Toon posts:

[pc upgrade] dell pc upgrade advies a.u.b.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een Dell Dimension 8100 pc:

Intel Pentium 4 1,5 Ghz
moederbord met i850E chipset (precieze naam van moederbord geeft AIDA32 niet)
384 MB RDRAM (256 orgineel, later 128 MB erbij geprikt)
40 GB Maxtor DiamondMax Plus 60 5T040H4 Harddisk
Geforce 2 Ultra 64 MB
Creative Audigy Player geluidskaart (orgineel zat er een Turtle Beach Sanata Cruz geluidskaart in, maar die was bagger dus had ik hem vervangen)

Ik had hem ongeveer 3/2,5 jaar geleden gekocht. Toen was het nog de top, maar nu is de UT2004 demo nog maar net speelbaar. Ik wil deze PC upgraden. Ik heb een erg beperkt budget van een paar 100 Euro's, dus een nieuw systeem in elkaar zetten zit er helaas niet in. Ik heb eens gezocht op de pricewatch, en kwam uit op het volgende:

Product Leverancier Prijs Rembours
1 512MB PC3200 DDR SDRAM (TwinMos) Media WebShop € 72,- € 6,80
1 AMD Athlon XP 2800+ (2,25GHz, Boxed) 1to0 € 125,- € 6,-
1 ASRock K7S8XE, SiS748 (5.1 Sounc, Lan) 1to0 € 40,-
1 Club3D Radeon 9600 Pro 128MB Euromaxi € 134,- € 7,95
Totaal € 371,- € 392,-

€ 400 zal ik nog net kunnen betalen. Mijn vragen:

1 - Is deze upgrade mogelijk? Kan ik gewoon alles uit die Dell-kast slopen en vervangen door de bovenstaande onderdelen? zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
2 - Is deze upgrade verstandig? ik weet het, een echte tweaker kan zelf bepalen of het een goede koop is, maar ik ben nieuw en heb er nog niet zo heel veel verstand er van.
3 - Als ik het zou doen, zou ik die P4 1,5 Ghz, een Geforce 2 Ultra, een Dell moederbord, 384 MB RDRAM en een Turtle beach geluidskaart over hebben. Zou ik gewoon een willekeurige winkel, de Dynabyte ofzo, kunnen binnenstappen en vragen of zij mijn onderdelen willen kopen? Zo zou ik wat terug kunnen verdienen aan mijn oude onderdelen, want ik heb echt heel weinig geld.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op 29 februari 2004 @ 19:32:
Ik heb nu een Dell Dimension 8100 pc:
1 - het is mogelijk, ik weet niet in hoeverre je ervaring hebt met inbouwen... maar het is gewoon een kwestie van ff goed kijken waar alles moet zitten en hoe het aangesloten moet worden. PS ik weet niet hoeveel Watt voeding je nog hebt en of die voldoende is voor het nieuwe systeem?
2 - zo te zien, ga je er wel een stuk op vooruit ja, een stuk meer cpu snelheid, meer geheugen en een stuk betere videokaart :)
3 - Ik denk dat Dynabyte je er 15E voor de moeite voor geeft :D
ik zou ze op de Vraag & Aanbod op de frontpage neerzetten oid..
maar heel veel geld zul je er waarschijnlijk niet meer voor krijgen

[ Voor 5% gewijzigd door Jack op 29-02-2004 19:43 ]

[Specs]

Verwijderd

De dell voedingen hebben toch en andere output op de ATX stekker? Anders moet je nog een nieuwe voeding kopen :+

• Midnightimpact
  • Laatst online: 22-12-2020
Verwijderd schreef op 29 februari 2004 @ 19:46:
De dell voedingen hebben toch en andere output op de ATX stekker? Anders moet je nog een nieuwe voeding kopen :+
Een Dell voeding uit een 4300 werkte perfect op mijn asus p4c800-deluxe.
Ga trouwens niet naar Dynabyte, dat is nauwelijks een computer onderdelen winkel te noemen. Zet ze op een prikbord en forum, gebruikelijke prijzen voor 2e hands onderdelen zijn hier ergens op het forum te vinden (via search). Maarverwacht niet meer dan €125.

[ Voor 31% gewijzigd door Midnightimpact op 29-02-2004 19:52 ]

Verwijderd

Mwa, misschien nog ff wachten met een nieuwe videokaart, om er dan een echte goede in te zetten. Met een 2800+ en een GF2 Ultra is gamen denk ik toch echt niet vervelend. Niet voor het komende half jaar denk ik.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 16:01
Waarom zet je er geen P4 2.4 Ghz in ofzow? of nog sneller.
Zal een hoop schelen qua performance.
Die nieuwe Radeon erbij, en je hebt weer een state-of-the-art computer.
Eventueel nog ergens 256 mb RDRAM op de kop zien te tikken, en die dual-channel draaien (512 totaal)

• Jack

Jack

MHz Matters

Cereal schreef op 29 februari 2004 @ 19:53:
Eventueel nog ergens 256 mb RDRAM op de kop zien te tikken, en die dual-channel draaien (512 totaal)
volgens mij is dit een moederbord met die oude socket voor willamette... daar passen geen northwoods in.

ik zou zelf trouwens ipv een asrock mobo, voor een Nforce2 mobo gaan icm 2x 256mb ddr geheugen
Dan heb je dual channel geheugen wat ook weer performance winst met zich mee brengt. bijv. een Shuttle AN35N € 57.00 bij hardwareconcurrent.nl.
en dan neem je een 2600+ cpu ipv de 2800+ en dan ben je netto evenveel geld kwijt en heb je volgens mij een sneller systeem :)

dus:
2x 256MB PC3200 DDR SDRAM (TwinMos) HBit € 76,- € 7,50
AMD Athlon XP 2600+ (1917Mhz, 512KB, 333MHz FSB) € 87,- € 9,-
Shuttle AN35N, nForce2 (Sound 5.1, Lan) Hardware Concurrent € 57,- 5,-
MadView Radeon 9600 Pro 128MB Memory+ € 119,- € 6,-
Q-Tec Voeding 450W Dual Fan Gold 1to0 € 27,- € 6
Totaal € 366,- € 399,50

[ Voor 20% gewijzigd door Jack op 29-02-2004 20:18 ]

[Specs]

Verwijderd

Cereal schreef op 29 februari 2004 @ 19:53:
Ik weet niet hoe jij met 1 reepje RDRAM wil werken, maar volgens mij moest dat per 2 ;)
Dus waarschijnlijk heeft hij 2x128 en 2x64 MB en volgens mij heb je dan geen sloten meer open... ik denk dat t t slimste is om 2x 128 erbij te zetten of, als de prijs t toelaat 2x 256....
En ook die R9600Pro erbij en dan kan je waarschijnlijk weer een tijdje mee ;)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 12:42

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Waarom koop je niet gewoon ook een nieuwe kast erbij? Dan kun je je "complete" DELL systeem te koop aanbieden (zonder harde schijf, en met die santa cruz geluidskaart), en dan denk ik dat het prima uit moet komen, omdat je daarvoor best meer dan 125 kunt vragen, wat iemand hierboven noemde.

Verwijderd

Topicstarter
Voeding kon ik niet vinden in AIDA32, en ook niet opde Dell support website. Ik zal de helpdesk maar even bellen voor de zekerheid denk ik.

Ik kan het op een ander forum dat een vraag & aanbod subforum heeft aanbieden, maar dan ga ik wel met volledig onbekenden handelen die misschien niet te vertrouwen zijn? Hoezo heeft GoT eigenlijk geen vraag & aanbod? En als Dynabyte geen goede keuze is, naar welke winkel zou ik dan wel kunnen gaan?

Met een GF 2 Ultra valt vandaag bijna niet meer te gamen denk ik. De Far Cry demo heeft bijv. al een minimumeis van een Geforce 4 MX of Geforce 3.

En ja, het is een willamette met een i850e chipset. Op de Intel site zag ik dat die incompitabel is met de nieuwe P4's. Dus dat word een nieuw moederbord.

Jack: heel erg bedankt voor je suggestie, ik zal er eens over nadenken.

CorteX1337: Er zat orgineel 256 MB RDRAM in, later heb ik er 128 MB RDRAM bijgekocht. Dus 2 sloten zijn bezet.

Kippenijzer: bedankt voor de suggestie, dat kan ik misschien ook doen.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:46
Verwijderd schreef op 29 februari 2004 @ 19:32:
Zou ik gewoon een willekeurige winkel, de Dynabyte ofzo, kunnen binnenstappen en vragen of zij mijn onderdelen willen kopen? Zo zou ik wat terug kunnen verdienen aan mijn oude onderdelen, want ik heb echt heel weinig geld.
Zou je niet gewoon nog een maandje of 2-3 doorsparen? UT2004 loopt echt niet weg als jij deze week geen nieuwe hardware hebt..... ;)

Verwijderd

Topicstarter
dominator: ut2004 loopt natuurlijk niet weg, maar ik wil het liefst zo snel mogelijk een upgrade zodat ik een fatsoenlijke fps heb...

Jack: op de shuttle website zie ik dat dat ding geïntegreerde audio heeft en zes USB 2.0 sloten. Maar ik heb al een geluidskaart, en mijn kast heeft maar plaats voor 4 usb sloten. Kan het dan wel in mijn kast als dat mobo er 6 heeft en mijn kast maar 4? En zijn er nog andere mobo's zonder geïntegreerde audio (dat zou dus goedkoper zijn) maar mét dual DDR? Trouwens, dat shuttle mobo staat niet in de pricewatch?

• Jack

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op 29 februari 2004 @ 21:09:
Jack: op de shuttle website zie ik dat dat ding geïntegreerde audio heeft en zes USB 2.0 sloten. Maar ik heb al een geluidskaart, en mijn kast heeft maar plaats voor 4 usb sloten. Kan het dan wel in mijn kast als dat mobo er 6 heeft en mijn kast maar 4? En zijn er nog andere mobo's zonder geïntegreerde audio (dat zou dus goedkoper zijn) maar mét dual DDR? Trouwens, dat shuttle mobo staat niet in de pricewatch?
moederbord linkje naar de pricewatch

dit moederbord heeft wel geintergreerd geluid, maar dat kan je uitschakelen in de bios en in plaats daarvan jou eigenlijk geluidskaart gebruiken.
Ik heb geen mobo gevonden die en dual channel ddr had en goedkoper was.
dit is volgens mij het goedkoopste nforce2 bord. (de epox 8rdae is nog iets goedkoper, maar die heeft geen lan en wel weer onboard geluid, dus daar schiet je ook nix mee op)
en is er mogelijkheid tot het aansluiten van 6 usb poorten. Dat wil niet zeggen dat je zo ook daadwerkelijk allemaal hoeft aan te sluiten :) Dus dat gaat allemaal wel passen.

[Specs]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan denk ik dat ik de onderdelen ga kopen die jij suggereerde. Heel erg bedankt voor je hulp.

Nog één laatste vraag, die LAN-aansluiting kan ik toch wel gebruiken voor een adsl verbinding?

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-01 10:28
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 15:42:
Ok, dan denk ik dat ik de onderdelen ga kopen die jij suggereerde. Heel erg bedankt voor je hulp.

Nog één laatste vraag, die LAN-aansluiting kan ik toch wel gebruiken voor een adsl verbinding?
No problemo

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier een Dell Precion 2300 staan waarvan ik het moederbord heb vervangen door een Asus P4R800-VM. De processor door een Intel Pentium IV 3 GHZ Prescott. 1024 MB DDR PC3500 geheugen en een DVD Writer en een DVD Speler. Alleen die USB aan de voorkant was een kl*te werk maar het werkt netals de audio. Alles kan met een Dell machine.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog even gezocht naar topics over het nut van dual channel geheugen:

Dual Channel of niet?

De post van BalusC. Hij zegt dat dual channel voor Athlons overkill is. Omdat de FSB van Athlons lager is, valt de snelheidswinst van dual channel weg :?

Ook is er dit topic: Dual Channel nuttiger bij Intel dan AMD? en deze: Dual Channel DDR en de CPU FSB

Als het zo weinig effect heeft, denk ik dat ik toch maar een mobo neem met single channel.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 21:28 ]

Pagina: 1