VIA of Promise Fasttrak 378 controller?

Pagina: 1
Acties:

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-03 16:07
Heb de faq gelezen en ook gegoogled maar niet echt een
bevredigend antwoord kunnen vinden.

Ik heb een msi k8tneo moederbord en wil daar volgende week 2 seagate 160gb sata schijven in raid 0 op installeren, daarnaast nog 1 seagate ide schijf van 120gb.
Voor raid 0 heb ik dus 2 optie's: via sata raid en promise fastrak raid beide met installatie flop.

Weet iemand of er veel performance verschil is en/of mogelijke problemen bij 1 van beide controllers???

Alvast bedankt voor antwoorden.

debeerzietzevliegen.nl

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

als je met de via raid kunt maken zou ik dat doen die zit namelijk niet op de pci bus (correct me if i am wrong please) en je trekt dan dus niet in een keer je pci bus vol als je amt gaat overpompen.

weet iemand nog een leuke signature?

• debeer
in het boekje staat bij via "quote"
the southbridge of this mainboard is VT8237 wich support two serial connectors sata1&sata2.
De promise chip is de nieuwe 20378 chipset die ook in de bios is terug te vinden.

Is er iemand met dit (MSI) bord die beide opties heeft geprobeerd?

debeerzietzevliegen.nl

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

snooze schreef op 29 februari 2004 @ 01:08:
als je met de via raid kunt maken zou ik dat doen die zit namelijk niet op de pci bus (correct me if i am wrong please) en je trekt dan dus niet in een keer je pci bus vol als je amt gaat overpompen.
De beide controllers zitten gewoon op de V-link bus :)

Wel, debeer, je kunt natuurlijk het beste zélf gaan testen, benchmarken, etc en zélf een eindoordeel trekken. Elke systeemconfiguratie verschilt en daarnaast is eigen ervaring ook nog de beste ervaring ;)

• debeer
BalusC schreef op 29 februari 2004 @ 01:19:
[...]
De beide controllers zitten gewoon op de V-link bus :)

Wel, debeer, je kunt natuurlijk het beste zélf gaan testen, benchmarken, etc en zélf een eindoordeel trekken. Elke systeemconfiguratie verschilt en daarnaast is eigen ervaring ook nog de beste ervaring ;)
Dat is natuurlijk ook zo BalusC ;)
Maar dat kost natuurlijk wel ff wat tijd en dan moet ik 2x windows installeren?
Zal morgen zelf wel wat benchen met beide controllers als niemand ervaring heeft met de 2 controllers op dit mb.
bedankt iig.

debeerzietzevliegen.nl

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

en dan moet ik 2x windows installeren?
Inderdaad, de RAID array's zijn niet zonder meer uitwisselbaar tussen controllers van verschillende merken. Maar ach, je bent een Tweaker of je bent het niet ;) Even een paar dagen op een "niet-naar-eigen-smaak-aangepaste" Windows bivakkeren en testen kan toch geen kwaad :P

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:35
Bij de Fasttrak controller heb je misschien nog het voordeel dat je óók de IDE drive eraan kunt hangen. Datauitwisseling tussen S-ATA en je IDE schijf gaat dan misschien wat vlotter.

^ Wat hij zegt.

• debeer
Good point, staat bij de via idd niet dat je ook nog een ide eraan kunt hangen.

debeerzietzevliegen.nl

• debeer
Ok, heb alles geinstalleerd op de promise controller.
Zag er allemaal goed uit had 66mb p/s met sandra.
Heb daarna sp1 geinstalleerd en heb nu nog maar 37mb p/s :(
Weet niet of ik die via latency patch e.d. kan gebruiken maar heb het maar geprobeerd, zonder resultaat overigens.

Als ik nu via de via controller mijn schijven wil aansluiten moet ik dat alleen de c schijf met windows opnieuw installeren of ben ik mijn andere gedeelde schijven (data die er op staat) kwijt??
Heb dus 2x160gb in c, d, e en f gedeeld.

Als dit zo zou zijn is er een oplossing om mijn "oude" snelheid weer terug te krijgen??
Heb op de promise site gekeken en gegoogled maar niks kunnen vinden.

Alvast bedankt.

debeerzietzevliegen.nl

• Z-Dragon
Hoe bedoel je "kwijt"?

^ Wat hij zegt.

• debeer
Ik bedoel of ik dan weer nieuwe array's aan moet maken waardoor ik de data op mijn andere partities kwijt ben.
Ik heb 2 schijven in raid o gepartitioneerd in c, d, e en f ben ik alle data in d, e en f dan kwijt als ik van controller verander.

[ Voor 40% gewijzigd door debeer op 02-03-2004 17:45 ]

debeerzietzevliegen.nl

• Z-Dragon
Even de drivers van de controller opnieuw installeren? Misschien heeft SP1 ze vervangen door standaard S-ATA drivers van Microsoft.

[ Voor 5% gewijzigd door Z-Dragon op 02-03-2004 18:38 ]

^ Wat hij zegt.

• debeer
Zal dat ff proberen maar waar doe ik dat?? bij het opstarten of bij hardware in windows?

Maar ik bedoel dus of ik de data op mijn partities kwijt ben alsik van controller wissel???

debeerzietzevliegen.nl

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-03 14:13

Bzzje

Negeren is vooruitzien

* Bzzje heeft het zelfde bordje
ik heb de promise controller, da's namelijk een aparte chipset en zit niet geintegreerd in de southbridge.
Met beiden kan je nog gewoon IDE gebruiken, alleen kan je (volgens het boekje) een raid configuratie maken met een sata EN een IDE schijf.

indeling op bord is namelijk: 2 x IDE, 2 x via sata, 2x promise sata en 1 keer ide promise sata

Negeren is vooruitzien

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

debeer schreef op 02 maart 2004 @ 18:41:
Zal dat ff proberen maar waar doe ik dat?? bij het opstarten of bij hardware in windows?

Maar ik bedoel dus of ik de data op mijn partities kwijt ben alsik van controller wissel???
De stelregel is:

zelfde merk/type > zelfde merk/type = geen probleem
zelfde merk, ene type > andere type = meestal "forward compatible"
ene merk > andere merk = no-go
Met "forward compatible" wordt er dus bedoeld, dat wanneer je de schijven verplaatst van een oudere controller (bijv. Promise Fasttrak66) naar een nieuwere type controller van hetzelfde merk (bijv. Promise Fasttrak133), dat de array gewoon opnieuw wordt herkend en de data dus behouden blijft. Omgekeerd gaat dat niet altijd.
Uit de FAQ :)

Ditzelfde geldt naar ik aanneem zowel voor losse controllers als voor on-board-controllers.

ARME AOW’er

• debeer
[quote]Bzzje schreef op 02 maart 2004 @ 18:46:
* Bzzje heeft het zelfde bordje
ik heb de promise controller, da's namelijk een aparte chipset en zit niet geintegreerd in de southbridge.
Met beiden kan je nog gewoon IDE gebruiken, alleen kan je (volgens het boekje) een raid configuratie maken met een sata EN een IDE schijf.

indeling op bord is namelijk: 2 x IDE, 2 x via sata, 2x promise sata en 1 keer ide promise sata[/quote

Heb jij na de installatie van sp1 geen performance verloren?
En welke drivers heb je allemaal geinstalleerd?

Dus van promise naar via zonder verlies van data gaat niet lukken begrijp ik uit
GuardianAngel zijn verhaal, dat mooi balen dan, moet ik weer alle data over gaan zetten :(
Of zal ik dan maar windows opnieuw installeren en geen sp1 erop zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door debeer op 02-03-2004 19:27 ]

debeerzietzevliegen.nl

• Z-Dragon
Ik heb op mijn systeem Windows XP SP1 in 1 keer geïnstalleerd, dus slipstreamed. Maar doe eerst maar eens wat ik hierboven vertel.

^ Wat hij zegt.

• debeer
Heb de drivers van de promise controller geupdate, zit nu op 42mb p/s.
klein beetje beter dus maar nog steeds ver onder de maat.
heb zo langzaam aan alle opties wel uitgeprobeerd.

debeerzietzevliegen.nl

• debeer
Nou, ben er uit hoor ;)
Heb een slipstream cd gemaakt met windows xp prof en sp1.
opnieuw geinstalleerd en via drivers. athlon 64 drivers en geluid enzo.

Heb nu een gemiddelde score tussen de 55 en 65 mb p/s :9~

Niet slecht dacht ik zo.

Probleem zat em dus toch in het installeren van sp1 na windows xp.

Bedankt voor de hulp iig.

Case closed.

debeerzietzevliegen.nl

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

debeer schreef op 02 maart 2004 @ 18:41:

Behalve dat het gewoon in de FAQ staat, heb ik het ook eerder gezegd :X
BalusC schreef op 29 februari 2004 @ 12:00:
[...]
Inderdaad, de RAID array's zijn niet zonder meer uitwisselbaar tussen controllers van verschillende merken. Maar ach, je bent een Tweaker of je bent het niet ;) Even een paar dagen op een "niet-naar-eigen-smaak-aangepaste" Windows bivakkeren en testen kan toch geen kwaad :P
B)

Waarom is het zó erg dat je dan je data kwijt bent :? Je bent nochtans met een schone lei begonnen op de Promise, dan heb je dus toch wel elders een backup staan :z

Trouwens jouw RAID0 scores zijn mijns inziens niks. De Seagate (Barracuda 7200.7, ik neem aan dat je deze hebt?) haalt in z'n uppie al een STR van 55MB/s. Met deze schijven in RAID0 moet je in theorie wel minimaal 100MB/s halen. Heb je soms niet per abuis een RAID1 array gemaakt? Hoe groot is de totale schijfgrootte?

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 03-03-2004 07:13 ]

• Bzzje

Bzzje

Negeren is vooruitzien

debeer schreef op 02 maart 2004 @ 19:26:
Heb jij na de installatie van sp1 geen performance verloren?
En welke drivers heb je allemaal geinstalleerd?

Dus van promise naar via zonder verlies van data gaat niet lukken begrijp ik uit
GuardianAngel zijn verhaal, dat mooi balen dan, moet ik weer alle data over gaan zetten :(
Of zal ik dan maar windows opnieuw installeren en geen sp1 erop zetten.
Ik heb voordat ik begon met installen eerst uitgezocht wat het handigst was.
dus niets " kwijtgeraakt" :)

qua drivers had ik de normale promise drivers.

Negeren is vooruitzien

• debeer
BalusC schreef op 03 maart 2004 @ 07:09:
[...]
Behalve dat het gewoon in de FAQ staat, heb ik het ook eerder gezegd :X
[...]
B)

Waarom is het zó erg dat je dan je data kwijt bent :? Je bent nochtans met een schone lei begonnen op de Promise, dan heb je dus toch wel elders een backup staan :z

Trouwens jouw RAID0 scores zijn mijns inziens niks. De Seagate (Barracuda 7200.7, ik neem aan dat je deze hebt?) haalt in z'n uppie al een STR van 55MB/s. Met deze schijven in RAID0 moet je in theorie wel minimaal 100MB/s halen. Heb je soms niet per abuis een RAID1 array gemaakt? Hoe groot is de totale schijfgrootte?
Ik heb idd de seagate 7200.7 schijven 2x160gb.
Heb nog ff gekeken heb toch een raid 0 array gemaakt.
100mb p/s?? dan doe ik toch nog iets fout.
Ben zo stom geweest om al mijn data van andere schijven al over te zetten op de raid partities, dus kan nu niet zo makkelijk meer wisselen van controller.
Zal eens met Atto benchen kijken wat die zegt.

Heb nog ff getest met atto, gemiddeld 67 write en 69 read score.
Niet al te heftig dus.

[ Voor 6% gewijzigd door debeer op 03-03-2004 11:46 ]

debeerzietzevliegen.nl

• Bzzje

Bzzje

Negeren is vooruitzien

hmmm.... net maar eens sandra gedraaid en ik zit inderdaad ook op die 37mb/s
met zo goed als dezelfde config als jij hebt (zij het met 2 120gig maxtors)

Negeren is vooruitzien

Pagina: 1