Ik heb 3 HD's, 2 IDE en 1 S-ATA. Ik wil nu dus windows op mijn S-ATA schijf installeren. Maar heeft geeft deze schijf steeds aan als D: in dos (dus ook tijdens installatie van windows) en zet hij de root bestanden op de C:. C: is mijn Primary Master HD. Als ik tijdens installeren de andere 2 schijfen ontkoppel is mijn S-ATA schijf wel de C: maar na het installeren als ik de 2 schijfen dan weer eraan doe neemt de Primary Master ded C: weer over. Hoe kan ik er nu dus voor zorgen dat mijn S-ATA de C: wordt ??
Verwijderd
windows kan het niet, omdat het de bootschijf is, pq magic wil het wel veranderen, maar of het dan nog werkt... ik heb het niet uitgetest. Je zal na de change met de boot.ini moeten gaan spelen.
De IDE schijf met jumper instellen op primary slave en je sata op primary master.
En in bios instellen welke schijf hij eerst opstart.
En in bios instellen welke schijf hij eerst opstart.
[ Voor 26% gewijzigd door Chello200 op 29-02-2004 18:37 ]
dikzak
dat primary slave werkt dus niet, omdat ik 2 hardeschijfen erop hebt. een primary master en primary slave. En die s-ata werkt verder niet via bios maar komt daarna.
Geef in Windows die andere schijven een vaste letter, dus d: en e: of nog hoger en zorg dat de c: vrij blijft .
MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X
ja dat heb ik gedaan dus in windows is mijn s-ata schijf ook netjes C: maar " in het echt" dus niet.
Wat noem jij precies "in het echt"? Primary master? Leg ajb even uit wat je ermee bedoeld
Verwijderd
als je S-ATA schijf C is onder windows, is je probleem toch opgelost?
volgens mij ziet DOS je primary master altijd als C-schijf, dus is er weinig aan te doen
volgens mij ziet DOS je primary master altijd als C-schijf, dus is er weinig aan te doen
hmm ik krijg het nu dus niet meer voor elkaar. Heb nu zonder andere HD's windows XP erop gezet, maar als ik nu dus de HD's er weer aan koppel wordt die andere C: en wil hij niet meer booten. En als ik met de HD's windows XP erop zet, dan zet hij de boot files (ntldr, bootfont.bin, etc...) op mijn IDE HD, en \System\ zet hij wel op de S-ATA, en ik wil dus alles op de S-ATA. Hoe krijg ik dat nu voor elkaar??
(Ik ben dus FutureCow)
(Ik ben dus FutureCow)
[ Voor 6% gewijzigd door Super Snackman op 29-02-2004 20:51 ]
Flevostrand rulez! - It's a bird NO It's a plane NO IT IS SUPER SNACKMAN
Zet anders je ide harddisks af in het bios, of koppel ze los.Super Snackman schreef op 29 februari 2004 @ 20:50:
hmm ik krijg het nu dus niet meer voor elkaar. Heb nu zonder andere HD's windows XP erop gezet, maar als ik nu dus de HD's er weer aan koppel wordt die andere C: en wil hij niet meer booten. En als ik met de HD's windows XP erop zet, dan zet hij de boot files (ntldr, bootfont.bin, etc...) op mijn IDE HD, en \System\ zet hij wel op de S-ATA, en ik wil dus alles op de S-ATA. Hoe krijg ik dat nu voor elkaar??
(Ik ben dus FutureCow)
Installeer XP , koppel je schijven weer aan en selecteer de juiste schijf om van te booten.
Een andere optie is om de primaire partities op je ideschijven te verandere naar logische, kan die hier niet meer van booten.
Bootvolgorde goed instellen denk ik, dus eerst serial ata schijf en dan pas de ide schijven.
We've got that ring of confidence
Ja dat klopt, maar als je er een idedisk in hebt zitten met een opstartpartitie dan zet ie hier je mbr files.Yukkie schreef op 29 februari 2004 @ 21:00:
Bootvolgorde goed instellen denk ik, dus eerst serial ata schijf en dan pas de ide schijven.
Dat is ook de reden waarom de ide schijf als c: wordt aangegeven.
[ Voor 11% gewijzigd door tstrik op 29-02-2004 21:04 ]
Dit heb ik gedaan jatstrik schreef op 29 februari 2004 @ 20:58:
[...]
Zet anders je ide harddisks af in het bios, of koppel ze los.
Installeer XP
als ik ze dan weer aankoppel kan ik dus niet meer naar windows booten, omdat er op de C: (de IDE schijf) verkeerde boot info staat dus blijft hij daar hangen.koppel je schijven weer aan en selecteer de juiste schijf om van te booten.
en hoe werkt dat dan precies, lukt dat nu nog??Een andere optie is om de primaire partities op je ideschijven te verandere naar logische, kan die hier niet meer van booten.
Flevostrand rulez! - It's a bird NO It's a plane NO IT IS SUPER SNACKMAN
Zorg eerst dat je in dos zit en je de cdrom bij de hand hebt.
Je kunt gewoon het best ff je windows cd-rom pakken en fdisk laden. Verwijder de C: partitie en maak een nieuwe primaire schijf aan, maar dan op je SATA hdd. Vervolgens maak je van je overige ruimte logische partities (logisch heeft nou niet egt een belangrijke betekenis
) Dan formateer je de aangemaakte C schijf en installeer als laatste windows.
Met partion Magic kan het misschien ook, maar die opereert makkelijker/beter in windows dan in dos (imo). Fdisk is snel en makkelijk.
[edit] Nog ff het partion magic verhaal:
Als je PM gebruikt (in windows) dan stel je de huidige primairy partitie in als een logische en de logische van de SATA hdd als primairy. Let ook ff op je boot sequence bij het opstarten. Het is dan de bedoeling dat ie van SATA boot en niet van IDE!
Je kunt gewoon het best ff je windows cd-rom pakken en fdisk laden. Verwijder de C: partitie en maak een nieuwe primaire schijf aan, maar dan op je SATA hdd. Vervolgens maak je van je overige ruimte logische partities (logisch heeft nou niet egt een belangrijke betekenis
Met partion Magic kan het misschien ook, maar die opereert makkelijker/beter in windows dan in dos (imo). Fdisk is snel en makkelijk.
[edit] Nog ff het partion magic verhaal:
Als je PM gebruikt (in windows) dan stel je de huidige primairy partitie in als een logische en de logische van de SATA hdd als primairy. Let ook ff op je boot sequence bij het opstarten. Het is dan de bedoeling dat ie van SATA boot en niet van IDE!
[ Voor 29% gewijzigd door Bee.nl op 29-02-2004 21:35 ]
In het bios instellen dat hij van de sata boot.Super Snackman schreef op 29 februari 2004 @ 21:19:
[...]
Dit heb ik gedaan ja
[...]
als ik ze dan weer aankoppel kan ik dus niet meer naar windows booten, omdat er op de C: (de IDE schijf) verkeerde boot info staat dus blijft hij daar hangen.
[...]
en hoe werkt dat dan precies, lukt dat nu nog??
De schijfindeling kun je veranderen met fdisk met een bootdiskette van bv. win98
let op je bent alles kwijt wat er op staat.
of gebruik partitiemagic of iets dergelijks hiermee kun je in windows de schijf veranderen met behoud van je data.
Pagina: 1