[2k/XP] Netwerkproblemen...

Pagina: 1
Acties:

• wolfbeast
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05-2012
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijd bezig om hetvolgende probleem zelf op te lossen, maar ik kom er niet meer uit, misschien weet iemand anders me een zetje te geven in de goede richting om dit op te lossen? Hier komtie:

Ik heb een dual pentium 2, met 2 scsi schijfjes en een Realtek (8139D) netwerkkaart. Eigenlijk niks bijzonders, draait goed en stabiel, behalve 1 ding:
na wat een willekeurige tijd lijkt, gaat het versturen van gegevens over het netwerkkaartje niet goed meer. Ik gebruik hem als headless server voor webpagina's en wat andere dingen, en gebruik VNC voor adminnen. Het vreemde is dat het ontvangen nog wel goed gaat maar het versturen niet meer. Ook heb ik al gehoord dat verschillende mensen problemen hadden met het binnenhalen van grotere plaatjes van mijn webserver -- maar! niet allemaal? vooral met het VNCen kan ik goed zien wat er gebeurt, ik kan gewoon adminnen totdat de beeldverversing ophoudt. met een monitor aan de server kan ik zien dat de muis nog steeds netjes alles volgt wat ik doe, ik zie alleen niks meer. client afsluiten en opnieuw opstarten gaat het weer -even- goed en dan stokt het weer... Alsof er xx bytes per tcp/ip verbinding goed worden doorgestuurd en daarna het gewoon ophoudt.

Ik heb het volgende al gedaan/geprobeerd:
- andere NIC drivers (zowel realtek als microsoft geprobeerd)
- andere duplex instelling (half/full)
- andere NIC kaart (ook rtl 8139D, ik heb geen andere) voor het geval hij kapot was
- windows opnieuw geinstalleerd (!)
- andere Rx buffer instelling
- andere kabel

... iemand anders nog een idee??

ALvast bedankt.

Mark.

Verwijderd

Laat je task manager even open staan. Wordt nu en dan alle cpu opgebruikt, en indien ja, door welk proces?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 09:20

mutsje

Certified Prutser

het slimste zou zijn om performance monitor te starten en een log op te zetten en deze enige tijd te laten loggen. Op deze manier kun je precies zien welk object bottled.

• wolfbeast
Ik heb daar ook naar gekeken, het is géén 100%cpu probleem... (ik draai normaal gesproken o.a. seti, dat heb ik natuurlijk ook uitgezet om te zien of dat hielp, en geen proces gebruikte meer dan wat het zou moeten)

de machine werkt naar behoren, -behalve- uitgaand tcp/ip verkeer. Ik krijg ook geen foutmelding, de data stopt gewoon. Ik heb dit probleem zelf nog niet eerder gezien, hoopte dat iemand anders hier het al eens heeft meegemaakt en me kan helpen er achter te komen wat de oorzaak is.

Mark.

• wolfbeast
AH!
okay niet aan gedacht ook onder performance te kijken in taskmgr.
er is dus -wel- iets wat cpu vreet, ik krijg iets van 50% load dus er is een process dat één processor gebruikt en hangt, MAAR... mijn process list geeft aan system idle process 99% -- um... hoe kom ik er nu achter wat zo schrokt?

Verwijderd

Misschien een domme vraag, maar je hebt toch niet toevallig vnc op een andere poort geplaatst (om vb voorbij een firewall te geraken)? Of er is m.a.w. toch geen ander proces dat dezelfde poort gebruikt?

Kan je ook je systeem uittesten zonder dat het extern toegankelijk is? Het zou ook kunnen dat je server onder vuur ligt.

Verwijderd

Als je veel met je muis beweegt, kan het wel gerust zijn dat vnc 50% cpu inneemt. Dat zou zo geen probleem mogen zijn.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
wolfbeast schreef op 29 februari 2004 @ 12:40:
AH!
okay niet aan gedacht ook onder performance te kijken in taskmgr.
er is dus -wel- iets wat cpu vreet, ik krijg iets van 50% load dus er is een process dat één processor gebruikt en hangt, MAAR... mijn process list geeft aan system idle process 99% -- um... hoe kom ik er nu achter wat zo schrokt?
Kan je misschien je systemspecs ffies posten van deze computer. aangezien ik ook een voorval had dat er 50% in gebruik was, maar dat kwam uiteindelijk door het moederbord.
Het bios moest gewoon geupdate worden en toen was dat probleem opgelost :

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik heb ongeveer zo'n zelfde probleem,
internet gedeeld over server Wink2K met 2 Realtek NIC's, internetten werkt perfect.
Ik kan alleen vanaf de clients geen e-mail verzenden, wel ontvangen.

Het gekke is dat ik dit probleem niet heb als ik Win XP op de server draai, dus ik begin bij mij eigenlijk wel aan een driver probleem te denken of in ieder geval een Softwarematig probleem, misschien dat het bij jou ook iets in die richting is.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Probeer eens een ander type NIC. Als je ISA sloten hebt kun je vast van die gratis 10mbit 3com nicjes regelen. Probeer iig iets niet-Realteks.

Als ze werken, dan werken ze, en lekker goedkoop, maar ik heb hier en daar ook van die wazige onoplosbare problemen gehad die door vervanging door intel/3com nic verdwenen zijn...

Hier stond een dode link.

• wolfbeast
okay, systeemspecs:

Asus P2B-DS, 2x 450MHz Intel P2
512MB ram
2x IBM scsi drives op de onboard scsi controller
s3 trio el-cheapo video kaartje pci
realtek 8139D 10/100 nic

en verder eigenlijk niks!

* het moederbord heeft de laatste release bios (een nieuwere is er wel maar dat is een beta, en heeft een kapotte ACPI, dus die gebruik ik niet) 1013
* Het gebruik is standaard 50% volgens de performance tab, ongeacht of er veel verkeer is in VNC of niet, en de process list geeft aan dat het systeem 99% idle is...

Als ik een andere NIC kan krijgen, is dat leuk, maar wie geeft die dingen nou voor niks weg? niemand toch. overigens heb ik op mijn lan wel graag 100mbit. Ik heb andere drivers geprobeerd, oude en nieuwe, realtek en microsoft versies, dus ik betwijfel of dat het probleem is, ik heb nl. op een andere machine hetzelfde type kaart in gebruik gehad, met dezelfde softwareconfiguratie, zonder problemen

desnoods vervang ik het moederbord (ik heb nog een reserve zonder scsi, maar heb nog een AHA2940)...

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:02
Ik zou het probleem idd toch in de netwerk kaart zoeken, haal gewoon eens een 3com of Intel Chipset netwerkkaart.

Of zoals al aangeboden wordt door een andere tweaker, gebruik een tijdelijk zijn kaart. Mag dan wel 10Mbit zijn, maar om te testen kan dit toch geen kwaad.

• wolfbeast
ik hoe me aanbevolen voor een gratis kaartje voor testen hoor. ik heb zelf nog isa nics maar die worden niet ondersteund (HP 27247B) door win2k.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ja, ik doelde op die 3com 10mbit isa dingen voor testdoeleinden. Die zijn namelijk vaak voor niks of voor 1 euro te vinden.

Hier stond een dode link.

• wolfbeast
maareh, als het de nic is, dan moet het probleem dus opgelost zijn als ik die er uit trek.. heb ik gedaan (en ff lokaal aangesloten met kb+muis+monitor natuurlijk) maar het cpu load probleem blijft, ook zonder nic... dus... niet de nic?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je je VNC Service herstart op het moment dat je dat probleem hebt - is je probleem dan weg? :)

Verder - heb je bv. iets als een firewall, proxy server, nat ding of iets gelijksoortigs wat op je netwerk stack insteekt (bv. een ethereal driver) geinstalleerd staan? :)

Verwijderd

Cpu load probleem met ASUS moederborden:

http://support.microsoft.com/?kbid=241532

• wolfbeast
gah! incompatibiliteit... nou, laten we hopen dat die ACPI oplossing, als die de load verwijdert, ook mijn netwerkprobleem oplost.

(wie heeft dat eigenlijk verzonnen, die ACPI? ik heb tot nu toe niks dan problemen gehad ermee....)

• wolfbeast
elevator schreef op 29 februari 2004 @ 14:29:
Als je je VNC Service herstart op het moment dat je dat probleem hebt - is je probleem dan weg? :)
nee, het probleem blijft.. gaat weer -even- goed en dan weer mis...
Verder - heb je bv. iets als een firewall, proxy server, nat ding of iets gelijksoortigs wat op je netwerk stack insteekt (bv. een ethereal driver) geinstalleerd staan? :)
Omdat ik hem achter een router met firewall heb staan die alléén de poorten doorstuurt waar mijn services op hangen, heb ik geen software firewall nodig, hij draait gewoon zijn daemons en verder niks wat met de network layer knoeit...

De oplossing voor het mainboard te modden voor ACPI (http://www.asus.com.tw/su...techref/acpi/index_2.aspx) heb ik me maar niet aan gewaagd.. heb ook de spullen niet om SMTs te verzetten ;) priegeldingen! :/

Ik ben nu een verse nieuwe install verder, naar specificatie (het computer type wijzigen in MPS ná installatie in win2000 kan niet, dan start hij gewoon helemaal niet meer op! Vraag me af waarom het dan mogelijk gemaakt is in de device manager), en tot nu toe gaat het met het netwerk ook goed. Moet het nog goed testen maar voorlopig werkt het.

Bedankt voor de hulp iedereen!
Pagina: 1