nu niet meer uit... :D
Pagina: 1