Toon posts:

Externe HD doet het niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Tot mijn grote schrik krijg ik geen toegang meer tot mijn externe harddisk (Archos 80 GB, USB).
Wanneer ik hem aansluit op mijn USB poort wordt hij wel herkend als USB mass storage decive (en krijgt driveletter in Windows explorer) maar als ik hem probeer te openen hoor ik continu wat geratel met daarna een tik. En uiteindelijk krijg ik de boodschap 'drive is not formatted, do you want to format now?'

Wat kan dit zijn, en wat kan ik doen om toch nog toegang tot de files te krijgen?(helaas geen backup gemaakt, ja ik weet het...)

Bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat je hdd dood is of echt op sterven ligt.
Je zou hem uit de ext behuizing kunnen halen en in je systeem kunnen hangen om te kijken of je zo evt via dos ofzo toegang kunt krijgen of een nieuwe MBR schrijven, maar ik ben bang dat je je data kwijt bent.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
als ik hem probeer te openen hoor ik continu wat geratel met daarna een tik.
Klinkt niet zo best. Voer eens een oppervlaktecontrole uit indien mogelijk. Ik vrees dat je schijf onherstelbaar naar de Filistijnen is.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

"Help!" uit titel weggemoffeld .. Staat wel netter zo nu.

Wat betreft jouw probleem: kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" en "Hoe krijg ik verloren gaande data terug?". Tips en suggesties te over B)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reakties.
Ik heb de Faq gelezen, maar ben in verwarring waar ik moet beginnen. Er worden zoveel mogelijkheden genoemd. En ik ben niet echt een 'tweaker'.

Dit heb ik geprobeerd:
Heb gekeken bij de genoemde Maxtor utility (geloof dat er een Maxtor disk in Archos HD zit) maar vraag me af of dit werkt voor een externe USB disk (je moet nl. de utility op een boot diskette zetten).
Heb ook gekeken bij MBRwork utitlity, maar weet niet welk commando ik zou moeten gebruiken.
Verder heb ik een utility genaamd Disk investigator gebruikt (zou rechtstreeks inhoud drive weergeven) maar deze ziet niets (size 0, unknown file system, etc.).
En heb programma 'Scaven' geprobeerd, maar dit lijkt alleen geschikt te zijn voor het zoeken naar specifieke files (zag trouwens ook niets).

Waarmee zou ik het beste kunnen beginnen bij mijn probleem? (krijg geen toegang tot HD bij leespoging, hoor alleen continue geratel met steeds een tik).
Maar ik krijg de indruk dat het een mechanisch probleem is, en daar valt misschien met software niets aan te doen?

Verwijderd

Topicstarter
nog vergeten:
scandisk (is toch zelfde als error checking onder properties/tools drive?) lukt niet omdat computer ook hier geen toegang tot HD lijkt te krijgen.
Onder computer/disk management is de drive wel zichtbaar (healthy!) maar vreemd genoeg is 100% 'free'
Pagina: 1