[98] Laptop boot niet van cd

Pagina: 1
Acties:

• Vinnie_N
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06-2022
Ik heb een oude laptop (pentium 266 mmx met 32 mb ram). daar heb ik noodgedwongen windows xp opgezet omdat ik toen ff geen andere had. Nu heb ik dus 98 en die wil ik er ook op zetten. Maar hij wil alleen booten van de hd, en die boot naar windows xp. ik heb geen floppy drive. in de bios heb ik wel aangegeven dat ik van cdrom wil booten, maar het apparaat vertikt het gewoon. Heb meerdere cds geprobeerd die in mn pc gewoon booten maar in de laptop wil het gewoon niet. 8)7 hij probeert het niet eens lijkt.

Dus de vraag is. hoe komt het dat het apparaat niet wil booten van cd. en als ik dat niet gefixed krijg hoe krijg ik dan windows 98 er op. Dan moet ik toch eerst in een dos omgeving komen. (met cdrom support). Met het f8 menu bij opstarten van windows xp kan ik niet kiezen voor dos :(

Windows xp heb ik er dus opgekregen omdat er een ME installatie opstond die helemaal gaar was (wilde niet eens dingen als notepad starten) en toen ik de xp installatie deed vanuit me maakte hij zelf een soort boot aan voor de xp installatie.
Maar dat doet ie nu dus niet met xp naar 98.

Iemand ideeen ?? het is een gateway2000 solo. Gelukkig zijn de partities nog wel FAT.

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
windows 98 bootflop?

• gridfox
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2023
"ik heb geen floppy drive."
Vermoedelijk boot je laptop (nog) niet vanaf cdrom. Bios update zal ook moeilijk worden. Het snelste is vermoedelijk de harddisk eruit, bootable formatteren en de installatie bestanden van Win98 erop. Na het booten dan setup draaien van harddisk.

[ Voor 46% gewijzigd door gridfox op 29-02-2004 15:28 ]

Hey, it compiles . . . . Ship it !

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
hmmm, mijn fout....

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

De grote vraag is eigenlijk: hoe heb je er XP op kunnen installeren als 'ie
a) niet boot van floppies
b) niet boot van cd's
:P

edit:

Even de topictitel even aangepast zodat hij voldoet aan de richtlijnen van WOS, en verder bedacht ik me net dat de win98 cd's niet bootable waren, maar die van Win98SE wel.

[ Voor 43% gewijzigd door moto-moi op 29-02-2004 15:38 ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Dit heb ik ook weleens, gewoon hdd eruit slopen en ff in een pc hangen met ongeveer dezelfde chipset (met verloop stukje) en gewoon kale install en dan weer in je notebook en verder installen.

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Is Gateway 2000 solo het hele typenummer, ik kan op gateway.com namelijk geen verwijzing vinden naar dat type (wel 2150 en 1900 Solo).
Overigens zijn sommige laptops een beetje vervelend met booten van CD-ROM, zelfs als je hebt aangegeven dat de CD-ROM de first bootdevice is. Soms kan je ook een bootselectiemenu oproepen met een bepaalde toetscombinatie (verschilt helaas per merk en type).

• gridfox
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2023
moto-moi schreef op 29 februari 2004 @ 15:36:
De grote vraag is eigenlijk: hoe heb je er XP op kunnen installeren als 'ie
a) niet boot van floppies
b) niet boot van cd's
:P
Booten in Me en een upgrade van CD, lijkt me.

Hey, it compiles . . . . Ship it !

• Vinnie_N
Remus schreef op 29 februari 2004 @ 15:47:
Is Gateway 2000 solo het hele typenummer, ik kan op gateway.com namelijk geen verwijzing vinden naar dat type (wel 2150 en 1900 Solo).
Overigens zijn sommige laptops een beetje vervelend met booten van CD-ROM, zelfs als je hebt aangegeven dat de CD-ROM de first bootdevice is. Soms kan je ook een bootselectiemenu oproepen met een bepaalde toetscombinatie (verschilt helaas per merk en type).
Het is de 2300

• Vinnie_N
gridfox schreef op 29 februari 2004 @ 16:05:
[...]

Booten in Me en een upgrade van CD, lijkt me.
Juist.
Heeft de notebook HD net zon IDE en voeding aansluiting als in mijn pc?? kan ik hem er dus probleemloos inhangen?

• Vinnie_N
Kan ik het niet fixen door dos 6.2 in een directory op c: te zetten de boot.ini aanpassen zodat hij die boot of een dualboot maakt??

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:14
Een laptop ide heeft een paar pinnetjes meer voor de voeding. Je kunt wel verloopstukjes kopen. Hierop zit een aansluiting voor normale ide en een molex stekker voor de voeding.
Heb je bij xp op een fat of ntfs partitie gezet.
Op een ntfs gaat 6.2 zeker niet werken.

• Vinnie_N
Wortelsoft schreef op 29 februari 2004 @ 18:04:
Een laptop ide heeft een paar pinnetjes meer voor de voeding. Je kunt wel verloopstukjes kopen. Hierop zit een aansluiting voor normale ide en een molex stekker voor de voeding.
Heb je bij xp op een fat of ntfs partitie gezet.
Op een ntfs gaat 6.2 zeker niet werken.
Op FAT

• wortelsoft
Ik zou trouwens een win98 bootdisk hiervoor gebruiken (moet zelfs als het fat32 is)
Als de systeem bestanden op de schijf staan moet je denk ik wel met fdisk /mbr een win98 bootrecord op die schijf zetten. Daarmee verziek je wel de xp boot functionaliteit

• Vinnie_N
Wortelsoft schreef op 29 februari 2004 @ 18:37:
Ik zou trouwens een win98 bootdisk hiervoor gebruiken (moet zelfs als het fat32 is)
Als de systeem bestanden op de schijf staan moet je denk ik wel met fdisk /mbr een win98 bootrecord op die schijf zetten. Daarmee verziek je wel de xp boot functionaliteit
fdisk /mbr heeft toch pas zin als ik eenmaal met win98 bootdisk geboot heb :?
of ben ik nu in de war

• wortelsoft
Ja je hebt gelijk. je hebt hier trouwens wel een kip en het ei probleem te pakken.

hoe heb je eigenlijk die xp erop gekregen?

[ Voor 23% gewijzigd door wortelsoft op 29-02-2004 18:59 ]

• Vinnie_N
Wortelsoft schreef op 29 februari 2004 @ 18:54:
Ja je hebt gelijk. je hebt hier trouwens wel een kip en het ei probleem te pakken.

hoe heb je eigenlijk die xp erop gekregen?
Door te booten in ME. Hoe heb ik die erop gekregen? Geen flauw idee. Stond er al op
De enige mogelijkheid die ik zie is proberen DOS te booten via een aanpassing aan boot.ini . Maar dat lukt ook niet echt :( Heb de bootdisk files + bootsector file op D: partitie gezet en
D:\="MSDOS"
toegevoegd aan boot.ini maar als ik die dus kies in bootloader reboot me laptop.
Pagina: 1