maxtor 120G springt altijd in multiword dma 2

Pagina: 1
Acties:

• mylar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-03 16:13
Ik zit met het vervelende probleem dat mijn maxtor (6Y120L0) altijd naar multiword dma 2 springt ipv udma5. Dit is vooral lastig omdat de snelheid van mijn hd nu verschrikkelijk laag ligt (16Mb/sec vs 100Mb/sec). :(

Ik heb al een andere kabel geprobeerd maar noppes (natuurlijk een 80 aderige).

Moederbord is abit kg7, met laatste biosversie (maar verder nog nooit problemen mee gehad)
Primary hangt een hitachi 7k250, en secondary dus de maxtor.

Als ik het primair ide kanaal verwijder in apparaatbeheer, is de snelheid wel goed na een herstart, maar na een paar dagen is het weer van dat...
Ik had ergens gelezen dat windows automatisch de udma mode verlaagt bij fouten, maar in het systeemlogboek kan ik geen foutmeldingen vinden daarover...
Ook de tips om in maxblast iets in te stellen hebben me niet kunnen helpen, want ik heb hier maxblast3 voor windows en meer als een partitie maken, of een schijf kopieren kan je daar niet mee...

Ik hoop nu dat iemand mij kan helpen _/-\o_

thx!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik begon stom:
zit de kabel goed om? dus de (meestal) gekleurde connector in het mobo, de zwarte master en de grijze slave?

juiste ide drivers geinstalleerd?

• mylar
jep, het heeft altijd goed gewerkt...

• smvs
  • Niet online
welke windows draai je eigenlijk?

http://club.cdfreaks.com/...ead.php?s=&threadid=60218

Verwijderd

En als je de schijf dan aan een ander kanaal hangt? primair /secundair -master/slave)

Kan zijn dat ie het op een ander kanaal wel goed doet. Heb ik zelf ook wel 'es meegemaakt.

• mylar
Ik heb winXP SP1
ok here an alternative solution that worked for me i didnt try the other one but this one here is def. for xp:

you go to the reg. key :
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\0001 or 0002 (depending on beeing primary[0001] or secondary[0002] ide channel)

there you modify the DWORD value of :
if the drive is on master: "MasterDeviceTimingModeAllowed" or
if the drive is on slave: "SlaveDeviceTimingModeAllowed"
to ffffffff

then go back to your device manager set your drive in IDE channel properties first back to pio and then, after confirming, again to dma ...that should do the trick

ps: HERE the reason why and when xp sets it back to pio-mode
die reg key staat dus al op ffffffff, dus dat is het niet

En van master of slave veranderen? nog niet geprobeerd maar zal dit strax eens doen, anyway dit is allesinds geen echte oplossing...

Moet ik nu echt op SP2 wachten? :'(

--edit--
ok na het versteken van kabels naar secundair ata kanaal nog altijd hetzelfde

[ Voor 9% gewijzigd door mylar op 01-03-2004 20:26 ]

• smvs
  • Niet online
klinkt stom, maar probeer eens een bios reset.

vandaag had ik een pc die de hdd volgens het bios tabelletje op pio mode 4 draaide, en in windows maximaal op udma mode 2 wilde. bios naar de standaardwaarden gereset, en hij ging gelijk op udma5.

dit probleem is wel ff anders natuurlijk dan dat van de TS, maar het valt te proberen.
Pagina: 1