[CSS layout] horizontale fantoomscrollbar?

Pagina: 1
Acties:

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 15:36

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest met een nieuwe site voor mijn vrouw :* in PHP, XHTML 1.0 Strict en CSS layout... Maar nou zie ik op een aantal pagina's horizontale fantoomscrollbars, die maar één pixeltje ofzo scrollen. Op de pagina's waar dat voorkomt is de text-div iets breder dan op andere pagina's. Die twee problemen zijn vast aan elkaar gerelateerd, maar ik zou niet weten hoe...

De site is http://forum-integration.info
De stylesheet is http://forum-integration.info/default.css
Een pagina waar zich bijvoorbeeld dit probleem voordoet (in ieder geval bij mij in Win98 IE6) is http://forum-integration.info/?lang=nl&page=films

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• hobbeldebobbel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02-2023

hobbeldebobbel

tjop tjop

eerlijk gezegd zie ik geen fantoom scrollers of iets dergelijks....

anders in de frames NOSCROLLING zetten.. of scrolling=no

//damn sorry natuurlijk os erbij zetten *schaam*

alsnog:
ie: 6.0.2800.1106.xpsp1.020828-1920
resolutie: 1280x1024
hoeveel getallen kun je gebruiken om een versie aan te duiden zeg

[ Voor 47% gewijzigd door hobbeldebobbel op 29-02-2004 01:39 ]

hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
hobbeldebobbel schreef op 29 februari 2004 @ 01:26:

Welk OS, welke browser? Ik heb zelf in W2k IE5.5 ook geen problemen, maar dus in W98 IE6 wel...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:01

crisp

Devver

Pixelated

hobbeldebobbel schreef op 29 februari 2004 @ 01:26:

waar zie jij frames dan?

Reyn: ik denk dat je inderdaad even moet onderzoeken welk element ervoor zorgt dat je tekst-deel die paar pixels breder wordt. IE heeft nog wel wat bugs met bepaalde block-elementen die default margins hebben.

Gebruik daarna even de validator want helemaal strict is het nog niet ;)

Intentionally left blank

• hobbeldebobbel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02-2023

hobbeldebobbel

tjop tjop

*oeps* ging er vanuit dat er frames inzaten---> me moet beter lezen

maar als nou die verschillende breedtes niet gaatwerken.... er is toch ook een overflow ding in css: overflow:hidden

hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

hobbeldebobbel schreef op 29 februari 2004 @ 01:40:
*oeps* ging er vanuit dat er frames inzaten---> me moet beter lezen

maar als nou die verschillende breedtes niet gaatwerken.... er is toch ook een overflow ding in css: overflow:hidden
dat is natuurlijk symptoom-bestrijding en geen oplossing.

Voor zover ik kan zien gaat het mis met de em-elementen. Echter als ik quirks-mode forceer in IE6 gaat het wel goed. Zet bovenaan je DTD een HTML comment om quirks te forceren; dit is gewoon weer de zoveelste renderbug in IE6 in strict-mode.

Intentionally left blank

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
crisp schreef op 29 februari 2004 @ 01:45:
dat is natuurlijk symptoom-bestrijding en geen oplossing.

Voor zover ik kan zien gaat het mis met de em-elementen. Echter als ik quirks-mode forceer in IE6 gaat het wel goed. Zet bovenaan je DTD een HTML comment om quirks te forceren; dit is gewoon weer de zoveelste renderbug in IE6 in strict-mode.
Die snap ik even niet?

[edit]

Ik heb trouwens even de bugjes uit de code gehaald, en hij valideert nu. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Mx. Alba op 29-02-2004 02:26 ]

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 20:44

BetuweKees

Flipje uit Tiel

offtopic:
waarom crash me firebird (en nu firefox) toch steeds als ik die site van simon bezoek??

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:26

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Als je er wat aan hebt: wanneer je je CSS weg laat heb je nog steeds die scrollbalk, dus het zit in de html van de pagina :). Kortom, crisp zal wel gelijk hebben, want wanneer je de <em> weghaalt is probleem weg.

Was onderdelen van de css aan het slopen totdat het probleem niet meer voor kwam.

[ Voor 32% gewijzigd door We Are Borg op 29-02-2004 15:31 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Inderdaad, het probleem wordt veroorzaakt als er een <em> span line-breakt. Of als een <a> span line-breakt. En kennelijk alleen maar als een marge of een padding in procenten wordt gebruikt.

Ik gebruik dus een <body> met een rechtermarge van 10%. Daarin zit een <div class="text"> met een regermarge van 0. Om het probleem op te lossen zal ik dus waarschijnlijk een rechtermarge moeten specifieren... Maar hoe? Als ik het in em doe, zoals ik alle andere formaten gedefiniëerd heb, wordt de rechtermarge te groot als men een groter font ingesteld heeft. Dan zal ik dus de rechtermarge in px moeten instellen, maar dat vind ik maar vies, eigenlijk...

[edit]

Ik heb dus net geprobeerd met een rechtermarge in px, sans résultat. Nog steeds een horizontale scrollbar op pagina's zoals http://forum-information/?page=films waar een italic span line-breakt :( Dankuwel Bill Gates!

[ Voor 41% gewijzigd door Mx. Alba op 29-02-2004 18:30 ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

ja, IE is ge-wel-dig!!!!11111 not

Intentionally left blank

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Maar wat ik nog het stomste vind is dat het verbreden van die div helemaal geen verbreding van de pagina hoeft te veroorzaken. Behalve als door het verbreden van die div de body ook verbreed. Maar dan zou ook de bovenste div moeten verbreden, en dat doet hij niet... Echt een heel erg vreemde bug.

Pagina: 1