[oc] 2500+ ineens instabiel

Pagina: 1
Acties:

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
Beste mede tweakers,

In Juni 2003 heb ik mijn eerste eigen pc aangeschaft (met de bedoeling te gaan overcloken). Eerst een tijdje op default gedraaid en later gaan oc'en. Lang heb ik op 3200+ gedraaid met standaard Vcore (1,65 V). dat was super stabiel.

Mijn voeding was een standaard 300 watt dingetje, genoeg voor de huis-tuin en keuken gebruiker, maar niet voor een overclocker. de 5 en 12 V lijnen waren aan de lage kant.

Ongeveer een maand geleden heb ik een Levicom 450 Watt voeding gekocht. Deze had super voltrages, De 5 V was precies 5 V en de 12 zat op 11,9 ongveer.
Ik kon toen stabiel draaien op 11*210. na een tijdje vond ik de cpu temperatuur wat hoog en ging mijn pc flink schoonmaken. Ik had de fan's eruit gehaald en schoon gemaakt, stoffilters schoon gemaakt, cpu en cooler schoongemaakt met alcohol...alles terug gezet en dat scheelde me zo'n 4 graden...maaar!

na de poetsbeurt wilde mijn processor ineens 11.5*200 stabiel draaien met 1.7 V Vcore. Dat vond ik heel erg knap aangezien ik daar eerst 1,775 V voor nodig had.
Dus draaide mijn pc als een zonnetje met relatief weinig voltrage en een paar uur prime stabiel.

Twee weken geleden een nieuwe schijf (maxtor 160 gig) erbij gekocht en vervangen voor een 80 gig die tijdens het overpompen helaas is overleden :( )
nog steeds stabiel op 1,7 V...

maar sinds vorige week ineens niet meer :? Hoe kan dat nou?

ik heb verder niets veranderd aan instellingen...geheugen timings, (ingestelde) voltrages...alles is hetzelfde gebleven. behalve de 12 V lijn, die is nu onder Full load op 11,5 V en soms lager. kan dat het misschien zijn?

Specs:
XP 2500+ AQXEA 0324 UPAW
Abit NF7-S rev. 2.0
2*256 mb ddr400 van twinos
Zalman cnps 6000-Cu cooler met 2 fan's erboven blazend
Levicom 450 watt voeding (dual blue fan)
Club3d FX 5900 XT @ 5900 ultra

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je voeding zomaar zo'n drop vertoont zal het toch niet gezond zijn. :? Heb je een andere/betere voeding bij de hand om eens te testen?
Zijn je temps hetzelfde gebleven of zijn ze na tijdje van het kuisen terug gestegen?

• Burner13
op het moment met ik prime95 aan het draaien op 11*200. m'n temperatuur is nu 43,5 graden (na zo'n 10 minuten torture test) maar voordat de instabiliteit kwam is de temperatuur een heel klein beetje hoger geworden.

de lucht die uit de voeding wordt geblazen ruikt een beetje schroeierig en is redelijk warm maar zeker niet heet. het omhulsel van de voeding voelt koud aan. bovendien zijn de fan's temperatuur gestuurd en kan het daar haast niet door komen

edit: ik heb alleen nog die 300 watt voeding liggen

[ Voor 8% gewijzigd door Burner13 op 28-02-2004 22:02 ]

Verwijderd

Mijn Q-Tec 550W gaf na een dik half jaar ook ineens heel lage spaningen, zodoende werdt mij geoc'de PC ineens ook heel instabiel. Hij was voorheen goed. Dit lag waarschijnlijk aan de (klote) kwaliteit van de voeding. Met een nieuwe voeding loopt hij weer heel stabiel.

• Burner13
dit vind ik wel balen van die levicom was niet goedkoop!

Voor die levicom had ik trouwens een enermax 350 watt gekocht...die was zo ontzettend brak dat ik meteen ben gaan ruilen. (met bijbetaling)

Levicom heeft me +- 80 euro gekost en is nog heel jong

[ Voor 5% gewijzigd door Burner13 op 28-02-2004 22:12 ]

• Burner13
vandaag een automatic update van windows gedaan, reboot...en ik kwam windows niet meer in :(

ik heb veel geprobeerd....uiteindelijk maar format c: en opnieuw installeren.
nu heb ik weer een schone C partitie, prime ginstalleerd en draaien maar op 11.5*200 met 1,775 Vcore (ingesteld in het bios..)

maar tijdens de torture test zijn niet alleen de 5 en 12 V lijn an het schommelen, nee...ook de Vcore varieerd tussen de 1,74 en 1,78. Dit kan haast niet ten goede komen van de stabiliteit.

dat van de Vcore kan niet aan m'n voeding liggen aangezien die word aangestuurd door het moederbord, toch?

edit:

Nu istie ineens stabiel. in de bios ingestelde Vcore van 1,775 V. hij is nu 48,5 graden. een beetje hoog maar wel stabiel :)

ik kan het niet verklaren... :|

[ Voor 13% gewijzigd door Burner13 op 29-02-2004 18:55 ]

Verwijderd

check je ATX stekker, had ik laatst ook, jumpertje verzet en per ongeluk tegen mun ATX stekker aangehangen (waarvan het clipje nog steds niet vast wil) en toen zat hij dus beetje scheef. Dat wil ook weleens helpen, bij mij ging hij dus ook pas na een tijdje kuren vertonen.... bij mij was het echter wel de 3.3Volt lijn :)

• Burner13
bedankt, ik zal er binnekort naar kijken.

welke voeding was dat waar jij problemen mee hebt/had ?

Verwijderd

Ik herken jouw probleem ook.

Ikzelf heb ook een voeding; Thermaltake purepower 420Watt; die ook problemen heeft met de stabiliteit van de 12vdc lijn.

Probleem is dat alle voedingen gewoon goed zijn, en toch niet goed genoeg zijn voor je computerstabiliteit.

???!!! :? De fout zit hem in de ATX standaard. Die schrijft voor dat de 3,3 Volt en de 5 volts leiding maar max. + en - 2,5% mag afwijken. Op de andere leidingen, waaronder de 12vdc mag deze 5% bedragen!

Het ellendige is dat de moderne cpu's en mamaplankjes niet meer de 3,3Volts of 5Volt leiding als voeding gebruiken voor de VCore voltageregelaars; maar de 12VDC lijn. De oorspronkelijke ATX standaard was hier niet op voorbereid, en dus de voedingen zijn vrijwel alle uitstekend uitgebalanceerd wat betrefd de stabiliteit van de 3,3Volts en 5 volts leidingen, en vele malen minder gestabiliseerd op de 12 VDC lijn. Bij een belasting stort deze al snel in, terwijlhij toch binnen de specs blijft. (12VDC -5% = min. 11,4Volts!)

Sterker nog, de 12volts lijn heeft een zeer ongelukkige belastingsafname, doordat deze ook de HD, CDroms, branders, fans etc. tot gevolg hebben, dat deze sterk gaat fluctureren. Hij kan zich niet goed instellen op een gemiddelde stroomafname... De 3,3Volts en 5volts lijn was makkelijker te handhaven voor je PSU, daar de stroomafname van je cpu, ram, moederbord, vga kaart veel constanter is, en dus minder zwalkt.

Ikzelf had een probleem met die Thermaltake voeding. Nadat ik hem open had gemaakt, en de spanningsregelaars opnieuw stevig vastgeschroeft had tegen de koelsinks, werd het fluctueren een stuk minder, maar weg was het zeker nog niet.
Officieel geeft die 17 Amps volcontinue in praktijk af op de 12vdc lijn, en dat zal hij wel doen, maar dat wil niet zeggen met welke spanningsfluctuaties! Hij blijft schommelen, waaordoor de voltageregelaar van je cpu op je moederbord, deze variaties ook op moet vangen naast die van de cou zelf... Reslutaat, een instabiele vcore.

Kortom; fout ligt bij de moderbord fabrikanten, die geen rekening hebben gehouden met officiele ATX specs en typisch gedrag van voedingen.

De techn. reden snap ik echter wel; je hebt nl. bij 3,3Volts lijn als hoofdrail kabels en printsporen nodig die minimaal 4x zo dik zijn dan dat je regeld vanaf 12vdc. P=UxI weet je wel... ;-)

`

• Burner13
bedankt voor je reply, benk weer wat wijzer geworden hoe t allemaal nu zit.

maar d'r is net iets gebeurd, en ik weet echt niet hoe het mogelijk is...

ik ben een beetje aant surfen op internet, draai met winamp3 een leuk muziekje...ik ga even naar boven om huiswerk te maken...en ik kom beneden...zwart scherm (vlak na bios)... heeft dat pokkeding zicht ge re-boot toen ik weg was en kwam z'n os niet meer in

bios gaf de volgende melding: error loaden operating system

ik denk: WTF :?

goed... installatie cd van XP erin..partities bekijken...blijkt m'n C partitie blanco te zijn! 8)7

ik weet nu niet meer wat ik er aan moet doen... :/
Pagina: 1