[WLAN] Internet super traag

Pagina: 1
Acties:

• jeroen-v
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 20:50
Situatie:

ADSL op een ISDN lijn (Planet Comfort 2 mbit) --> ADSL Modem Alcatel speed touch home ---> UTP Cat 5 kabel ---> Wireless LAN router Sitecom WL-018 (802.11B ->11 mbit) >>> PC's.

Ik heb niet de kabel gebruikt die bij de router zat, om de router met de Modem te verbinden, maar gewoon een UTP Cat 5.

PC's:
PC1: P4 met win XP Pro
PC2: Athlon met win XP Pro
PC3: Laptop P233 met win 98SE

Ik gebruik Wireless PCI netwerk kaartjes van E-Tech, ook voor 802.11B, het typenummer is waarschijnlijk WLPI03. Voor de laptop heb ik een wireless PCMCIA, ook van E-Tech.

--------------------------------------------------------------------------------

Tot vorige week had ik een Sitecom DC-202 router (dus MET draad), die deed het PERFECT, alleen mijn vader wou toch wireless, dus ik ruilde hem in voor deze WL-018.

Normaal haal ik 200kb/s standaard bij speedtest en overal op internet, ook met deze DC-202 haalde ik dat.

--------------------------------------------------------------------------------

Probleem: Toen ik de Wireless heb geinstalleerd, en de wireless pci's erin gedaan, hele boel ge-configged zoals in de manual stond, ging internet echt super traag op alle 3 de pc's. Ik heb op alle 3 de PC's internet werkend gekregen. Naar het netwerk gebeuren heb ik nog niet gekeken, maar ik denk dat ik dat ook wel aan de praat krijg.

Dus: Internet loopt super traag, speedtest geeft 13 kb/s, tweakers,google, planet, alles moet 30 seconden laden, vergelijkbaar met ISDN-speed. Ik heb gewoon de hele zooi goed geinstalleerd, bijna hetzelfde als die vorige DC-202 router (zelfde wizard doorgelopen).

-------------------------------------------------------------------------------

Wat ik gedaan heb:

* Search, Faq
* Ik denk dat formatteren niet helpt, want op de laptop heeft nog nooit internet gedraaid, en die laptop heeft een clean-install van 98SE.
Het moet dus in de instellingen van router/internet-opties liggen.

Feiten:

* Op ADSL-modem branden LEDjes normaal zoals altijd, op WLAN-router branden alleen PWR (rode led), LINK/ACTIVITY (Groene led) en WLAN (groen). Hij ziet dus niet hoeveel pc's er aan zitten, omdat de ledjes van de 4 poorten niet aan staan (dit hoort volgens mij niet omdat ik de computers niet via een UTP heb aangesloten, maar wireless. Die DC-202 gaf trouwens wel voor iedere computer 2 LEDjes, als die pc's aanstonden)

* Config screenshots kan ik jullie zo geven op verzoek, als jullie instellingen willen weten.

* Probleem is niet PC-afhankelijk; als ik PC1, en PC2 uitzet, loopt op PC3 internet nog steeds brak, en andersom.

--------------------------------------------------------------------------------------

Wie o wie geeft mij de gouden tip? of is er iets niet in orde, router kapot ofzo?

bij voorbaat dank _/-\o_ _/-\o_

[Edit 1]

Ontvangst is gewoon goed, PC1 staat praktisch naast de router, laptop krijgt 5 streepjes, athlon ontvangst is voldoende.

[Edit 2]
http://192.168.0.1, router config file, laadt wel super snel :S

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen-v op 28-02-2004 22:25 . Reden: ontvangst toevoegen ]

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-08 07:50

Dentheman

Zie signature

Is er in de buur van de ontvanger/zender een stoorzender in de buurt: draadloze telefoon, tv, antenneversterker, metalen voorwerpen, stoppenkast of e.d.? als dat zo is beïnvloed dat de snelheid. Het is vrij voor de hand liggend, maar mischien over het hoofd gezien

Zie ondertitel

• jeroen-v
Denman89 schreef op 28 februari 2004 @ 22:26:
Is er in de buur van de ontvanger/zender een stoorzender in de buurt: draadloze telefoon, tv, antenneversterker, metalen voorwerpen, stoppenkast of e.d.? als dat zo is beïnvloed dat de snelheid. Het is vrij voor de hand liggend, maar mischien over het hoofd gezien
hmmz nee geen stoorzenders aanwezig hier, maar dat zou toch alleen de ontvangst negatief kunnen beinvloeden; niet de snelheid?

Dan vindt ik het alsnog raar dat hij http://192.168.0.1 wel direct laadt :S

Soms is hij zelfs zo traag dat als ik inlog bij MSN messenger, MSN al weer timed-out is

Op alle 3 de pc's is internet even sloom, Speedtest geeft ~10kb/s.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen-v op 29-02-2004 10:32 ]

• jeroen-v
!!!!!!!!!!!!! PROBLEEM OPGELOST !!!!!!!!!!!!!!

wat bleek nou: heel veel gasten hadden er last van...
op www.sitecom.com heb je gelukkig een user-forum, en daar stond dit topic: http://www.sitecom.com/userforum_2.php?thread_id=3020

met een firm-ware-update is het opgelost, ik zit nou weer op 200kb/s _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_