[AOpen AX63] Het moederboard lijkt niet te reageren

Pagina: 1
Acties:

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-06 16:55
Ik heb van een kennis een AOpen AX63 met een Celeron 466 gekregen. De Celeron 466 is een socket 370-processor (ff om puntje op de ï te zetten, moet socket met hoofdletter?) en zit op een slot1->socket(pga)370-converter. Nu heb ik het aangesloten in mijn bigtower met 300watt voeding en om te beginnen eerst een reepje van 64mb PC100 SDRAM erop gezet en een Matrox Millenium 100 (AGP). Ik kan de PC gewoon via de knop die via het mobo loopt aanzetten, maar ik krijg geen beeld via de videokaart. Om te testen of het AGP-slot niet kapot was heb ik de AGP-kaart eruit gehaald en een Tseng nogiets 6000 2mb op PCI erin gezet en heeft niet mogen baten.

Voordat men begint over "Zoek eens verder", dat heb ik al gedaan. Echter zijn de meeste topics over de PRO-versie van dit moederboard en vond ik hier niet veel in terug over het probleem dat ik heb. Ik heb overigens een bijna identiek probleem gevonden, maar ook uitleg uit die topic heeft niet mogen baten :'(

Toch geloof ik niet dat het moederboard kapot is! Ik kan het alleen niet bewijzen:). Ik ga morgen een Celeron 450 @ Socket 370 (volgens de topic laatst was het onmogelijk...) van iemand lenen, maar ik wil in deze topic geen gezeur over het niet-bestaan van die processor! Het mag sowieso trouwens niet omdat het off-topic is ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Trek de videokaart en/of het geheugen uit. Het mobo zou daarna moeten gaan piepen :)

• DanielB
Dit klinkt misschien stom, maar het moederboard lijkt ook niet te beepen. Ik ga het nog eens proberen!

-- Even later:
Ik hoor inderdaad geen gebeep!

De processor wordt wel heet...

-Schrikkeldag:
Ik heb in de FAQ gekeken, maar geen oplossing voor mijn probleem...

[ Voor 50% gewijzigd door DanielB op 29-02-2004 10:36 . Reden: wat toegevoegd ]

Verwijderd

Ik had andere moederborden; Abit vooral, maar:

Oplossingen die bij mij ooit hebben geholpen:
-bios resetten (of batt eruitlaten)
-geheugen eruit (alleen video+proc op mobo)
-andere videokaart
-condensators vervangen
-een slot-p3 erin getest ipv mijn celeron op convertor
-een andere convertor of anders instellen (eentje had jumpers voor voltage etc)

Succes!

Verwijderd

Hmm processor zou niet heet moeten worden, vooral de voltages checken; 2V geloof ik en dus resetten de bios, moet voor elke voltage verandering.

Beepjes weet ik nix van ik heb nooit een pc speaker gehad (net zoals een floppy :z )

• DanielB
Processor is gewoon niet compatible :/

Verwijderd

Niet compatible? :? Gewoon multiplier 7x en bus op 66MHz.
Dat ding is toch voor P2 gemaakt zo ongeveer? Ik zou het niet pikken.

• DanielB
Waarom zou ik 't niet moeten pikken? :| Ik heb 't moederboard GEKREGEN, maar 't blijkt dat jij weer zo'n type bent dat zelfs niet tevreden is als ie wat krijgt.

De processor staat niet in de lijst van ondersteunde processoren, dus werkt hij niet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een Celeron 466 zal nooit in de lijst van ondersteunde CPU's staan voor een Slot1 plank omdat er geen Slot1 versie van gemaakt is. Maar als een plank Celera tot 433MHz Slot1 ondersteunt, zullen PPGA CPU's tot 533MHz wel werken. Die hebben namelijk exact dezelfde core. Oftewel die CPU is wel gewoon compatible en trek je met een uitspraak als De processor staat niet in de lijst van ondersteunde processoren, dus werkt hij niet. gewoon een voorbarige en technisch incorrecte conclusie :o

Mogelijk zitten de convertersettings verkeerd, of is de CPU dood. Iig heeft de multiplier er niets mee te maken, de Mendocino Celera hebben locked multipliers, die blijft gewoon 7x. Als FSB op 66MHz ingesteld staat op het bord hoort het gewoon te booten. Als je het op 'auto' staat en je converter op 'OC enabled' ingesteld staat, zal je mobo dat als 100MHz interpreteren. En op 7x100MHz zal geen enkele Mendocino draaien.

En mbt die 'Celeron 450', dat is gewoon een Celeron 300A die op 100MHz FSB gedraaid kan worden- komt erg vaak voor (geweldige chips die vroegere Mendocini) maar dat maakt het nog geen Celeron 450 :z

Oslik blyat! Oslik!

• DanielB
Niet om 't één of het ander, maar met een beetje naslag had je kunnen weten dat het moederboard een FSB tot 153mhz ondersteund. Je kan instellen of je van 66 - 100mhz wil, 100 - 153 of natuurlijk auto. Ik heb 't op auto staan. De lijst van supported processors gaf de processor niet aan in de lijst. Dat zal echt wel een reden hebben :S

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KewlKiddo schreef op 29 februari 2004 @ 18:35:
Niet om 't één of het ander, maar met een beetje naslag had je kunnen weten dat het moederboard een FSB tot 153mhz ondersteund. Je kan instellen of je van 66 - 100mhz wil, 100 - 153 of natuurlijk auto. Ik heb 't op auto staan. De lijst van supported processors gaf de processor niet aan in de lijst. Dat zal echt wel een reden hebben :S
Lees mijn post dan... er staat exact in waarom die CPU niet ondersteund is :Z

Verder zal auto dus (zoals ik hierboven al schreef) als 100MHz geinterpreteerd zijn. Zet je moederbord eens met de hand op 66MHz en dikke kans dat het wel boot.

In het algemeen zul je een stuk meer succes hebben als je wat creatiever bent ipv hier de alwetende dogmaticus uit te proberen te hangen :o

Oslik blyat! Oslik!

• DanielB
Ik heb 't geprobeerd, heeft niet geholpen. Voorheen heeft de proc op een ander mobo gedraaid, waar hij 't wel op deed...
offtopic:
Wat is een "dogmaticus"?

[ Voor 62% gewijzigd door DanielB op 29-02-2004 20:08 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zo kinders, geen ruzie meer maken nu hoor ;)

KewlKiddo: test eens met een andere CPU, liefst een 'echte' slot-1, bv. een oude P2-233. Test zo mogelijk ook even met een andere s370-slot1 converter en maak eventueel de contacten van de converter even schoon met een potloodgummetje (wel het gumsel verwijderen na schoonmaken!) of met heel fijn schuurpapier. Ik heb gemerkt dat met name de niet-gouden contacten van converters na verloop van tijd makkelijk corroderen.
Sluit op het bord even een power-led aan. Als deze led niet aangaat weet je dat je probleem inderdaad CPU-gerelateerd is. Gaat de led wel aan, dan loopt de CPU vermoedelijk goed.

• DanielB
De LED ging nooit aan... :|

• DanielB
Zo... ander mobootje gekrijgen, heb nu een Abit BX6, die's wel wat minder, maar toch... de proc die ik had werkt er wel op, maar ik denk dat ik in verhouding met mijn P200 weinig snelheidswinst zal hebben, maar SDRAM is wel een stukje lekkerder dan EDO-ram :)
Pagina: 1