Toon posts:

quota instellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil voor diverse users een quota instellen. Nu is dat niet zo`n probleem. Wat ik ook wil is users die alleen een mail account hebben een quota geven. Die users die alleen mail gebruiken staan in een database met alle gegevens van login en passwd die alleen door exim gebruikt wordt.

Nu dacht ik dat je via exim ook iets met quota`s kan doen, aangezien ik in diverse howto`s zie dat je een quota tabel in de db moet aan maken. (die howto`s die ik heb gezien geen verder niet in op quota gebeuren)

Nu wat ik wil bereiken. Ik wil bereiken dat de mail users niet meer ruimte kunnen gebruiken dan bijv. 20 mb. Kan ik dit het beste met systeem quota doen ?
Of gewoon met de quota van exim (kan geen howto of wat vinden voor exim)
Als ik dit het beste via systeem quota kan doen wat zet ik dan in /etc/fstab ?

• muis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11-2022
Als alle users een aparte userid hebben dan kun je wel de system quota gebruiken. een howto voor system quota staat hier http://www.tldp.org/HOWTO/Quota.html

Maar ik vind het zelf niet zo goed werken. Ik gebruikte dat eerst zo bij postfix maar wanneer de quota was bereikt dan bleef de e-mail gewoon in de queue staan omdat postfix niet echt een idee had waarom ie niet kon schrijven naar de harddisk.

Een vergissing is menselijk maar om er een puinhoop van te maken heb je een computer nodig (met mij erachter)

Verwijderd

Als je gebruik maakt van het maildir's kun je overwegen om maildir quota's te gebruiken. Dit is een extensie op het maildir formaat. Een vereiste is wel hiervoor dat het programma dat de mail wegschrijft (exim, postfix, maildrop, procmail) wel deze extensie ondersteund.

Verder is deze quota instelling heel gemakkelijk om zeep te helpen zodra gebruikers shell toegang hebben. Voordeel is wel weer dat je smtp server mail begint te bouncen en mail niet in zijn queue vasthoudt.

Hoe ziet je mail opzet er nu uit, want je zegt dat je ook gebruik maakt van een database?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 23:01 ]