[3d] object 3ds max exporteren naar bryce

Pagina: 1
Acties:

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2025
ik ben pas begonnen met wat 3d moddeling. ik heb uit het tutorial van oogst het huisje gebouwd in 3ds max6, dat is allemaal prima gelukt, en het ziet er best aardig uit.

nu wil ik dit huisje importeren in bryce5, zodat ik er een landschapje omheen kan maken. Om dit toe doen exporteer ik het huisje als .3ds bestand, en daarna importeer ik het in bryce.

het probleem is dat de mooie spiegelende ramen verdwijnen in bryce, en ook de bump maps op de muur textures zijn niet meer te zien (m.a.w. het ziet er niet uit)

heeft iemand een idee hoe ik dit wel goed kan doen? of probeer ik gewoon iets wat niet kan?

Verwijderd

Bryce is bagger. :)
Wat je beter kan doen is iets zoals Dreamscape gebruiken, dat werkt ook nog eens een stuk fijner en het is een plugin, dwz dat je het gewoon in 3ds kan gebruiken.
Maar ik weet niet of bumpmaps werken in Bryce, ik heb ze iig nooit gebruikt,
MAAR als je even zoekt op Google op 'bumpmaps in bryce' dan is dit je eerste resultaaat...
het kan dus wel

Verwijderd

Ik weet geen bal van bryce maar.. 3ds is een oud 3d-formaat (3dStudio in DOS).

Als jij spiegelende dingen en muren gaat maken in 3dMax mbv procedurele materials of andere non-bitmap materials dan gaan die bij export naar 3ds verloren; het 3ds formaat ondersteunt 90% NIET van wat je in 3dMax wel kunt doen.

Oplossing is dus om in bryce de gaten die zijn gevallen bij export/import zelf handmatig in te vullen. Daarnaast kun je je afvragen waarom je uberhaubt 2 pakketten tegelijk zou willen leren als je net begint met 3d, da's alleen maar verwarrend en ik zou niet weten wat je niet in 3dMax zou kunnen maken, maw zoek een tutorial voor het maken van een landschap in 3dMax.

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2025
Verwijderd schreef op 29 februari 2004 @ 13:16:
Ik weet geen bal van bryce maar.. 3ds is een oud 3d-formaat (3dStudio in DOS).

Als jij spiegelende dingen en muren gaat maken in 3dMax mbv procedurele materials of andere non-bitmap materials dan gaan die bij export naar 3ds verloren; het 3ds formaat ondersteunt 90% NIET van wat je in 3dMax wel kunt doen.
is er dan geen andere manier om objecten te exporteren? je zou toch verwachten dat dat wel kan in een pakket als 3ds max 6
Daarnaast kun je je afvragen waarom je uberhaubt 2 pakketten tegelijk zou willen leren als je net begint met 3d, da's alleen maar verwarrend en ik zou niet weten wat je niet in 3dMax zou kunnen maken, maw zoek een tutorial voor het maken van een landschap in 3dMax.
ik had bryce al eens eerder gebruikt, en het is wel een makkelijk programma om binnen een paar klikken een landschap in elkaar te zetten, vandaar dat ik het idee had om bryce en 3ds max te combineren.

Verwijderd

Nogmaals: als je non-bitmap materialen gaat gebruiken zal dat alleen in 3dsmax zelf werken. Tav je verbazing dat 3dMax zoiets niet zou ondersteunen; probeer maar eens een 3dmax6-scene te openen in een vorige versie van 3dmax, dat zal niet lukken. Ook dan zul je gebruik moeten maken van een ander formaat (bv 3ds / vrml) en gaat dus veel info verloren. Discreet heeft geen baat bij het kunnen exporteren van al hun fancy spul naar concurerende programma's, als het aan hun ligt doe je alles met acad en max. (zelfde geldt ook voor hun concurrenten)

Waarom maak je je landschap niet in bryce en exporteer dat landschap in een formaat wat 3dmax aankan (3ds / vrml /dxf) en importeer je het in 3dmax?!

Verwijderd

Dan heb je weer het probleem dat al je instellingen zoals lucht, zon, mist e.d. verloren gaan.
Er zijn trouwens wel programma's die heel goed max bestanden om kunnen zetten naar andere pakketten, Bryce zal bij een daarvan vast wel bijzitten.
Pagina: 1