Toon posts:

Batterij leeg?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Op een pc hier klopt de windows-klok elke morgen niet meer als ik de pc aan zet.
Betekend dit dat de batterij van het moederbord leeg is?
Of kan dit ook iets anders zijn.

Waaraan kan ik het nog meer herkennen als een batterij leeg is?

Het moederbord is een asus a7v333 met een amd 1800 erop.

Iemand die me het andwoord kan geven?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Indien je bedoeld dat de tijd niet doorloopt indien de pc uit staat, is je batterij idd leeg.

{signature}

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Dat ligt eraan hoeveel die klok afwijkt. Loopt ie echt maanden achter of loopt ie iedere keer 'maar' een paar uur verkeerd? Je zou om van dit probleem af te komen ook elke ochtend kunnen synchen met een timeserver, dan heb je in ieder geval geen last meer van een foutlopende klok :)

The devil is in the details.

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 10:19
blijkbaar best wel nieuw mobo ...
batterij kan dan bijna niet leeg wezen ...

mijn pc

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:19
Als je BIOS batterij leeg is, onthoud je mobo de bios instellingen niet.

Sommige moederborden zullen je dan eerst vragen om de bios instellingen te doorlopen, daar kun je het aan herkennen. Andere mobo's echter, booten gewoon door. Dan zul je even iets in je BIOS moeten veranderen wat je kunt herkennen, en kijken of hij die instelling vasthoudt (bootvolgorde oid kun je makkelijk veranderen).

Je kunt ook een multimeter pakken en even het batterijtje meten natuurlijk ;)

edit:

Iets zegt mij dat ik ooit met AIDA32 de voltages van mijn mobo batterij kon uitlezen, weet dit echt niet meer zeker en ik kan het zo snel ook ff niet terugvinden :)

[ Voor 20% gewijzigd door Xander op 29-02-2004 16:14 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:25

DSK

boeiend...

Als de batterij zou leeg zijn, zou de klok iedere keer op 0:00 staan IMHO, mss helpt een BIOS update als je daar al altijd alst van hebt. ofwel is het ergens een programmatje dat synchroniseert met de verkeerde tijdsserver (je weet maar nooit)

Blog (Linux-related)

• Schiksie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05-2022
Tja batterij effe doormeten is het beste, je kunt ook eens kijken wat bv sisoft Sandra zegt onder cmos informatie >>onder systeem status staat dan iets van >> cmosbatterij goed.........ja , weet alleen niet of dat echt betrouwbaar is.

Antec Sonata II, AsRock 939Dual, Atl Venice 64 3500+, Zalman CNPS7000B-ALCU, Asus AX800 PRO 256 TVD, 2*512 Kingston PC3200 DDR, CDRW Lite On LTR-52246S, Lite On DVD 16/48, Maxtor 300Gb D-Max 10 + Maxtor 120 (U133), 2*3Com 3C905B TX PCI 10/100Mbit

Verwijderd

Hier liep klok per nacht enkele uren achter, batterij vernieuwd probleem niet opgelost.
Moest helaas hele asus-moederbord vervangen.
Volgens winkelier trok moederbord langzaam batterij leeg, ergens een kortsluitinkje.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties mensen.

de klok loopt inderdaad elke keer een paar uur achter.
hij zegt niks over de bios, daarom twijvelde ik er eigenlijk aan of het de batterij wel was.
op het mobo zit een van de laatste nieuwe bios versies.
ik kan nog eens kijken of ie inderdaad naar de verkeerde tijd zone zoekt.

ik laat het wel horen hoe het afgelopen is, kan momenteel niet bij die pc namelijk.
Pagina: 1