Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[KS0108] LCD prog (opensource)

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Remboooo has returned met een nieuw stukje software :P

:? Wat is het
De naam van het programma is BlueFish (tweakers die vaak in #tweakers.net zitten weten wel waarom :P), het is een stukje software om een KS0108 based LCD aan te sturen (128x64, denk aan CrystalFontz CFAG12864B) via de LPT-poort.
Het is gemaakt in Visual Basic 6, omdat ik (helaas) andere talen niet voldoende beheers om er zo'n programma in te schrijven.

:? Hoe werkt het
Het programma werkt met een modulesysteem. Je selecteert in de opties welke modules je voorbij wil zien komen, en het LCDtje springt dan iedere x seconden naar de volgende module.
Tot nu toe ben ik alleen toegekomen aan een klokmodule en een winamp-info-module, maar de bedoeling is dat er in ieder geval motherboard monitor info op komt, netwerkinfo, UT scores, en nog veel meer.

:? Wat moet je van me?
De bedoeling is dat de VB'ende tweakgemeenschap die ook wel wat vets op zn LCD wil hebben vrolijk mee gaat programmeren, misschien zelfs support voor een ander type LCD (wel 128x64, hele source is rond dat feit opgebouwd) erbij maakt :)
Dus neem gerust een kijkje in de source

:? Wat mag ik allemaal doen met die source?
Alles :)
Kopieer gerust stukken code voor je eigen LCD programma, bevordert alleen maar het softwareaanbod voor LCDs he :)
Natuurlijk zou ik het dan wel leuk vinden als je de naam noemt van wie het stuk code is, maar het hoeft opzich niet.

:? Features?
Tot nu toe:
• TrueType lettertypes voor klok & winamp module
• Vloeiende overgangen van module naar module (w00t :P)
• Code ontworpen om er makkelijk nieuwe modules in te kunnen frotten

:? Heb je ook screenshots?
Jazeker:
Afbeeldingslocatie: http://rotzooi.lakwijk.com/bluefish/klok.jpg
De klokmodule

Afbeeldingslocatie: http://rotzooi.lakwijk.com/bluefish/winamp.jpg
De winamp module, titel is een klein beetje blurry omdat hij scrollt :)

:? Waar is die source nou?
Als je ff goed had gelezen zag je dat ie hierboven al stond, maar toch ff het linkje nog een keer:

:? Het werkt niet?
Waarschijnlijk staat de instelling van je LPT-poort verkeerd (voor de meeste computers staat het goed, maar misschien voor jouw computer toch niet). Open config.ini die bij de source zit, en pas het volgende regeltje aan:
lptport = 888
Die 888 (0x378) moet je veranderen in '&H<poortnummer>', waarbij je <poortnummer> dus vervangt door het nummer dat Windows of je BIOS aangeeft.
Meestal is dat 378 of 3F8.

;) Disclaimer
Ik weet dat ik al eerder zo'n topic heb geopend, maar die software zat eigenlijk verkeerd in elkaar, en gebruikte het LCD als een soort stand-alone apparaat (als in: er moesten knopjes omheen om hem te besturen e.d.), en bovendien is het topic al behoorlijk oud.
Geen van de developers kan aansprakelijk gehouden worden voor als je kat doodgaat of je pc ontploft. Ook niet voor andere (vormen van) schade trouwens, toegebracht door de in dit topic aangeboden software.

Nou euhm, reacties bitte :)

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08 17:20
Niet slecht! Misschien ideetje om ook een gemiddelde prijs van dat schermpje zelf in de topic te zetten? :)

Verwijderd

Topicstarter
LCDtje kost bij Modwarehouse 29 euro, had em toen met een van de laatste inkoopacties hier op GoT voor ong 20 euro geloof ik, ik weet dat er hier best een hoop mensen rondlopen met zo'n LCD'tje, inkoopactie was wel een succes

• Erikjuuh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tot vorige week kon je hem bij Laupro krijgen voor 20,50 (zie mijn sig voor link).. kheb er ook eentje besteld, zal dit progje eens testen als ik hem binnen heb.. tnx :)

[ Voor 4% gewijzigd door Erikjuuh op 01-03-2004 11:54 ]

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 17:34
Ik heb me lcdtje van de inkoopactie ook binnen, maar zijn er nog vorderingen met dit programma? :)

Arch Linux

Verwijderd

had ik ook maar zo'n lcd :'( hoop dat ze snel terug een nieuwe ia doen

• hackjedi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-11 17:11
ik heb de source geopent met vb6, maar ik mis dlportio.dll
:?

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2004 20:54 ]

• jordz.
Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 20:46:
had ik ook maar zo'n lcd :'( hoop dat ze snel terug een nieuwe ia doen
Led-Maniak opent er binnenkort weer eentje hoor :) check laupro maar is of het forum van de vorige ia
hackjedi schreef op 14 april 2004 @ 20:46:
ik heb de source geopent met vb6, maar ik mis dlportio.dll
:?
Kun je aub hem compilen en hem naar me mailen (kan ik zelf niet :)) jordzz AT tiscali.nl

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 09:17 ]

Arch Linux

• Erikjuuh
  • Niet online
Mijn lcd krijg ik hopelijk morgen.. en over maandje ofzo zal er wel weer een IA komen. Maar als je er eentje wil gewoon even led-maniak mailen, hij heeft er altijd een paar over van mensen die afhaken wanneer de spullen al besteld zijn!

Verwijderd

Topicstarter
ik zal de gecompilede source wel even online zetten, op het moment kan ik hem niet testen, want mn LCD-kabeltje is brak geworden, en heb nog geen tijd gehad hem te fixen.

Ik ben trouwens ook bezig een soort 'playlist' te bouwen, zodat je zelf kunt kiezen welke schermen wanneer en hoe lang weergegeven worden, maar die source werkt nog niet, dus compile ik de oude (die nu online staat) maar even.
Als er iemand bezig is met een nieuwe module (waarschijnlijk niet, maar je weet maar nooit :P) kun je gewoon rustig doorgaan, de opbouw van modules zal niet (of nauwelijks) veranderen.

-edit-
Gecompileerde versie is hier te vinden

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2004 23:49 ]

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:06
Als ik hem opstart krijg ik de melding dat ik comdlg32.ocx mis.. heeft dit er mee te maken dat ik iets van vb mis ?

Strava | AP | IP | AW

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Verwijderd schreef op 29 februari 2004 @ 23:02:

:? Het werkt niet?
Waarschijnlijk staat de instelling van je LPT-poort verkeerd (voor de meeste computers staat het goed, maar misschien voor jouw computer toch niet). Open config.ini die bij de source zit, en pas het volgende regeltje aan:
lptport = 888
Die 888 (0x378) moet je veranderen in '&H<poortnummer>', waarbij je <poortnummer> dus vervangt door het nummer dat Windows of je BIOS aangeeft.
Meestal is dat 378 of 3F8.
erm jah, ik heb een pci parallel kaart en krijg het niet voor elkaar :)

Afbeeldingslocatie: http://212.61.68.76/rebels/uploadz/bronnen.jpg
is m'n poort
die 000 lijkt ie niet te pakken :/

[ Voor 4% gewijzigd door Rebels op 17-04-2004 18:15 ]

• Soul_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-02-2024
Omdat ie vb6 gebruikt neem ik aan dat hij integer (= 2bits in vb6.0 en is 4bits in vb.net, short = 2 bits in vb.net) heeft genomen als datatype voor de lpt poort, integer gaat dan ook maar maximum tot 32767 dat is dus een hex waarde van max 7FFF.

de decimale waarde van B000 is 45056 deze is groter dan dat integer aan kan in vb6 dus daarom werkt het niet.

Ik was dus zelf bezig met een programma voor t6963c lcd's aan te sturen met dlportio maar met vb .net dar gebruik ik dus short en heb het zelfde probleem met me PCI kaartje.

Ik heb al geprobeerd om een unsigned short (unsigned integer bij vb6) te gebruiken das van 0 tot 65534 dus dat zou moeten gaan maar ik kreeg allerhande errors enzo en het werkte dus niet.

Nu bennek bezig met WinIO ( http://www.internals.com/ ) te gebruiken het schijnt dat die veel sneller (en dus ook minder cpu usage) dan dlportio en dat je met deze driver ook 4bits datatypen kunt gebruiken.

P.S. heb de code nog niet bekeken (weet niet of het zo is) :)

edit: wat er ook zo goed is aan WinIO is dat je het niet moet installen gewoon 3 files in zelfde dir zetten waar de .exe staat van je programma.

[ Voor 14% gewijzigd door Soul_ op 17-04-2004 21:46 ]

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

zou ik iets kunnen doen , aan de instelling van het i/o bereik van mijn pci-kaartje?
(enige device waarvan ik het niet handmatig kan instellen :( )

d8 dat je met elke pci parallele poort kaart wel een lcd kon aansturen :?,
ligt niet aan deze software hoor, lukt me tot nu toe met geen 1 lcd-programma

• Soul_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-02-2024
je kan niets doen aan IO bereik in windows xp en 2k
die staat zo vast

het ligt niet aan de software en niet aan je pci kaart wel aan de drivers (dlportio) dat hij gebruikt voor het lcd aan te sturen.

ik heb zelf een pci kaartje en io bereik is 8C00 dat zou normaal ook niet werken met dlportio maar ik gebruik WinIO met mijn programma en daarmee werkt het dus wel.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:06
offtopic:
sorry dat ik offtopic ga maar ik ben opzoek naar een prog voor deze lcd voor linux. mijn uiteindelijke doel is toch om die lcd in mijn server (linux) te frotten maar ik kan alles vinden behalve voor deze kont-roller

Strava | AP | IP | AW

• Erikjuuh
  • Niet online
Rembo zou je hem misschien ook geschikt willen maken voor de k0108b ? (Zie LiquidLCD, die heeft dit ook). De lcd's uit de IA blijken namelijk niet te werken met deze en je vorige software. Erg jammer want ik was er zelf al verder mee gegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Erikjuuh op 18-04-2004 22:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Over de poortinstelling:
De poort is gewoon een Long, en je kunt dus alle waardes instellen die je lpt poort zou kunnen hebben.
KS0108b support kan ik denk ik wel inbouwen, als ik de datasheet heb. Momenteel is mn computer stuk en zit ik op een p1 166, dus die kan ik nu ff niet bekijken.

Verwijderd

Erikjuuh schreef op 18 april 2004 @ 19:18:
Rembo zou je hem misschien ook geschikt willen maken voor de k0108b ? (Zie LiquidLCD, die heeft dit ook). De lcd's uit de IA blijken namelijk niet te werken met deze en je vorige software. Erg jammer want ik was er zelf al verder mee gegaan.
Over de IA... alle 128x64 lcds zijn gewoon k0108. alleen zijn er talloze stuk :( netzoals mijn 128x64 (2x) doen het beide niet. de een nog lelijker beeld dan de ander.

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10 13:04
t zou toch tof zijn als je hem voor de 240 bij 128 ook kunt maken of dat je bij het opstarten kan selecteren wat het proggie is echt strak alleen werkt nie op mijn lcdtje :(

• jordz.
Wordt er al aan de k0108b gewerkt? Omdat het me wel een mooi programma lijkt :) Vooral de MSN messenger optie lijkt me wel leuk :)

Arch Linux

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:04

dj_dysaster

Stoom \o/

zou er ook een mogelijkheid zijn om de source zo te veranderen dat ie ook 16 x 2 compatible word?

• Erikjuuh
  • Niet online
joRDzz schreef op 30 april 2004 @ 13:16:
Wordt er al aan de k0108b gewerkt? Omdat het me wel een mooi programma lijkt :) Vooral de MSN messenger optie lijkt me wel leuk :)
MSN Gedeelte zit er helemaal niet in! En de b versie blijkt gewoon een goedkopere te zijn maar verder niets.

• jordz.
Erikjuuh schreef op 30 april 2004 @ 18:17:
[...]

MSN Gedeelte zit er helemaal niet in! En de b versie blijkt gewoon een goedkopere te zijn maar verder niets.
En dit topic op laupro dan http://www.inkoopacties.net/topic/cbvt68f8 :?

Arch Linux

Verwijderd

Topicstarter
Tja, als iemand nou even aangeeft wat het verschil is tussen de ks0108 en ks0108b qua aansturing kan ik het denk ik wel fixen. En over alle andere modules dan Winamp en de klok: get off your lazy arses en maak er zelf wat van! :P
Development staat op het moment even stil omdat ik nogal druk ben mn pc weer op orde te krijgen, klaarmaken voor aankomende LAN, feesten, en meer van dat soort dingen. Ik ga er dus wel mee door, maar verwacht geen nieuwe versies binnenkort. Bovendien wil ik eerst (eindelijk) mn LCD wel es ingebouwd hebben, deze testopstelling is ook niks (draadjes tegen elkaar; hè? software gesloopt? oh nee, kortsluiting ergens 8)7 ).

@ Rebels:
er staat poort B000, niet poort 000 ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2004 03:29 ]

Verwijderd

Hello!

can someone send me the source files ???
the link is broken...

derkleinehansenmitpansen@gmx.de
or
mi@jan-fechner.de

thx!!!

Verwijderd

Topicstarter
Alle bestanden maar even opnieuw upgeload... ben een tijd terug van host veranderd.
Niet verwacht dat iemand het nog nodig zou hebben, ik had het project al dood verklaard ;(

Verwijderd

Hey,

Gaaf projektje, zou het graag willen omvorman dat het ook met een T6963C controller kan werken. Iemand enig idee hoe en wat ?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 09:23:
Hey,

Gaaf projektje, zou het graag willen omvorman dat het ook met een T6963C controller kan werken. Iemand enig idee hoe en wat ?
dat lijkt mij ook wel wat want die controller heb ik ook

heb nu maar 2 proggies voor m'n lcd en een extra proggie met wat leuke functies is altijd welkom :)
Pagina: 1