Toon posts:

cmossave.com en bootsave.com

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mijn pa heeft deze week zn eerste pc gekocht. Ik zie de bui al hangen met allerlei leuke bootsectorvirussen }:O

ik wil nu de bootsector en cmos (van windows XP met NTFS) op een flopje opslaan.
eerst gekeken of daar hier al eerder een topic over was (ja dus).

Eerst de boel maar geghost. In ghost zou een optie zitten om ook de bootsector op te slaan. Vond m niet in de windows-versie van ghost. Dus ghost opgestart met pcdos. Hebbes ! Toen ik die optie aanvinkte gaf ie echter met een leuk dosvenster aan dat de opties -ib en -id (of zoiets) niet konden.

De progjes die in eerdere topics werden aangeraden zijn voor mij als intermediate-computeraar net iets te ingewikkeld (te veel commandlineopties waar ik niks van snap).

In winrescue (www.superwin.com) zaten wat files die het ook konden. Ik zag alleen nergens specifiek de optie in de gui staan. Ik heb vervolgens zelf maar een flop gebouwd met wat losse files uit winrescue (bootrest.com/ bootsave.com/ need.com/cmosboot.bat/cmosrest.com/cmossave.com), en nog zelf een paar .bat-files gemaakt. T opslaan lukt in elk geval nu.

nu hoorde ik echter "dat NTFS meerdere partitietabellen heeft: 1 in het begin 1 in het midden en 1 aan het einde"

Weet iemand of dat klopt en of inderdaad dan ook alle tabellen worden opgeslagen met bootsave.com/cmossave.com ?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

NTFS heeft volgens mij alleen meerdere partitietabellen als je je disken geconverteerd hebt naar een dynamic disk - even uit geheugen werkt het dan zo:

- NTFS geeft maar 1 partitie aan in de 'echte' partitietabel
- Aan het einde van de disk (die 8mb die altijd vrijgelaten wordt tijdens setup ;) ) wordt er een aparte database bijgehouden van partities en dergelijke.

Je kan controleren ofdat je een dynamic disk hebt door naar start -> run -> diskmgmt.msc te gaan - je zal dan of een "Basic disk" of een "Dynamic Disk" hebben :)

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Uhm ik snap niet waarom je die bootsector wilt opslaan :?
Als die wordt verpest stop je je Win XP CD in je cd-rom drive, reboot vanaf cd, en tikt "fixboot" "fixmbr" of "fdisk /mbr" in, en dan is alles weer in orde.

Verwijderd

Topicstarter
frim, staat in je bootsector niet tevens je partitie tabel? met andere woorden: fdisk /mbr en dan weet je comp niet meer dat je meerdere partities hebt en waar die beginnen ? sorry, ben beetje noob op dat gebied dus enlighten me :-)

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:09
Wat dacht je er van om gewoon een back-up te maken van de harde schijf? Extra partitie aanmaken met Partion magic of een ander progje.
Daarna met NT-backup (alleen voor windows XP prof) of Norton Ghost, Drive Image of iets anders een image aanmaken van je C: schijf. Zodra het fout gaat kun je dan zo met een bootfloppy (of bootcd van gekochte product) die de meeste programma's ook aanmaken de pc starten en image terugzetten.

Ik zie dan ook niet in, waarom de bootsector en cmos op een floppy moet.
Daarnaast als je een fatsoenlijke virusscanner koopt, zoals Kaspersky wordt de kans dat je een virus oploopt ook een heel stuk kleiner. Ik krijg nu het gevoel alsof je een beetje paranoia bent.

[ Voor 41% gewijzigd door Miki op 01-03-2004 10:46 ]

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Jullie denken allemaal veel te simpel (nofi), tenminste dat denk ik.
Als hij nou een andere bootmanager zou gebruiken als die van windows standaard, dan helpt fdisk /mbr niet meer hoor. Die doet het dan wel weer, maar je krijgt je oude bootmanager niet terug.

Trouwens cmos = bios toch :?

Je kun je gewoon opslaan met het tooltje waarmee je je bios ook kunt flashen, waarmee je de mbr op kunt slaan weet ik eigenlijk niet, ik heb het wel eens geprobeert.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 03:37:
frim, staat in je bootsector niet tevens je partitie tabel? met andere woorden: fdisk /mbr en dan weet je comp niet meer dat je meerdere partities hebt en waar die beginnen ? sorry, ben beetje noob op dat gebied dus enlighten me :-)
Nou met fdisk /mbr kijkt fdisk wat voor een partities je op je schijf hebt en maakt aan de hand daarvan je MBR aan. Als die dus wordt verpest zal dat commando dat gewoon fixxen, tenzij je lilo of zo gaat gebruiken ipv de standaard win2k bootmanager. Maar ik neem niet aan dat je dat gaat doen omdat het een PC van je pa is waar denk ik alleen Win XP op komt te staan. Dan zal dat commando genoeg zijn.

je CMOS backuppen (=je BIOS dacht ik ook) heeft mijn inziens weinig nut. Als die wordt verpest krijg je hem toch niet meer terug omdat je je PC niet meer kan opstarten. In ieder geval ken ik weinig(geen) mensen die dit soort dingen backuppen en de meeste virussen zijn tegenwoordig toch gericht op het zo veel mogelijk verspreiden en niet het vernietigen van je computer.

offtopic:
Als je toch lilo gaat gebruiken heeft het nog steeds weinig nut om je mbr te gaan backuppen: in dit geval start je gewoon op met je bootdisk die je gemaakt hebt tijdens je linux installatie en tiep je "sudo lilo" in, waarna je mbr weer gehersteld wordt.

edit:
Als je toch iets tegen MBR's en zo wilt doen, zorg er dan voor dat je je originele Win XP / 2000 / whatever CD altijd bij de hand hebt alsmede een noodflop, daar kun je al 90% van dit soort dingen mee opvangen.

[ Voor 19% gewijzigd door frim op 01-03-2004 18:37 ]

Pagina: 1