Vervelende ruis op mn bas

Pagina: 1
Acties:
  • 327 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Heideroosje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03-2024

Heideroosje

Welcome To Paradise

Topicstarter
Ik heb eenvolgende probleem met mn Squier jazz bas.

Als ik mn hand niet op de snaren, brug of toonregeling leg, ruist mn bas. Als ik mn hand erop leg is de meeste ruis weg, maar is het er nog wel (het volume neemt af) Ik heb de orginele pots al vervangen door USA pots, maar het geluid werd wel beter, maar de ruis is er nog steeds. Mn basleraar heeft oa ook een squier maar heeft er geen last van.

Heeft iemand hier een oplossing voor, want dit is echt zeer irri. Als ik op het podium sta en ik laat dan mn snaren los, dan gaat mn gitaar rondzingen en gaat het limit lampje van mn versterker branden. Toen ik de pots verving heb ik het orginele schema van fender erbij gehouden, om verkeerd aansluiten van draden te voorkomen, dus ik denk dat het daar niet aan kan liggen.
Ook heb ik een andere bas op mn versterker aangesloten en daar had ik het probleem niet. Ook heb ik mijn bas op een versterker van een vriend gehangen en daar ruisde hij ook. Ik ga er dus vanuit dat het probleem zich echt in mn bas bevind.

[ Voor 14% gewijzigd door Heideroosje op 29-02-2004 12:52 ]

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Als ik het goed berijp heb je een bas gitaar met passieve elementen. Deze worden geaard via jouw lichaam op het moment dat je de snaren aanraakt. Daardoor gaat ook een deel van de ruis weg. Volgens mij kan je er niet veel an doen .. behalve andere (lees actieve) elementen er in zetten.

• Heideroosje

Heideroosje

Welcome To Paradise

Topicstarter
hendrikjan schreef op 29 februari 2004 @ 12:49:
Als ik het goed berijp heb je een bas gitaar met passieve elementen. Deze worden geaard via jouw lichaam op het moment dat je de snaren aanraakt. Daardoor gaat ook een deel van de ruis weg. Volgens mij kan je er niet veel an doen .. behalve andere (lees actieve) elementen er in zetten.
Ohja, dat was ik vergeten te melden; het is idd een passieve bas. Maar is het dan niet vreemd dat mn leraar, die dezelfde bas bezit, niet dit probleem heeft, dat vind ik zo raar.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Volgens mij heeft dit met aarding te maken.

Bebruik je een geaard stopcontact ?

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Hij vertelt dat het met zijn bas op andere versterkers ook zo is en zelfs op het podium, dus het ligt niet aan de aarding van de versterker denk ik.

Ik zou de complete interne bedrading eens na (laten) kijken. Probeer ook eens een beter en korter snoer te gebruiken. Ik heb het een keer gehad toen ik een enkelspoels pickup van mijn Fender in mijn Gibson had gezet, toen ik het element weer terug in de Fender zette, was er niks aan de hand meer.

Je hebt er altijd wel ietsje last van hoor, ook als je bijv. in de buurt bent van een CRT monitor. Volgens mij is het gewoon een aardlus die onstaat door een lange, misschien wat slechte verbinding tussen de elementen en de versterker.

Wat ik met opnames laatst heb gedaan om hem zo stil mogelijk te krijgen is een polsbandje om en die aan de hardware van de gitaar geklemd, zodat je continu contact maakt.

• Heideroosje

Heideroosje

Welcome To Paradise

Topicstarter
TheLemon schreef op 29 februari 2004 @ 13:07:
Hij vertelt dat het met zijn bas op andere versterkers ook zo is en zelfs op het podium, dus het ligt niet aan de aarding van de versterker denk ik.

Ik zou de complete interne bedrading eens na (laten) kijken. Probeer ook eens een beter en korter snoer te gebruiken. Ik heb het een keer gehad toen ik een enkelspoels pickup van mijn Fender in mijn Gibson had gezet, toen ik het element weer terug in de Fender zette, was er niks aan de hand meer.

Je hebt er altijd wel ietsje last van hoor, ook als je bijv. in de buurt bent van een CRT monitor. Volgens mij is het gewoon een aardlus die onstaat door een lange, misschien wat slechte verbinding tussen de elementen en de versterker.

Wat ik met opnames laatst heb gedaan om hem zo stil mogelijk te krijgen is een polsbandje om en die aan de hardware van de gitaar geklemd, zodat je continu contact maakt.
Thnx, ik ga eens wat klooien/knutselen

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik zou sowieso eens kijken naar een kortere kabel. En met een J-bass zit je sowieso altijd al met enkelspoels elementen, die (al helemaal als je er maar 1 tegelijk gebruikt) altijd lawaai zullen maken. Probeer ook eens beide elementen te gebruiken (als je dat nog niet doet) en verder is't idd de aarding via je lichaam, dat zul je waarschijnlijk hoe dan ook altijd houden. Niet aan een metaal deel komen = geen aarding = ruis, helaas.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1