[php&mysql] Timestamp omzetten

Pagina: 1
Acties:

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ik gebruik nu deze manier om mijn timestamp uit de database om te zetten naar een datum:
PHP:
1
2
setlocale(LC_TIME, 'dutch'); 
"SELECT DATE_FORMAT(`datumtijd`,'%d-%m-%Y om %H:%i')as datumtijd FROM foo

Maar hoe krijg ik hier ook de dagen bij te zien, in het Nederlands? Daar kan ik niets over vinden.

// Met %a Krijg ik ze overigens in het engels te zien (de afgekorte dagen).
// Met %A krijg ik gewoon de A te zien.
// Ook met setlocale(LC_TIME, 'nl_NL'); gebeurt er nix :(

[ Voor 30% gewijzigd door ViNyL op 29-02-2004 19:16 ]

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15
Hoe sla je de datum op in je MySQL tabel? Als losse integer of als timestamp. Vergeet niet dat PHP gebruik maakt van een UNIX timestamp welke anders is dan een timestamp die MySQL standaard hanteerd. Ook binnen MySQL zijn daar functies voor om een UNIX timestamp terug te krijgen, welke je in PHP weer kunt gaan gebruiken.

En met de PHP functie date() kun onder andere de dagen erbij toveren. Overigens zijn deze wel in het Engels.

• ViNyL
  • Niet online
Zoals de topictitel zegt gebruik ik de timestamp. Ik deed dit eerder met datetime. Ik krijg verder wel alles correct te zien als ik gewoon de datum (30-04-1982 om 12:14) op vraag maar ik wil dus ook een dag er bij zien (Woensdag 30-04-1982 om 12:14). En vreemd genoeg werkt hierbij de volledige dag tag (%A) niet :(

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15
Aha op die fiets. Hier staat dat je %W moet gebruiken in je format-string om de dag als geheel te voorschijn te halen en met %a krijg je de afkorting.

• ViNyL
  • Niet online
Dat werkt inderdaad wel goed. Jammer dat het in het engels is. Eens kijken of daar een oplossing voor is.

Dank je so far !

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:52

TheDane

1.618

strftime() al geprobeerd?
strftime -- Formatteer een local time/date volgens de locale settings
Werkt bij mij met maanden in ieder geval prima ..

• ViNyL
  • Niet online
Als ik strftime() gebruik is het vandaag dinsdag - 19 januari 2038, en bij alle andere data die in mijn database zitten ook, terwijl er tussen sommige 2 dagen verschil zit. Lijkt me dus niet helemaal te kloppen.

:S

[ Voor 50% gewijzigd door ViNyL op 29-02-2004 21:41 ]

Pagina: 1