Toon posts:

M10-p in d500p presteert niet naar behoren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb enkele maanden geleden een promedion d500p notebook gekocht. Ik ben er overigens zeer tevreden over. Ik had alleen altijd het idee dat de grafische chip, de ati m10-p nog beter zou moeten kunnen presteren n.a.v. de opgegeven specificaties door ati (ook in een aantal games presteert de chip volgens mij niet naar behoren). Ik heb met het programma aida 32 de specificaties van van de videochip in mijn notebook bekeken en er viel mij toen iets geks op:
- De GPU kloksnelheid van 344 mhz komt wel overeen met de opgegeven spec van 375 mhz
- De kloksnelheid van het geheugen van 236 mhz (472 mhz effectief) wijkte meer dan 30% af van de opgegeven kloksnelheid van 325 mhz (650 mhz effectief). Dit overigens gemeten bij netspanning.

Ik heb de meegeleverde beta drivers geinstalleerd, maar eventuele slechte drivers mogen toch geen afwijkingen in kloksnelheid veroorzaken. Deze afwijking heeft een grote impact op de prestaties, omdat bij een mobile chip de geheugensnelheid altijd de bottleneck is (???) De kaart zal dus ongeveer 30% slechter presteren dan hij eigenlijk zou moeten presteren.

Heeft iemand die dezelfde notebook als mij heeft dit ook, of zit ik ergens mis?

Gr Dave

Overige d500p specs:
2,80 ghz pentium 4
512 mb pc 2700 geheugen (bij promedion staat overigens dat dit pc 3200 geheugen is)
60 gb 7200 rpm hdd

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens de specs van ATi zit er op de m10p ook Powerplay™. Dit is ongeveer te vergelijken met Speedstep en Powernow!:
POWERPLAY™ continually monitors the workload on your notebook, and automatically adjusts clock speeds and other settings depending on the level of on-screen activity
Heb je al de prestaties gechecked in b.v. 3dMark? Andere drivers kunnen sowieso een grote impact hebben op de prestaties, probeer eens de nieuwste drivers van de ATi site.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook 3dmark 2003 en 2001se gedraaid. Ik haalde iets van 2990 3d03 marks. En 10000 3d01 marks. Ik ken iemand met een athlon xp 1800+, 512 mb, en een leadtek gf4 ti 4400 pc en die haalt dezelfde resultaten als mij zonder overklokken. T.o.v. deze configuratie zou mijn systeem toch beter moeten presteren> Een p4 2.8 ghz (800 mhz fsb) is stukken sneller dan een xp 1800+ en volgens mij is de m10-p ook net iets sneller dan een ti 4400.
Ik snap overigens niet zozeer hoe de m10-p zich van de normale m10 onderscheid. Dit is toch alleen kloksnelheid en 128mb ipv 64 mb geheugen neem ik aan.

Dat de lagere klokfrequenties konden komen door speedstepping zou idd goed kunnen, maar de 3dmarks vind ik ook een beetje tegenvallen (ik heb overigens wel geen referenties van andere m10 videokaarten); ik las ergens in een topic dat een gf fx 5650 mobile met voor de rest ongeveer gelijke hardware als mij deze scores ook haalt, terwijl op de site van anadtech bij een vergelijking tussen de fx 5650 en de m10 uitkwam dat de m10 over het algemeen maar liefst 2 keer zo goed presteerd.

Kan ik overigens de catalyst drivers gebruiken?