Toon posts:

Bios overleden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren is hier een systeem binnengeschoven wat het ineens niet meer zou doen, een oude P3-450, niet veel bijzonders, maar toch zonde om er niet eens naar te kijken, toch? :).

Na alle overbodige kaarten eruit gehaald te hebben, de overige drives afgekoppeld te hebben en daar wat kon vervangen te hebben blijft het systeem of hangen of start uberhaupt niet op en geeft een lange monotome piep (ca. 5 sec.) is dan even 2 sec. stil om daarna weer dezelfde piep te laten horen.

Het enige wat ik weet is dat het een award bios is, maar heb helaas deze combinatie niet terug kunnen vinden.

Als hij wel opstart dan blijft hij 9/10 keer op zijn POST hangen en helaas ook niet altijd op het zelfde punt. Het kan dus zijn dat hij tot aan zijn geheugentest komt, maar het kan ook net zo goed zijn dat hij al eerder blijft hangen en niet ergens in een regel gewoon stopt.

Aangezien ik toch wel graag zou willen weten wat dit nu kan zijn is mijn vraag:

Moet ik zoeken in het mama plankje, de processor, of toch de bios? En wat zou de errorbeep beschreven hierboven kunnen betekenen?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:46
jumper de cpu eens op een te lage snelheid (66 MHz bus) en reset de BIOS-instellingen eens met de betreffende jumper.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Was toch niet zo moeilijk te vinden hoewel dit onderstaande niet perse de weergave hoeft te zijn van het probleem.

Overigens is geduld een schone zaak, je topic binnen een paar uur kicken klinkt ongeduldig en is daarnaast niet toegestaan op dit forum.
Beep Codes
The only AwardBIOS beep code indicates that a video error has occurred and the BIOS cannot initialize the video screen to display any additional information. This beep code consists of a single long beep followed by two short beeps. Any other beeps are probably a RAM (Random Access Memory) problems.

ARME AOW’er

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, dááág, even kicken na dik 2 uur .. Jouw topic blijft gewoon 24 uur in de topiclist hangen. Niemand verdient hier een voorkeursbehandeling. Herlees eens de [faq]registratievoorwaarden[/] en dan met name het forumgedrag gedeelte. Zodoende kun je jezelf een beter beeld verschaffen van hetgeen wij hier op GoT van de gebruikers verwachten.

Wat betreft jouw probleem: kijk even in de FAQ en het Beleid van dit subforum. Daarin zul je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter vinden: even testen met een ander CPU en geheugen dus.

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 29-02-2004 12:22 ]

Verwijderd

Dat kicken maakt wel dat met het extra commentaar dat ik de topic nu ook zie. Ik had zelf onlangs een merkwaardig fenomeen dat het afkoppelen van een HP-CD-rewriter die als primaire IDE drive stond ingesteld resulteerde in het niet voorbij de plug&play bios komen. Het zonder meer alles afkoppelen kan dus best eens niet zo handig zijn. Ook het resetten van de bios met de jumper hielp in dat geval geen moer.

Verwijderd

Topicstarter
@BalusC: Wees niet zo op je teentjes getrapt, ik loop niet te spammen of andere erge dingen te doen, ik kick hem in mijn onwetenheid, omdat ik geregistreerd ben in een tijd dat deze regels nog niet gelden en niet iedereen 24/7 achter zijn systeem zit. Mijn excusses voor het niet volgen van de regels, maar een beetje menselijkheid zou ook geen kwaad kunnen.

Ontopic:

Zou een foutieve memchip (wat dus de bios van Award zegt in feite) kunnen veroorzaken dat hij op zijn POST blijft hangen, op de meest onverklaarbare momenten? Ik wil best proberen wat andere reepjes geheugen te pakken te krijgen, maar wil (begrijpelijk hoop ik) toch zeker weten waar ik aan toe ben. :).

Bios resetten zal ik vanavond even proberen.

Verwijderd

Je kunt als het goed is in de bios diverse halt-on-error levels instellen, eentje ervan is never halt on errors, daar begin je mee, en dan voer je het niveau steeds een stapje op, de foute hardware rolt er op die manier wel uit.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 februari 2004 @ 17:45:
Je kunt als het goed is in de bios diverse halt-on-error levels instellen, eentje ervan is never halt on errors, daar begin je mee, en dan voer je het niveau steeds een stapje op, de foute hardware rolt er op die manier wel uit.
Goede tip, ga ik zeker even doen, thxs.
Pagina: 1