Toon posts:

vragen naar aanleiding FAQ

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even een paar vragen naar aanleiding van de FAQ.

In de FAQ staat bij "hoe bouw ik een PC" dat het niet verstandig is om met een stofzuiger de kast van PC leeg te zuigen. Maar als er een grote lading stof inzit, hoe moet ik het er dan uitkrijgen?

Er staat ook dat je je moet ontladen voordat je interne pc onderdelen aanraakt. Als je jezelf hebt ontladen, word je na een bepaalde tijd dan weer geladen? Er staat ook:

"Statische elektriciteit die iedereen kan opwekken (bv met een kunststof trui) kan met een klein vonkje iedere chip voorgoed ruineren."

En als je jezelf dan ontlaadt hebt, door met je hand een kraan aan te raken, kan je trui dan nog geladen zijn?
Zelf heb ik wel eens de geluidskaart van mijn pc vervangen en er geheugen bijgeprikt, zonder dat ik wist dat ik mezelf moest ontladen. Maar die onderdelen functioneren nog gewoon? Heb ik dan geluk, of ontlaadt je jezelf zonder dat je het weet?

Hoe kan het dat AMD-processoren met een lagere kloksnelheid even snel zijn als een aantal Intel-processoren met een hogere kloksnelheid? Op de AMD site heb ik al gezocht, maar daar word alleen uitgelegd dat de kloksnelheid niet het enige is dat de prestaties bepaalt.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Verwijderd schreef op 29 februari 2004 @ 18:15:

In de FAQ staat bij "hoe bouw ik een PC" dat het niet verstandig is om met een stofzuiger de kast van PC leeg te zuigen. Maar als er een grote lading stof inzit, hoe moet ik het er dan uitkrijgen?
Op een andere manier, bijvoorbeeld met een borstel. Dat je geen stofzuiger moet gebruiken is vooral omdat de kans er is dat je loszittende dingen opzuigt en dat wil je niet ;)
Er staat ook dat je je moet ontladen voordat je interne pc onderdelen aanraakt. Als je jezelf hebt ontladen, word je na een bepaalde tijd dan weer geladen?
Dat kan, meestal komt dat door aanraking met stoffen (bijvoorbeeld trui) die voor een lading kunnen zorgen (wrijving met zo'n stof).
Er staat ook:

"Statische elektriciteit die iedereen kan opwekken (bv met een kunststof trui) kan met een klein vonkje iedere chip voorgoed ruineren."

En als je jezelf dan ontlaadt hebt, door met je hand een kraan aan te raken, kan je trui dan nog geladen zijn?
Het kan best zijn dat er nog wat lading in je trui aanwezig is, maar het grootste deel is weg als je jezelf hebt ontladen, dus die kans is vrij klein :)
Zelf heb ik wel eens de geluidskaart van mijn pc vervangen en er geheugen bijgeprikt, zonder dat ik wist dat ik mezelf moest ontladen. Maar die onderdelen functioneren nog gewoon? Heb ik dan geluk, of ontlaadt je jezelf zonder dat je het weet?
Je hoeft niet altijd geladen te zijn, het is alleen slim om je te ontladen voor het geval je wél geladen bent. En niet elke volk die overspringt hoeft schadelijk te zijn. Dus het is een mix van geluk en andere omstandigheden :P
Hoe kan het dat AMD-processoren met een lagere kloksnelheid even snel zijn als een aantal Intel-processoren met een hogere kloksnelheid? Op de AMD site heb ik al gezocht, maar daar word alleen uitgelegd dat de kloksnelheid niet het enige is dat de prestaties bepaalt.
AMD processoren werken op een andere manier dan Intel processor, ze werken effectiever per klokcyclus en dat zorgt ervoor dat ze op gelijke Mhz-aantal sneller zijn. Hoe dat precies komt zal niemand je zomaar uit kunnen leggen, want anders zou je het geheim van de smidt weten :)

The devil is in the details.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 februari 2004 @ 18:15:

Met de daar op gerichte middelen. Zoals een spuitbusje lucht met rietje.
Er staat ook dat je je moet ontladen voordat je interne pc onderdelen aanraakt. Als je jezelf hebt ontladen, word je na een bepaalde tijd dan weer geladen? Er staat ook:

Het gaat om een risicio. Dat gebeurt niet per sé, maar het is wel slim om de kans er op te beperken. Verder bouw je statische electriciteit op met je bewegingen, dus als je klust met een trui aan, kan je weer geladen worden door je bewegingen.
Daar staat het antwoord.
Prestatie = Aantal keer dat je iets doet (Hz) * Hoeveel werk je per keer verzet (IPC)
Dus je kan beter te presteren door danwel sneller te werken, danwel efficiënter te werk te gaan. :Y)

{signature}

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-06 16:55
Even over dat prestaties... Als je de Computer Totaal hebt, had je er ook iets over kunnen lezen :)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
December schreef op 29 februari 2004 @ 18:20:
Op een andere manier, bijvoorbeeld met een borstel. Dat je geen stofzuiger moet gebruiken is vooral omdat de kans er is dat je loszittende dingen opzuigt en dat wil je niet ;)
Zoals gezegd, hier heb je ook spuitbussen met lucht voor, heb zelf ergens gelezen dat een stofzuiger een dusdanige luchtstroom veroorzaakt dat er geladen deeltjes verplaatst kunnen worden, zelfde effect dus als bij statische electriciteit. Of dit klopt weet ik helaas niet, maar feit blijft dat je beter niet kan gaan stofzuigen als je PC aan staat. Overigens kun je ook heel simpel stoffilters kopen / maken van panty's, dan heb je er (bijna) helemaal geen last meer van.

Verder kun je bij statische electriciteit denken aan wat er gebeurt met een wollen / fleece trui als je'm soms uittrekt: berg vonken tussen trui en haar. Als zoiets gebeurt met een geheugenmodule... Maar dit hangt af van vrij veel factoren zoals het soort schoenen dat je draagt, het type vloerbedeking waar je over loopt, de luchtvochtigheid, je omvang, etc. Sommige mensen zullen 100x een geheugenmodule kunnen vervangen zonder'm te mollen, anderen kunnen na 2 a 3 keer al een nieuwe kopen als ze zich niet ontladen, blijft toeval. Het beste kun je jezelf aanleren eerst goed de kast vast te pakken waar je mee bezig bent, aan de binnenkant op een blank stuk metaal. Zo werk ik ook al jaren en nog niks door statische electriciteit om zeep geholpen (wel genoeg hardware om andere redenen, maar dat even terzijde... ;))

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het advies :).
Pagina: 1